kiitokset edelliseen kysymykseen vastanneille
Ajattelin ensi kesänä tehdä veneeseen isomman remontin ja vaihtaa vanhan vesivanerista tehdyn ohjaushytin johonkin katsetta paremmin kestävään vaihtoehtoon. Veneen runko & kansi ovat mäntyä.
Voiko hytin rungon tehdä massiivimännystä (useasta palasta) tai mäntyvanerista ja mikä on oikea materiaalin vahvuus ?
Hytin materiaali
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14.04.2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Käypä katsomassa tuolta meidän moottoriveneosastolta
http://www.puuvene.net/moottorivene.html
artikkeleita, vaikkapa
http://www.puuvene.net/Lehti/1997-3/Ella.html . Kyllä männystä on tehty, mutta ongelmana on, ettei mahongilla onnistuvia isoja pintoja saa tehtyä umpimännystä toisaalta materiaalin kapeuden ja toisaalta männyn voimakkaamman elämisen vuoksi. Vaneri toki käy ihan siinä kuin mahongissakin, vaikka jotkut kyllä vierastavat mäntyvanerin vähän levotonta väriä.
Materiaalivahvuuksista ei voi sanoa mitään kun ei tiedä että minkälaista rakentaa. Umpimäntyisen raamin sisään asennettu vaneri pärjää 6- ja jopa 4-millisenä, ilman raameja ja vapaasti seisovana 9 on vähän ja 12 alkaa kestää isoissa pinnoissa.
Jos suunnittelu ei ihan lennosta onnistu, niin pyydä vaikka joku veistäjä skissaamaan materiaalit ja vahvuudet. Ja jäähän tietysti muista veneistä matkimisen konsti...
Pekka
http://www.puuvene.net/moottorivene.html
artikkeleita, vaikkapa
http://www.puuvene.net/Lehti/1997-3/Ella.html . Kyllä männystä on tehty, mutta ongelmana on, ettei mahongilla onnistuvia isoja pintoja saa tehtyä umpimännystä toisaalta materiaalin kapeuden ja toisaalta männyn voimakkaamman elämisen vuoksi. Vaneri toki käy ihan siinä kuin mahongissakin, vaikka jotkut kyllä vierastavat mäntyvanerin vähän levotonta väriä.
Materiaalivahvuuksista ei voi sanoa mitään kun ei tiedä että minkälaista rakentaa. Umpimäntyisen raamin sisään asennettu vaneri pärjää 6- ja jopa 4-millisenä, ilman raameja ja vapaasti seisovana 9 on vähän ja 12 alkaa kestää isoissa pinnoissa.
Jos suunnittelu ei ihan lennosta onnistu, niin pyydä vaikka joku veistäjä skissaamaan materiaalit ja vahvuudet. Ja jäähän tietysti muista veneistä matkimisen konsti...
Pekka