Hain emäpuun uusinta

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
masu
Viestit: 26
Liittynyt: 03.11.2004 14:54
Paikkakunta: Kotka

Hain emäpuun uusinta

Viesti Kirjoittaja masu » 17.03.2006 18:02

Alkaisi olla -46 rakennetun Hain emäpuun uusinta ajankohtainen. Löytyykö foorumista ketään, joka olisi ko. toimenpiteen tehnyt tai teettänyt? Ja jos teettänyt niin kenellä?

-masu

Ande
Viestit: 1180
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 17.03.2006 18:09

Googleen hakusana hai korjaus tuo esiin aikamonta linkkiä tie sitten onko noissa mitään sinua auttavaa asiaa...
E mare libertas

masu
Viestit: 26
Liittynyt: 03.11.2004 14:54
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja masu » 20.03.2006 12:56

Ei kai täällä tarvitsisi mitään kysellä jos kaikki googlettamalla selviäisi... Olisin kaivannut oikeata tietoa ja kokemusta hain emäpuun vaihdosta, jos sellaista jollakulla olisi.

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 20.03.2006 13:28

Moi,

Kaverini uusitutti omaan veneeseensä (englanninfolkkari) uuden emäpuun ja kölitukit Rymättylässä Sakari Laine -nimisellä veneenveistäjällä. Firman nimi on Rimito Marin. Lopputulos oli oikein hyvä. Ohessa yrityksen yhteystiedot.

http://www.yritysopas.com/tiedot/Roola/ ... in_Oy.html

t:kaapo

brodar
Viestit: 16
Liittynyt: 25.02.2006 22:57
Paikkakunta: Inkoo

Re: Hain emäpuun uusinta

Viesti Kirjoittaja brodar » 22.03.2006 9:04

masu kirjoitti:Alkaisi olla -46 rakennetun Hain emäpuun uusinta ajankohtainen. Löytyykö foorumista ketään, joka olisi ko. toimenpiteen tehnyt tai teettänyt? Ja jos teettänyt niin kenellä?

-masu
Luulen että ei kannata uusittaa, vaan jos itse pystyy homman hoitamaan tai talkooväellä, on tilanne ihan kokonaan toinen. Hintaa tulee todella paljon....

Muistaisin että eräs puolituttu teetti projektin 5 vuotta sitten ja se hinta markka-aikana oli 24.000 FIM ja se kuulemma oli vielä halpa. Tämä tapahtui Tampereella.

Venehän menee halki kuin muna, joten homma on kova ja miehiäkin tarvitaan enemmän kuin yksi (palkkakulut). Myös logistiikka on hyvä huomioida, eli hinnaksi saattaa tulla tänä päviäna kaikkinen jotakin 6-8 keur luokaa. Ehkä?

Kannattaako? No, riippuu paljonko on tunteita mukana venessä, joten taloudellisesta kannattavuudesta nyt ei edes viitsi puhua. Onhan tuolla myynnissäkin em. rempan käyneitä haikkareita, uudenveroisiakin, joten pohdihan tätä.

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 22.03.2006 9:32

En oikein usko, että puupursien kohdalla taloudellisesta kannattavuudesta kannattaa muutenkaan puhua:-) Köliremontti on kuitenkin sen verran vaativa juttu, että itse en ainakaan sellaiseen uskaltaisi ryhtyä. Ainakin omalla kohdallani teettäminen olisi ainoa vaihtoehto välttää 1-2 kesän katko pujkehduksissa. Jos jotain isoa remonttia rupeaa tekemään, ottaa lisäksi riskin, että se jää syystä tai toisesta kesken - ja keskeneräistä venettä on todella hankala myydä.

-Tällasia tuumailee Kaapo

p.s. muistaakseni tämän case Rymättylä -veneen köliremontin hinta oli neljän-viiden tonnin paikkeilla ja sisälsi emäpuun, kölitukkien ja alimman lautaparin vaihdon.

masu
Viestit: 26
Liittynyt: 03.11.2004 14:54
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja masu » 23.03.2006 13:04

Aivan oikein, ei puhuta taloudellisesta kannattavuudesta mitään. Pitänee pyrkiä siihen, että tekee itse mahdollisimman paljon ja jättää esim. itse emäpuun tekemisen ammattilaiselle. Tai vähintäänkin neuvoja tarvitsee ammattilaiselta tai joltain, joka on vastaavan suoritteen jo tehnyt. Tiedä sitten miten innostuneita veistäjät ovat sen tyylisestä projektista, jossa on sidottu harrastelijan aikatauluihin.

eeli
Viestit: 14
Liittynyt: 21.04.2003 21:49
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

hain köliremppa

Viesti Kirjoittaja eeli » 23.03.2006 19:41

Terve.

Onhan siellä Kotkassa yksi suomen suurimmista veneenveistäjä keskittymistä, joten kannattaa varmaan kysellä sieltä. Eli Puuvenekeskus sijaitsee Tornatorintie 15:ssä ja siellä on tällähetkellä ainakin kuusi tai seitsemän veistäjää, joten kyllä sieltä apua löytyy.

T:Eeli

JussiK
Viestit: 304
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

öh

Viesti Kirjoittaja JussiK » 23.03.2006 23:06

tuota ,kun ja jos toteat että umpikuja on edessä .
niin yksi konsti vielä on, kuitu pohjaan ,ja veneelläsi on vielä monta monta purjehdusta edessä :-)

tai sitten kunniakas loppu juhannus kokossa , jokainen valitsee itse :-)
Jussi K

htg
Viestit: 42
Liittynyt: 26.04.2003 17:55

Re: öh

Viesti Kirjoittaja htg » 24.03.2006 4:24

JussiK kirjoitti:tuota ,kun ja jos toteat että umpikuja on edessä .
niin yksi konsti vielä on, kuitu pohjaan ,ja veneelläsi on vielä monta monta purjehdusta edessä :-)

tai sitten kunniakas loppu juhannus kokossa , jokainen valitsee itse :-)
No niin justiinsa! Ei se kuitu taida auttaa jos emäpuu, josta painoköli roikkuu on mätä.... Ainakin saisi nopeammin sen kölin sieltä tippumaan.... :-(

masu
Viestit: 26
Liittynyt: 03.11.2004 14:54
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja masu » 24.03.2006 10:22

Puuvenekeskuksen jamppojen kanssa on kyllä aikomus asiasta keskustella -veneeni on siellä säilytyksessä, eli tiedän kyllä tyypit. Ennenkuin uskon kaiken mitä he sanovat halusin udella onko kellä minkälaisia kokemuksia.

Ei taida Ramonan pohjaan kuitua tulla vaikka se näillä nurkilla (Kotkassa) kovin suosittua onkin ollut...Täällä on kuidutettu kaikki paikat, erään kesämökin saunan lattiakin oli kuidutettu!

masoini
Viestit: 313
Liittynyt: 16.04.2003 11:59
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 24.03.2006 13:44

Moi,

Oletko lukenut Puuvene-lehdestä juttusarjan A-veneen kölirempasta? Rakenteeltaanhan A-vene ja Hai ovat ihan erilaisia, mutta mielestäni tuossa sarjassa on arvokasta tietoa, mitä kannattaa ottaa huomioon, kun tuollaista hommaa alkaa veistäjällä teettämään.

Markku

Avatar
Antti Korhonen
Viestit: 116
Liittynyt: 09.09.2008 12:04
Paikkakunta: Perniö/Turku

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 22.09.2008 16:18

Terve!

Mulla on kanssa kiikarissa vastaava Hain köliprojekti tai itse asiassa kaksikin, joista toinen saanee luovuttaa varusteensa parempaan. Kaiken maailman "asiantuntijoiden" kauhistelujen ja hai on susi -juttujen kuuntelemisen sijasta olisi _rakentavaa_ päästä katsomaan jotain Varsinais-Suomen nurkilla tekeillä olevaa Hain remonttia, että voisin itselleni hahmottaa mihin olen ryhtymässä. Koska teen sen joka tapauksessa!
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin

puuppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 18.12.2006 12:36

hui...

Viesti Kirjoittaja puuppeli » 24.09.2008 6:09

moi.
oisko näistä sivuista apua?
en kerennyt tutustumaan paremmin.


http://www.2nelonen.net/

Avatar
Antti Korhonen
Viestit: 116
Liittynyt: 09.09.2008 12:04
Paikkakunta: Perniö/Turku

Viesti Kirjoittaja Antti Korhonen » 24.09.2008 13:58

No kiitoksia, onhan tuolla jotain mielenkiintoista...
Hait L-14 Dana ja L-72 Pingvin

Vastaa Viestiin