vedenalaisen osan maalaminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
ed8525
Viestit: 5
Liittynyt: 08.03.2006 18:09

vedenalaisen osan maalaminen

Viesti Kirjoittaja ed8525 » 08.03.2006 18:16

Minulla mäntylautarunkoinen matkavene ja olisi aika rapsutella vedenalaisen osan maalit pois. Kysymys kuuluukin onko hyviä vinkkejä helppoon maalin poistoon ja millä maalilla pohja kannattaisi maalata. Ajelen veneelläni Saimaalla joten myrkkymaali ei liene välttämätön. lähinnä haluaisin tietää olisiko edullista vaihtoehtoa varsinaisille venemaaleille. Tähän asti olen malannut vedenalaisen osan Bilteman maalilla, mutta myynti suomesa lopetettiin.

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 09.03.2006 0:16

Moro!
Itse olen maalannut pohjan ihan ferrexillä, ja se toimii loistavasti makeassa vedessä. Tarttuu hyvin ja pysyy varmasti. Toki muitakin hyviä maaleja on, mutta ei järvellä kannata myrkkyä turhaan laittaa kun siitä ei ole mitään hyötyä. Kuumailmapuhaltimella olen putsannut pohjan, ja epäkeskolla hionut loput. Jotkut käyttää myös nauhahiomakonetta.

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 09.03.2006 9:38

Omasta mielestäni tapas tapa maalinpoistoon on kuumailmapuhallin + Bachon oranssi kaksikahvainen skrapa. Mun on vaikea kuvitella, että jollakin koneella pääsisi parempaan ja nopeampaan lopputulokseen ilman, että vaurioittaa venettä.

-k

Avatar
jjaho
Viestit: 22
Liittynyt: 02.09.2005 9:26

Veneen pohjan maalien poisto

Viesti Kirjoittaja jjaho » 09.03.2006 10:28

Itse totesin taannoin vahingossa, että tinneri liuottaa melko tehokkaasti niin myrkkymaalin ja pohjaprimerin. Vetelin sitten pensselillä tinneriä pienelle alueelle veneen pohjaan ja hetken odotuksen jälkeen maali oli varsin helposti kaavittavissa pois.

Veneeni pohjaan oli tosin jossain vaiheessa maalattu paikoin jotain tököttiä, johon em. menetelmä ei toiminut. Näissä kohdissa oli pakko ottaa hiontamenetelmät käyttöön.

Tinneriä käytettäessä täytyy olla hyvä ilmanvaihto. Muuten työstä voi tulla liian hupaisaa....

Moparmies
Viestit: 82
Liittynyt: 12.10.2005 18:41
Paikkakunta: Ryttylä

Viesti Kirjoittaja Moparmies » 08.04.2006 9:23

Ambrosio kirjoitti:Itse olen maalannut pohjan ihan ferrexillä, ja se toimii loistavasti makeassa vedessä. Tarttuu hyvin ja pysyy varmasti.
Oletko käyttänyt Ferrexin alla jotain primeria, vai vetänyt maalin suoraan puun pintaan?

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 08.04.2006 14:42

On siellä kai Hemppelin primeri kun oli välillä suolavedessäkin, jolloin vedin myrkyn, mutta luulen että voi vetää samalla periaatteella kuin lyijymonjä yleensäkin eli kyllästeen jälkeen seuraavaksi. Korjatkaa jos meni väärin.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08.04.2006 15:59

Kyllä minä laittaisin alle vaikka Jehu pohjamaalin tai sitten jonkin "oikean" primerin. Silloin ei tule sitä ongelmaa että pöö lykkää läpi ferrexistä...
Ja parempi laittaa vaikka vernissaa pari kerrosta kuin ei mitään.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 08.04.2006 20:03

Aikanaan vedin Weekendin pohjaan kyllästyksen jälkeen Jehua, ja paikallinen mestari torui, että ei sinne saa ettei tule liian tiivis. Suositteli pelkkää Hemppelin perinteistä lyijymönjää 3-kerrosta .( Se olikin mukava aine, vaikka oli reippaan oranssia.)
Tiedä häntä-taitaa olla monia "oikeita" tapoja tässäkin asiassa.

Moparmies
Viestit: 82
Liittynyt: 12.10.2005 18:41
Paikkakunta: Ryttylä

Viesti Kirjoittaja Moparmies » 08.04.2006 22:19

Eikös tuo vesirajan alapuolen ulkopinta kannattaisikin olla mahdollisimman tiivis, jos sisäpinta on sitten hengittävä? Ainakin meikäläisen logiikalla puuhun imeytyisi ulkopuolelta tällöin vähemmän vettä ja se pääsisi haihtumaan sisäpuolelta. Onko tässä nyt joku juju jota en vain huomannut...?

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 08.04.2006 23:53

Tiivis joo - kyllästeen pitäisi ymmärtääkseni hoidella se puoli, eli pellavaöljysekoitukset, Owa tai Impreg 1.
Käsittääkseni ei kannata hommaa "sulkea" sen jälkeen sen enempää ainakaan millään synteettisellä primerillä. Kyllä kunnolla kyllästetty puu on vedenpitävää, jos se muuten on kunnossa eikä laho.

tany
Viestit: 135
Liittynyt: 24.10.2005 14:18
Paikkakunta: Siilinjärvi

Hengittävä maali?

Viesti Kirjoittaja tany » 09.04.2006 6:55

Minä en vieläkään tajua tuota maalin tai lakan hengittävyyttä. Joustavuuden kylläkin. Jos esim. ferrex hengittäisi eli laskisi kosteutta ja ilmaa läpi niin rautahan ruostuisi. Tai jos lakka hengittäisi niin silloinhan lakan alla oleva puu
kostuisi ja turpoaisi.
Puu on elävä materiaali: Se vääntyilee, halkeilee, turpoaa ja lopulta lahoaa.

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 09.04.2006 12:21

Ferrex estää ruostumista jollain kemialla, ei sillä, että se pitäisi ilmaa ja kosteutta. Ferrexin päälle pitääkin aina vetää joku umpinaisen pinnan muodostava pintamaali, esim. Miranol. Siis kun maalataan rautaa.

Hannu
Viimeksi muokannut hannuvartiala, 10.04.2006 8:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09.04.2006 13:29

Tämä homma voidaan varmasti tehdä vähintäänkin 86 eri tavalla. Ja kaikille niille löytyy hyvät perustelut niin harrastajilta kuin ammattilaisiltakin sekä vuosikymmenien käyttökokemukset...
Mutta jos luet venelehtiä kuin raamattua niin löytyy vain yksi ja ainoa OIKEA tie... Mutta totuuttahan siellä on vain ne mainosmarkat ;) ;) ;)

Paitövei; Yhdessä urheilulajissa mitä harrastan on lisäravinnekauppa Suomessakin jo milliönääritasolla... No, menestyneimpiä heppuja on lehtien kuvissa ja haastatteluissa aina joku purnukka tai patukka kourassa ja pohjaton kehumisripuli päällä kun joku edes julkisensananedustaja on kuuloetäisyydellä tai tuuli tuo hajua etelästä
Kun iltasella kahden kesken turistaan niin kommentti on että sitä p.askaa en suuhuni laita, maistuukin ihan siltä iteltään ja miksi sitä pitäs käyttää kun siitä ei oo mitään hyötyä... Mutta maksavat kuulemma hemmetin hyvin ja ainoana vaivana on kantaa tyhjää purnukka laukussa ja silloin tällöin pällistellä kameralle ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16.08.2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Ferrex

Viesti Kirjoittaja simo » 09.04.2006 16:23

Mun vene on jo vuosia ollut pelkällä ferrexillä meressä. Ei primeria eikä pintamaaleja. Ei siellä pohjassa syksyisin mitään hillitöntä kasvustoa eikä näkkikerrosta ole.
Kuva

Puunpintaan tuleva kerros on maalattu pensselillä (=raot umpeen, ei vuotoja vesille laskiessa) ja toinen kerros telalla.

Kuvassa päälimmäinen kerros on osin irronnut syksyllä painepesurilla pestessä.
Veneen säilytyspaikalla on merkitystä kasvustoon. Likaiset kaupunkisatamat kasvattavat enemmän rehuja pohjaan. Mökkirannassa Taivassalossa niitä syntyy paljon vähemmän.
Onko palstoilla "meribiologia" joka osaisi kertoa millä viikolla kesällä vene pitäisi nostaa ylös viikoksi että saisi kasvuston alun tuhotuksi ja se joutuisi taas aloittamaan koko prosessin alusta? Perimätiedon mukaan näin on. Ei se trailerin omistavalle suuri vaiva olisi nykästä venettä muutamaksi päiväksi ylös painepesuun ja kasvuston tuhoamisseen.
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 10.04.2006 8:10

Olen edelleen sitä mieltä, että Ferrex ei estä levän eikä näkkien kasvua veneen pohjassa.

Tässä asiassa uskon edelleen omiin kokeisiini
http://www.saunalahti.fi/~hvartial/paint/paintf.htm

Jos Ferrexillä maalatun veneen pohjassa ei kasva mitään, se on "Ferrexistä huolimatta", ei "Ferrexin ansiosta".

Todennäköisesti veneen kyllästysöljyn sekaan sekoitetun myrkyn vaikuttava aine (todennäköisesti tolyylifluanidi) tihkuu Ferrexin läpi ja pitää kasvustot loitolla.
Todennäköisesti myrkkyvaikutus olisi tehokkaampi ilman ferrexiä.

Hannu

Vastaa Viestiin