Perämoottoriteline partaalle?
-
- Viestit: 605
- Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
- Paikkakunta: Turku
Perämoottoriteline partaalle?
Hei taas,
Venepuusepän suositusten mukaisesti olen päättänyt luopua perämoottorin käytöstä asennettuna veneeni peräpiikkiin. Pelkona on raskaanlaisen moottorin aiheuttama "epälunnollinen" rasite rungolle erityisesti kovassa merenkäynnissä. Olenkin nyt harkinnut moottoritelineen asentamista partaaseen, istumalaatikon kohdalle. Kysyisinkin, onko kenelläkään kokemuksia tämänkaltaisesta virityksestä saaristoristeilijätyyppisessä veneessä? Moottorina olen tähän asti käyttänyt 2-pyttyistä kuuden hevosvoiman Evinrudea ulkoisella tankilla. Ainakin takapuolituntumalta tämä moottori lienee liian raskas parraskiinnitystä ajatellen...
t:k
Venepuusepän suositusten mukaisesti olen päättänyt luopua perämoottorin käytöstä asennettuna veneeni peräpiikkiin. Pelkona on raskaanlaisen moottorin aiheuttama "epälunnollinen" rasite rungolle erityisesti kovassa merenkäynnissä. Olenkin nyt harkinnut moottoritelineen asentamista partaaseen, istumalaatikon kohdalle. Kysyisinkin, onko kenelläkään kokemuksia tämänkaltaisesta virityksestä saaristoristeilijätyyppisessä veneessä? Moottorina olen tähän asti käyttänyt 2-pyttyistä kuuden hevosvoiman Evinrudea ulkoisella tankilla. Ainakin takapuolituntumalta tämä moottori lienee liian raskas parraskiinnitystä ajatellen...
t:k
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Perämoottoriteline
Moi
Omakohtaisia kokemuksia ei ole, mutta vieressäni oli joskus yöpyessäni Rödhamnissa upea Tanskalainen kuutonen, jossa oli perämoottoritelineenä raju lankku mikä oli pultattu kannen läpi sitloodan peräosan kohdalla. Siinä sitten nökötti tyylikäs vanha Seagull. Se oli siipimutterein irroitettava, koska vene oli ilmeisesti kilpavene ja kotimatkalla Hangon kuutosten EM-(tms.)kisoista. Muistaakseni siinä oli kannella myös pitkittäistuet alla lovettuna ja varmaan liimattuna. voisi kuvitella että ko vehkeestä tulee aikamoinen vääntö kanteen varsinkin jos on keliä. Eli kannen täytyy olla ko kohdasta terve ja tuettu alapuolelta lisäjäykistein.
t:aki
Omakohtaisia kokemuksia ei ole, mutta vieressäni oli joskus yöpyessäni Rödhamnissa upea Tanskalainen kuutonen, jossa oli perämoottoritelineenä raju lankku mikä oli pultattu kannen läpi sitloodan peräosan kohdalla. Siinä sitten nökötti tyylikäs vanha Seagull. Se oli siipimutterein irroitettava, koska vene oli ilmeisesti kilpavene ja kotimatkalla Hangon kuutosten EM-(tms.)kisoista. Muistaakseni siinä oli kannella myös pitkittäistuet alla lovettuna ja varmaan liimattuna. voisi kuvitella että ko vehkeestä tulee aikamoinen vääntö kanteen varsinkin jos on keliä. Eli kannen täytyy olla ko kohdasta terve ja tuettu alapuolelta lisäjäykistein.
t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 605
- Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
- Paikkakunta: Turku
Joo, kuutoseen ei omaa paattiani oikein kokonsa puolesta voi edes verrata - lähinnä kakskakkoseen tai 15-valööriseen. Moottori vaikuttaa siis sijoituspaikastaan huolimatta merkitsevästi veneen ominaisuuksiin. Ajattelin, että jos kanteen saisi teetettyä jonkun tukevan helan, johon telineen voisi sitten kiinnittää. Kryssissähän veneeni leen puoleinen parras on aivan vesirajassa, joten koko telinekonstruktion täytyy olla irroitettava minunkin tapauksessani. Ilman konettakaan en oikein pärjää, sillä kesäisin pyrin purjehtimaan työpäivienkin välillä niin paljon kuin mahdollista. Moottorin käyttö illan tyyntyessä on aina taannut pääsyni työpaikalle seuraavana aamuna:-)¨
k
k
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: 15 Huhti 2003 09:12
Tuollainen Nordlingin selostama teline on oikeastaan ainoa vaihtoehto mikäli aiot saada sivuvispilän rakennettua.
Itselläni oli aikoinaan heti sitlodan taakse takakannelle poikittain asennettava teline joka kiinnitettiin läpipulteilla. Teline oli rosteria ja se kaivettiin esiin kannen alta aina tarvittaessa. Kannen alla oli kansikaariin tuettu julman paksu vaneri johon oli kiinnitetty teräslevy johon oli tehty pultteja varten kierteet.
Teline oli pehmustettu ettei koneen tärinä aiheuta tiikin kulumista kun se resonoi telinettä. Koneena oli retken pituudesta riippuen joko 6 hv johnsson ulkotankilla tai 2,5 hv nissan.
Sivuvispiläteline on erittäin hyvä ratkaisu pitkäperäisessä veneessä, koneen asentaminen onnistuu sitlodasta käsin eikä tarvitse könytä peräkannella joka on aina hieman riskaabelia touhua.
Konettahan tarvitaan vain tyynellä säällä joten silloin on aina aikaa viritellä telinettä eikä sen tarvitse romottaa siellä peräkannen rumistuksena.
Muista tukea teline kannen alta tukevasti ja kun teet kanteen reiät läpipultteja varten niin kehittele samalla reikiin jotkut sievät tulpat ettei räijät kiusaa silmää.
Onnea projektille.
Itselläni oli aikoinaan heti sitlodan taakse takakannelle poikittain asennettava teline joka kiinnitettiin läpipulteilla. Teline oli rosteria ja se kaivettiin esiin kannen alta aina tarvittaessa. Kannen alla oli kansikaariin tuettu julman paksu vaneri johon oli kiinnitetty teräslevy johon oli tehty pultteja varten kierteet.
Teline oli pehmustettu ettei koneen tärinä aiheuta tiikin kulumista kun se resonoi telinettä. Koneena oli retken pituudesta riippuen joko 6 hv johnsson ulkotankilla tai 2,5 hv nissan.
Sivuvispiläteline on erittäin hyvä ratkaisu pitkäperäisessä veneessä, koneen asentaminen onnistuu sitlodasta käsin eikä tarvitse könytä peräkannella joka on aina hieman riskaabelia touhua.
Konettahan tarvitaan vain tyynellä säällä joten silloin on aina aikaa viritellä telinettä eikä sen tarvitse romottaa siellä peräkannen rumistuksena.
Muista tukea teline kannen alta tukevasti ja kun teet kanteen reiät läpipultteja varten niin kehittele samalla reikiin jotkut sievät tulpat ettei räijät kiusaa silmää.
Onnea projektille.
Terv. Jouni Vartiainen
-
- Viestit: 313
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 11:59
- Paikkakunta: Mynämäki
- Viesti:
Moi,
Tässä vähän omakohtaista kokemusta partaalle kiinnitettävän perämoottoritelineen eduista ja haitoista.
Omassa 22-Saaristoristeilijässämme alkoi moottorin vaihdon jälkeen kansirimat halkeilla, vaikka aivan terveet ovatkin. Vaihdettiin 4 hv Johnson 5 hv Yamahaan, ja tuo uusi kone tietty painaa jonkin verran enemmän plus siinä on hieman enemmän puhtia, eli kanteen kohdistuva vääntö on suurempi. Tuo mainitsemasi 6 hv Johnsson on jo sen verran painava ja tehokas, että mieti sen kiinnitys kunnolla. Lisäksi sitä ei ole kauhean kivaa nostella merellä paikalleen/pois. Se vaatii veneessä myös aikamoisen säilytystilan.
Telineenä meillä on alumiinisvalusta tehty härveli jonka "kiinnitysvarressa" on merkillinen joutsenkaula ilmeisesti veneen parras- tai varvaslistaa varten. Tämän takia moottori ei mahdu kääntymään kunnolla ympäri, josta taas olisi huikea etu, kun pitää saada pitkäkölinen vene kääntymään pienessä tilassa.
Satamassa taas on aivan turha yrittäkään kuulla, mitä keulassa oleva henkilö yrittää selittää, vaikka kone olisikin aivan tyhjäkäynnillä. Pitää se silti sen verran ääntä tuollainen vanha 2-tahti kone siinä korvan lähellä. Lisäksi koneen ja ensin telineen paikalleen asentaminen on välillä erittäin mielenkiintoista puuhaa, kun moottoriveneet suhaavat ohi ja katselevat. mitä ihmettä nuo touhuavat. Yhtenä haittana ainakin meillä on myös se, vaikka telinettä lyhensinki jo 10 senttiä, eli sen verran kun siitä järkevästi pois sai, niin aallokossa vesi lentää koneen sisään ja kannelle. Eräitä kertoja on jonkun ison veneen aalloissa kone ottanut kaasariinsa vettä ja meno on loppunut siihen.
Yhtenä miinuksena voisi mainita vielä sen, että vene mielellään kiemurtelee koneella ajettaessa, koska työntövoima tulee toiselta laidalta.
Terveisin
Markku
Tässä vähän omakohtaista kokemusta partaalle kiinnitettävän perämoottoritelineen eduista ja haitoista.
Omassa 22-Saaristoristeilijässämme alkoi moottorin vaihdon jälkeen kansirimat halkeilla, vaikka aivan terveet ovatkin. Vaihdettiin 4 hv Johnson 5 hv Yamahaan, ja tuo uusi kone tietty painaa jonkin verran enemmän plus siinä on hieman enemmän puhtia, eli kanteen kohdistuva vääntö on suurempi. Tuo mainitsemasi 6 hv Johnsson on jo sen verran painava ja tehokas, että mieti sen kiinnitys kunnolla. Lisäksi sitä ei ole kauhean kivaa nostella merellä paikalleen/pois. Se vaatii veneessä myös aikamoisen säilytystilan.
Telineenä meillä on alumiinisvalusta tehty härveli jonka "kiinnitysvarressa" on merkillinen joutsenkaula ilmeisesti veneen parras- tai varvaslistaa varten. Tämän takia moottori ei mahdu kääntymään kunnolla ympäri, josta taas olisi huikea etu, kun pitää saada pitkäkölinen vene kääntymään pienessä tilassa.
Satamassa taas on aivan turha yrittäkään kuulla, mitä keulassa oleva henkilö yrittää selittää, vaikka kone olisikin aivan tyhjäkäynnillä. Pitää se silti sen verran ääntä tuollainen vanha 2-tahti kone siinä korvan lähellä. Lisäksi koneen ja ensin telineen paikalleen asentaminen on välillä erittäin mielenkiintoista puuhaa, kun moottoriveneet suhaavat ohi ja katselevat. mitä ihmettä nuo touhuavat. Yhtenä haittana ainakin meillä on myös se, vaikka telinettä lyhensinki jo 10 senttiä, eli sen verran kun siitä järkevästi pois sai, niin aallokossa vesi lentää koneen sisään ja kannelle. Eräitä kertoja on jonkun ison veneen aalloissa kone ottanut kaasariinsa vettä ja meno on loppunut siihen.
Yhtenä miinuksena voisi mainita vielä sen, että vene mielellään kiemurtelee koneella ajettaessa, koska työntövoima tulee toiselta laidalta.
Terveisin
Markku
-
- Viestit: 605
- Liittynyt: 16 Heinä 2003 10:57
- Paikkakunta: Turku
Voisitko "masoini" ystävällisesti laittaa vaikka tähän viestiketjuun kuvan siitä telineestä ja kiinnitysheloista, niin saisin paremman käsityksen. Vaikka parrasteline ei vaikutakaan ongelmattomalta, ajattelin kyllä sellaisen silti asentaa. Pitää vaan hommata yksipyttyinen kone, jotta pois nostaminen onnistuu helposti - nimimerkillä "hemmetin hyvä Evinrude+tankki myytävänä":-)
t:k
t:k
-
- Viestit: 313
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 11:59
- Paikkakunta: Mynämäki
- Viesti:
Moi,
Pistä mulle vaikka ykstyisviestinä meiliosoite, johon voin lähettää kuvia. Sattui niitä muutama olemaan valmiina, kun joku joskus aikaisemminkin kyseli tuosta telineestä.
Ilmeisesti olet Turusta käyttäjätiedoista päätellen, niinkuin minäkin. Voit toki tulla myös paikan päälle katsomaan tuota vehjettä, niin saat aina paremman käsityksen. Veneemme on Hirvensalossa, jossa itsekin asun.
Terveisin
Markku
Pistä mulle vaikka ykstyisviestinä meiliosoite, johon voin lähettää kuvia. Sattui niitä muutama olemaan valmiina, kun joku joskus aikaisemminkin kyseli tuosta telineestä.
Ilmeisesti olet Turusta käyttäjätiedoista päätellen, niinkuin minäkin. Voit toki tulla myös paikan päälle katsomaan tuota vehjettä, niin saat aina paremman käsityksen. Veneemme on Hirvensalossa, jossa itsekin asun.
Terveisin
Markku