Limisaumaveneen niittien kiristäminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
ripatti
Viestit: 107
Liittynyt: 14.04.2003 21:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Limisaumaveneen niittien kiristäminen

Viesti Kirjoittaja ripatti » 28.04.2003 22:27

Olen näiltä puuvenepalstoilta saanut sen käsityksen, että limisaumaveneen vuodot saumoista voitaneen korjata niittejä kiristämällä. Täydellisen kokemuksen puutteen vuoksi pelkään toimenpiteen väärästä/huonosta suorittamisesta tulevia vaurioita. Kysyisinkin tämän toimenpiteen yksityiskohtia:
1) Lienee syytä turvottaa vene ja odottaa puoli kesää ja tarkastella sitten mistä saumoista vene vuotaa?
2) Mitä työkaluja toimenpiteeseen tarvitaan?
3) Mistä tietää etukäteen, ettei ylimitoita kiristämistä ts. halkaise lautaa?
4) Miten kiristää kölipuun ja alimman laudan välinen sauma? (Napauttelin kuparinauloja vasaralla kevättervauksen yhteydessä)
5) Muuta huomioitavaa...

Hyvää kevätrempan loppusuoraa!

Antti ät Ripatti piste net

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 05.05.2003 13:10

Moro!
1) tähän on vaikea antaa mitään yleispätevää ohjetta. Jos vene vuotaa pahasti, näet kuivastakin veneestä saumat, joista päivä paistaa läpi ja ne on hyvä kiristää kuivana. Silloin päästään alkuperäiseen tilanteeseen, eli venehän on (toivottavasti) tehtykin kuivasta puusta.
2) Työkaluina riittää esim. 2 vasaraa, toisella naputellaan kevyesti ulkopuolelta, toisella pidetään niitin kannasta vastaan sisäpuolelta. Muukin murikka sisäpuolelle käy, saa olla vaikka kilon rautaköntti, on helpompi pitää vastaan. Kolmantena varusteena tarvitaan kaveri sinne sisäpuolelle.
3) Olen kiristänyt soutuveneet näppituntumalla siten, että kun niitin kannan reunat menevät hieman puun sisään, niin hyvä on. Liikaa ei kannata kiristää, tässäkin harjoitus tekee mestarin. Jos rako on iso, seuraa kiinnimenoa ja nappaa pari kertaa sen jälkeen.
4) tähän en sano mitään, koska en ole ennen hommaa tehnyt.
5) Käytä tervettä järkeä kiristyksessä, niin hyvä tulee. Kannattaa muistaa, että jos vene pitää sen verran, että pysyy pinnalla, voi seuraavana keväänä kiristää hiukan lisää, mutta löysätä ei voi.

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 05.05.2003 14:40

Jaa, itse olen kiristellyt sisäpuolelta. Ajatuksena se, että sieltä se kiristetään tehdessäkin ja nytkin on tarkoitus vain niitata naulanpäätä sen prikan ulkopuolelta vähän tiukempaan. Samalla ulkolaudoitus säilyy nätimpänä kun ei tarvitse paukutella pehmeään lautaan koloja niitin ympärille.

Joskus olen jopa tehnyt niin että yritän ensin lyödä sitä kuppiprikkaa vähän tiukemmalle sisäpuolelta (mikä hyvänsä tuurna jossa on pieni reikä päässä käy. Vaikka vanhasta särkyneestä vanttiruuvista saa hyvän kalun) ennen varsinaista uudelleenniittausta. Itselläni on niittausraudat, mutta mahdollisimman painava kirves tai leka ulkopuolelle (massa pitää vastaan paljon paremmin kuin lihas) ja tavallinen kuulapäävasara sisäpuolelle. Sillä sitten kevyesti paksutellaan ympäri naulan kantaa siinä niittiprikan keskellä. Itse prikkaan ei pidä lyödä, mutta muuten kiertää pari naputtelukierrosta naulan pään ympäri niin se on siinä.

Vaarana kiristäessä on, että naula menee mutkalle puun sisässä. Alkuun näyttää että sauma kiristyy, mutta kun puu turpoaa niin paikka on enstistä kamalampi ensi vuonna. Siksi siis vain kevyttä naputtelua pitkään, ei mitään paria paukutusta kolmen kilon lekalla.

Missään tapauksessa en lähtisi kiristelemään kuiviltaan ja "varmuuden vuoksi", siitä ei tule kuin vahinko. Muutenkin kiristäminen on sen verran henkimaailman juttuja ettei siihen pidä ryhtyä ihan ensi kummassa.

Pekka

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 14.05.2003 12:38

Joo, Pekka on oikeassa, sisäpuolelta minäkin ne olen kiristänyt. Mikälie solmu tullut korvien väliin...

t.Matti

ripatti
Viestit: 107
Liittynyt: 14.04.2003 21:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripatti » 14.05.2003 13:28

Kiitoksia seikkaperäisistä neuvoista!

Paukuttelu ei em kuvausten perusteella taidakaan olla ihan suoraviivaista, joten ostanpa kourallisen niittejä ja kuivaharjoittelen ensin johonkin laudanpätkään. Mistähän löytyisi
(a) kuvilla varustettu kuvaus niittaamisesta yleensä (eli mikä kirja?)
(b) pääkaupunkiseudulta niittejä (Farsons varmastikin?)?

Antti
Pekka Huhta kirjoitti:Jaa, itse olen kiristellyt sisäpuolelta. Ajatuksena se, että sieltä se kiristetään tehdessäkin ja nytkin on tarkoitus vain niitata naulanpäätä sen prikan ulkopuolelta vähän tiukempaan. Samalla ulkolaudoitus säilyy nätimpänä kun ei tarvitse paukutella pehmeään lautaan koloja niitin ympärille.

Joskus olen jopa tehnyt niin että yritän ensin lyödä sitä kuppiprikkaa vähän tiukemmalle sisäpuolelta (mikä hyvänsä tuurna jossa on pieni reikä päässä käy. Vaikka vanhasta särkyneestä vanttiruuvista saa hyvän kalun) ennen varsinaista uudelleenniittausta. Itselläni on niittausraudat, mutta mahdollisimman painava kirves tai leka ulkopuolelle (massa pitää vastaan paljon paremmin kuin lihas) ja tavallinen kuulapäävasara sisäpuolelle. Sillä sitten kevyesti paksutellaan ympäri naulan kantaa siinä niittiprikan keskellä. Itse prikkaan ei pidä lyödä, mutta muuten kiertää pari naputtelukierrosta naulan pään ympäri niin se on siinä.

Vaarana kiristäessä on, että naula menee mutkalle puun sisässä. Alkuun näyttää että sauma kiristyy, mutta kun puu turpoaa niin paikka on enstistä kamalampi ensi vuonna. Siksi siis vain kevyttä naputtelua pitkään, ei mitään paria paukutusta kolmen kilon lekalla.

Missään tapauksessa en lähtisi kiristelemään kuiviltaan ja "varmuuden vuoksi", siitä ei tule kuin vahinko. Muutenkin kiristäminen on sen verran henkimaailman juttuja ettei siihen pidä ryhtyä ihan ensi kummassa.

Pekka

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 15.05.2003 13:49

Kuva niittauksesta löytyy på finska Ole-jakob Brochin "Puuvene"-opuksesta. Jos vain ruotsin kieli taipuu yhtään, niin kannattaa ostaa Thomas Larssonin uusi kirja "Träbåtsrenovering". Kustantajan sivut löytyvät osoitteesta http://www.nautiska.com/magasinet/litte ... vering.htm

On muuten paras ikinä näkemäni kirja veneen kunnostuksesta ja vielä ruotsalaisen kirjoittamana hyvin lähellä omaa puuvenekulttuuriamme. Suosittelen lämpimästi.

Niittejä saa Seppälän venetarvikkeesta, Farsonsilta tai Classic Marine Servicestä, http://www.classicmarineservice.fi .

Pekka

ripatti
Viestit: 107
Liittynyt: 14.04.2003 21:53
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripatti » 25.05.2003 23:08

Kiitoksia kirjavinkistä!

Ostin kyseisen Träbåtsrenovering -kirjan. Kirja on, kuten sen esipuheessakin todetaan, profiloitu historiallisessa mielessä porvariston paattien elikkä huviveneiden korjaamiseen. Siinä mielessä kirja noin ensiselaamiselta tuotti hienoisen pettymyksen. No, opiskeltavaa sitä on siinäkin ja monet menetelmät (kuten ylläkeskusteltu niittaus) lienevät yhteiset kansan veneiden kanssa.

Kirjaa vain ei löytynyt Puuvene.netin yhteistyökumppanin webkirjakaupasta Bookplussasta. Akateemisen nettikaupassa hinta oli 44; ruotsalaisessa nettikirjakaupassa kruunuina alle 30 e + postikulut. Bookplussan erittäin ystävällinen ja palvelualtis väki kuitenkin teki erikoistilauksen suoraan kustantajalta, minkä vuoksi hinta nousi (lähinnä 10 euron postikulujen vuoksi) 45 euroon (paperitavara on näilläkin hinnoilla vielä halvin osa veneilyä). Olisi varmaankin hyödyllistä saada ko. perusopus Bookplussan (ja siten puuvene.netin) perusvalikoimaan. Uskoisivatko he sinua tässä asiassa, Pekka!?

Antti at Ripatti piste net

Vastaa Viestiin