Maritim Bayfin 17
-
Maritim Bayfin 17
Omistan Maritim Bayfin 17 merkkisen mahonkiveneen. Onko kellään taustatietoa kyseisestä veneestä, esim. missä veistetty, onko kellään mahdollisesti saman merkkistä venettä, onko jotain sukua Utö:lle, onko joskus ollut yleinen suomen vesillä. Vene on vielä pelastettavissa, lahoa on hyvin vähän, yks lankku on halki. Vene on ollut hallissa viimeiset 15 vuotta. Perämoottorina toiminut 55 Arckimedes Penta on räjähtänyt. Kiitos tiedoista etukäteen
-
- Viesti:
Maritim Bayfin 17
Olisipa mukava nähdä valokuva veneestäsi, sillä itselläni on Maritim 17 merkkinen HT vene, jonka on veistänyt Ture Lindström Kråkössä. Käsitykseni mukaan (saamani tiedot) omistamani vene on sukua UTÖ -veneelle siten, että B.H johansson työskenteli Ture Lindströmin kanssa, kunnes ryhtyi itse veistämään omalla nimellään UTÖ -veneitä. Niistä on tullut eräänlainen säilömis-, kunnostus- ja keräilykohde. (Lieneekö syynä se, että hän on elossa ja voi hyvin.) Tähän osaa varman vastauksen antaa MYS:n (Mahonkiveneyhdistys) perustajaporukka. Siellä on eräs kaveri, joka on vihkiytynyt UTÖ -veneiden historiaan ja on kartoittanut sijainnin melkein kaikille valmistetuille UTÖ -veneille.
Maritim -merkillä veneitä on markkinoitu ja myyty Maritim yrityksen toimesta ja nimellä. Ystäväni, joka on perillä asioista aika hyvin, sanoo UTÖ ja Maritim -veneiden olevan sama vene. Uskoisin hänen tarkoittavan sisäperämoottorilla valmistettuja versioita, sillä kaikki UTÖ -veneet on valmistettu siten.
60 luvulla valmistetut veneet olivat pääsääntöisesti ulkolaitaperämoottorilla ja yleisin kone oli Evinrude tai Archimedes-Penta.
Omassani on alun perin ollut Evinrude 40, joka on vuonna 1974 vaihdettu 50hv:n Mercury -koneeseen.
Jos haluat, voit lähettää kuvan tai kaksi minulle sähköpostitse. Paluupostina lähetän kuvan omastani, jota kunnostan parhaillaan.
Sikäli hauska yhteensattuma, että oma veneeni majaili 20 vuotta Tammisaaren ulkosaaristossa ja oli säilynyt erinomaisen hyvin, sillä omistaja oli huolehtinut veneen väljästä peittelystä. Minun ei tarvitse vaihtaa laudan lautaa. Ainoastaan peräpeilin poikittainen tukipuu, joka on kiinnitetty pohjasta lautojen läpi meni vaihtoon. Muuten vene on säilynyt erinomaisesti.
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että mahonkiset Maritim veneet kannattaa kunnostaa. Joka ei itse halua tai jaksa, voi myydä veneensä minulle. Minulla on aikaa ja hyvät tilat ja virtaa kinttaissa ;-)
Maritim -merkillä veneitä on markkinoitu ja myyty Maritim yrityksen toimesta ja nimellä. Ystäväni, joka on perillä asioista aika hyvin, sanoo UTÖ ja Maritim -veneiden olevan sama vene. Uskoisin hänen tarkoittavan sisäperämoottorilla valmistettuja versioita, sillä kaikki UTÖ -veneet on valmistettu siten.
60 luvulla valmistetut veneet olivat pääsääntöisesti ulkolaitaperämoottorilla ja yleisin kone oli Evinrude tai Archimedes-Penta.
Omassani on alun perin ollut Evinrude 40, joka on vuonna 1974 vaihdettu 50hv:n Mercury -koneeseen.
Jos haluat, voit lähettää kuvan tai kaksi minulle sähköpostitse. Paluupostina lähetän kuvan omastani, jota kunnostan parhaillaan.
Sikäli hauska yhteensattuma, että oma veneeni majaili 20 vuotta Tammisaaren ulkosaaristossa ja oli säilynyt erinomaisen hyvin, sillä omistaja oli huolehtinut veneen väljästä peittelystä. Minun ei tarvitse vaihtaa laudan lautaa. Ainoastaan peräpeilin poikittainen tukipuu, joka on kiinnitetty pohjasta lautojen läpi meni vaihtoon. Muuten vene on säilynyt erinomaisesti.
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että mahonkiset Maritim veneet kannattaa kunnostaa. Joka ei itse halua tai jaksa, voi myydä veneensä minulle. Minulla on aikaa ja hyvät tilat ja virtaa kinttaissa ;-)
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"