Itsetyhjentyvään sitlootaan moottorin huoltoluukku?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10.06.2003 9:09
Paikkakunta: Joensuu

Itsetyhjentyvään sitlootaan moottorin huoltoluukku?

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 23.11.2003 21:31

Veneessäni on itsetyhjentyvä istumalaatikko ja moottori sijoittuu puolittain sen pohjan alle. Kun tilat ovat ahtaat, moottorin taakse (ahterin puolelle) on kovin vaikea päästä mitään tekemään. Itsetyhjentyvässä lootassa on omat etunsa, joten haluaisin säilyttää sen, mutta myös järjestää jonkinlaisen mahdollisuuden huoltaa moottoria myös takaapäin. Sitlootan pohjaan siis pitäisi tehdä luukku.

Mutta onnistuuko se sitten? Lootan pohja on vaneria, johon toki on helppo sahata luukku, saranointikin onnistuu ja tuenta. Mutta saako luukun reunoja millään riittävän tiiviiksi, jotta itsetyhjentyvän etuja ei menetetä. Eihän sen ihan tipaton tarvitse olla, kunhan suurin osa vedestä poistuu röörien kautta.

Onko kukaan nähnyt tällaista konstruktiota jossain tai ehkä jopa siihen käyttökelpoisia valmisratkaisuja?

tt

masoini
Viestit: 313
Liittynyt: 16.04.2003 11:59
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 24.11.2003 13:28

Moi,

Vaikea varmaan toteuttaa vesitiiviiksi niin, että sitlooran pohja olisi täysin tasainen.

Käytännössä olen nähnyt moisen ratkaisun sukulaisperheen Ö10:ssä. Siinä on sitlooran pohjalla luukku, joka on pohjaan ruuvatun, laudoista tehdyn kauluksen päällä. Luukku on kokonaan irroitettavissa ja pysyy paikallaan luukun reunoissa olevien listojen avulla.

Tuon pohjalla olevan korotuksen ei tarvi olla olla mitään kymmentä senttiä korkea, vaan sen verran riittää, että vesi poistuu oikeista rööreistä ennen kuin pinta nousee kauluksen yläpuolelle, eli muutama sentti riittää.

Terveisin
Markku

Avatar
Harri
Viestit: 73
Liittynyt: 11.09.2003 17:28
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Harri » 24.11.2003 15:43

Ei sen kauluksen tarvitse olla senttiä paria korkeampi, jos sitloodan pohjalla on ritilät niinkuin omassani. Ritilä painaa luukun kumitiivisteitä vasten, joten vesi holahtaa kyllä tyhjennysputkista ulos vaikka luukku olisi veden alla.

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 24.11.2003 17:22

Sen luukun on aina oltava semmoinen, että sen saa lukittua kiinni ja muutenkin tiiviisti.

Otetaanpa pahin mahdollinen tilanne: Aalto kaatuu istumalaatikkoon, jossa on kolme ihmistä. Taakse tulee kolmesataa kiloa lisää painoa ja yhtäkkiä istumalaatikon pohja onkin vesirajan alapuolella. Jos kansi ei ole tässä tilanteessa tiivis, vesi valuu irtopohjan kautta sisään ja veden alla olevat istumalaatikon pohjaventtiilit syöttävät vielä lisää vettä herkun päälle.

Oli kuinka oli: Istumalaatikon on oltava tiivis ja EHDOTTOMASTI salvalla kiinni. Mikään päälle aseteltu ritilä ei kelpaa "lukoksi", jos lattialuukku lipsahtaa pois paikoiltaan ja kaksi parituumaista pohjaventtiiliä puskee vettä konehuoneeseen, niin siinä ei paljon auta edes se ämpäri ja säikähtänyt purjehtija.

Ohessa on yksi laatikonpohja. Ei varmastikaan paras mahdollinen ratkaisu, mutta periaatteessa toimiva. Etureunassa kehyksen alle tukeutuvat L-muotoiset lukitussalvat ja takana pulttilukko. Kehyksen alapinnassa 5 mm umpisolukuminauha tiivisteenä. Tuohon kun vielä lisäisi sen pari senttiä korkean kauluksen, niin oltaisiin jo aika kohtuullisessa pohjassa.

Kuva

Todellisuudessa istumalaatikon pohja oli niin alhaalla että eipä tullut juuri pidettyä pohjahanoja auki. Toinen kardinaalimunaus oli, että takalevy ei ollut riittävän tukevasti kiinni vaan olisi päästänyt veden sisään. Moni kakku päältä... :)

Pekka

Päivi K
Viestit: 102
Liittynyt: 30.04.2003 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Päivi K » 24.11.2003 18:55

Eipä ole minullakaan enää pohjaventtiilit auki, kun vene ui myöhemmin vaihdetun moottorin takia perä liian syvällä ja itsetyhjentyvästä sitloorasta on tullutkin itsetäyttyvä. Kun vielä mitä ilmeisemmin "oikeaoppisesti" tehtyä istumalaatikon lattialuukkua ei näytä saavan millään keinolla vedenpitäväksi, vesi liruu iloisesti pilssiin, jos hana on auki. Onneksi ei moottori kastunut, vaikka eka kertaa iloisesti kryssiessä hanat auki sisällä veneessä turkkilaudat kelluivat.

Päivi K

Avatar
Harri
Viestit: 73
Liittynyt: 11.09.2003 17:28
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Harri » 24.11.2003 19:20

Joo, en nyt rupea asiasta kättä tämän enempää vääntää, mutta tukeva tiikkiritilä luukun päällä joka on istutettu paikoilleen siten, ettei se pääse liikkumaan toimii käytännössä vallan mainiosti. Eli kun luukun sisäpuolelle tekee rimoista reunat jotka istuvat aukkoon ei luukku kyllä lähde mihinkään. Ritiläkin painaa itsessään jo niin paljon että se hädin tuskin kelluu itsekseen ;)

Paras ratkaisu luukkuun riippuu myös paljon aluksesta jossa se on, pesukonemainen saaristoristeilijä joka on kovalla kelillä lähellä sukellusvenettä pinta-ajossa on aivan eri tapaus kuin 9-tonninen avomeripeli.

Kannattaa samalla varmistaa istumalaatikon tyhjennysputkien koko, ne kun ovat usein alimitoitettuja mahdolliseen poistettavaan vesimäärään.

Mikäli kaiken lisäksi pitää tyhjennysläpivientien hanat kiinni lienee syytä huomata, ettei se pohjalevy ole enää ainoa paikka mistä se vesi menee sisään jos sitä paljon tulee. Istumalaatikossa lienee myös muita luukkuja ja säilytyslokeroita.

Että silllee

t. hh

Vastaa Viestiin