Itsetyhjentyvään sitlootaan moottorin huoltoluukku?
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: 10.06.2003 9:09
- Paikkakunta: Joensuu
Itsetyhjentyvään sitlootaan moottorin huoltoluukku?
Veneessäni on itsetyhjentyvä istumalaatikko ja moottori sijoittuu puolittain sen pohjan alle. Kun tilat ovat ahtaat, moottorin taakse (ahterin puolelle) on kovin vaikea päästä mitään tekemään. Itsetyhjentyvässä lootassa on omat etunsa, joten haluaisin säilyttää sen, mutta myös järjestää jonkinlaisen mahdollisuuden huoltaa moottoria myös takaapäin. Sitlootan pohjaan siis pitäisi tehdä luukku.
Mutta onnistuuko se sitten? Lootan pohja on vaneria, johon toki on helppo sahata luukku, saranointikin onnistuu ja tuenta. Mutta saako luukun reunoja millään riittävän tiiviiksi, jotta itsetyhjentyvän etuja ei menetetä. Eihän sen ihan tipaton tarvitse olla, kunhan suurin osa vedestä poistuu röörien kautta.
Onko kukaan nähnyt tällaista konstruktiota jossain tai ehkä jopa siihen käyttökelpoisia valmisratkaisuja?
tt
Mutta onnistuuko se sitten? Lootan pohja on vaneria, johon toki on helppo sahata luukku, saranointikin onnistuu ja tuenta. Mutta saako luukun reunoja millään riittävän tiiviiksi, jotta itsetyhjentyvän etuja ei menetetä. Eihän sen ihan tipaton tarvitse olla, kunhan suurin osa vedestä poistuu röörien kautta.
Onko kukaan nähnyt tällaista konstruktiota jossain tai ehkä jopa siihen käyttökelpoisia valmisratkaisuja?
tt
-
- Viestit: 313
- Liittynyt: 16.04.2003 11:59
- Paikkakunta: Mynämäki
- Viesti:
Moi,
Vaikea varmaan toteuttaa vesitiiviiksi niin, että sitlooran pohja olisi täysin tasainen.
Käytännössä olen nähnyt moisen ratkaisun sukulaisperheen Ö10:ssä. Siinä on sitlooran pohjalla luukku, joka on pohjaan ruuvatun, laudoista tehdyn kauluksen päällä. Luukku on kokonaan irroitettavissa ja pysyy paikallaan luukun reunoissa olevien listojen avulla.
Tuon pohjalla olevan korotuksen ei tarvi olla olla mitään kymmentä senttiä korkea, vaan sen verran riittää, että vesi poistuu oikeista rööreistä ennen kuin pinta nousee kauluksen yläpuolelle, eli muutama sentti riittää.
Terveisin
Markku
Vaikea varmaan toteuttaa vesitiiviiksi niin, että sitlooran pohja olisi täysin tasainen.
Käytännössä olen nähnyt moisen ratkaisun sukulaisperheen Ö10:ssä. Siinä on sitlooran pohjalla luukku, joka on pohjaan ruuvatun, laudoista tehdyn kauluksen päällä. Luukku on kokonaan irroitettavissa ja pysyy paikallaan luukun reunoissa olevien listojen avulla.
Tuon pohjalla olevan korotuksen ei tarvi olla olla mitään kymmentä senttiä korkea, vaan sen verran riittää, että vesi poistuu oikeista rööreistä ennen kuin pinta nousee kauluksen yläpuolelle, eli muutama sentti riittää.
Terveisin
Markku
- Harri
- Viestit: 73
- Liittynyt: 11.09.2003 17:28
- Paikkakunta: Inkoo
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14.04.2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Sen luukun on aina oltava semmoinen, että sen saa lukittua kiinni ja muutenkin tiiviisti.
Otetaanpa pahin mahdollinen tilanne: Aalto kaatuu istumalaatikkoon, jossa on kolme ihmistä. Taakse tulee kolmesataa kiloa lisää painoa ja yhtäkkiä istumalaatikon pohja onkin vesirajan alapuolella. Jos kansi ei ole tässä tilanteessa tiivis, vesi valuu irtopohjan kautta sisään ja veden alla olevat istumalaatikon pohjaventtiilit syöttävät vielä lisää vettä herkun päälle.
Oli kuinka oli: Istumalaatikon on oltava tiivis ja EHDOTTOMASTI salvalla kiinni. Mikään päälle aseteltu ritilä ei kelpaa "lukoksi", jos lattialuukku lipsahtaa pois paikoiltaan ja kaksi parituumaista pohjaventtiiliä puskee vettä konehuoneeseen, niin siinä ei paljon auta edes se ämpäri ja säikähtänyt purjehtija.
Ohessa on yksi laatikonpohja. Ei varmastikaan paras mahdollinen ratkaisu, mutta periaatteessa toimiva. Etureunassa kehyksen alle tukeutuvat L-muotoiset lukitussalvat ja takana pulttilukko. Kehyksen alapinnassa 5 mm umpisolukuminauha tiivisteenä. Tuohon kun vielä lisäisi sen pari senttiä korkean kauluksen, niin oltaisiin jo aika kohtuullisessa pohjassa.
Todellisuudessa istumalaatikon pohja oli niin alhaalla että eipä tullut juuri pidettyä pohjahanoja auki. Toinen kardinaalimunaus oli, että takalevy ei ollut riittävän tukevasti kiinni vaan olisi päästänyt veden sisään. Moni kakku päältä... :)
Pekka
Otetaanpa pahin mahdollinen tilanne: Aalto kaatuu istumalaatikkoon, jossa on kolme ihmistä. Taakse tulee kolmesataa kiloa lisää painoa ja yhtäkkiä istumalaatikon pohja onkin vesirajan alapuolella. Jos kansi ei ole tässä tilanteessa tiivis, vesi valuu irtopohjan kautta sisään ja veden alla olevat istumalaatikon pohjaventtiilit syöttävät vielä lisää vettä herkun päälle.
Oli kuinka oli: Istumalaatikon on oltava tiivis ja EHDOTTOMASTI salvalla kiinni. Mikään päälle aseteltu ritilä ei kelpaa "lukoksi", jos lattialuukku lipsahtaa pois paikoiltaan ja kaksi parituumaista pohjaventtiiliä puskee vettä konehuoneeseen, niin siinä ei paljon auta edes se ämpäri ja säikähtänyt purjehtija.
Ohessa on yksi laatikonpohja. Ei varmastikaan paras mahdollinen ratkaisu, mutta periaatteessa toimiva. Etureunassa kehyksen alle tukeutuvat L-muotoiset lukitussalvat ja takana pulttilukko. Kehyksen alapinnassa 5 mm umpisolukuminauha tiivisteenä. Tuohon kun vielä lisäisi sen pari senttiä korkean kauluksen, niin oltaisiin jo aika kohtuullisessa pohjassa.
Todellisuudessa istumalaatikon pohja oli niin alhaalla että eipä tullut juuri pidettyä pohjahanoja auki. Toinen kardinaalimunaus oli, että takalevy ei ollut riittävän tukevasti kiinni vaan olisi päästänyt veden sisään. Moni kakku päältä... :)
Pekka
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 30.04.2003 10:53
- Paikkakunta: Helsinki
Eipä ole minullakaan enää pohjaventtiilit auki, kun vene ui myöhemmin vaihdetun moottorin takia perä liian syvällä ja itsetyhjentyvästä sitloorasta on tullutkin itsetäyttyvä. Kun vielä mitä ilmeisemmin "oikeaoppisesti" tehtyä istumalaatikon lattialuukkua ei näytä saavan millään keinolla vedenpitäväksi, vesi liruu iloisesti pilssiin, jos hana on auki. Onneksi ei moottori kastunut, vaikka eka kertaa iloisesti kryssiessä hanat auki sisällä veneessä turkkilaudat kelluivat.
Päivi K
Päivi K
- Harri
- Viestit: 73
- Liittynyt: 11.09.2003 17:28
- Paikkakunta: Inkoo
Joo, en nyt rupea asiasta kättä tämän enempää vääntää, mutta tukeva tiikkiritilä luukun päällä joka on istutettu paikoilleen siten, ettei se pääse liikkumaan toimii käytännössä vallan mainiosti. Eli kun luukun sisäpuolelle tekee rimoista reunat jotka istuvat aukkoon ei luukku kyllä lähde mihinkään. Ritiläkin painaa itsessään jo niin paljon että se hädin tuskin kelluu itsekseen ;)
Paras ratkaisu luukkuun riippuu myös paljon aluksesta jossa se on, pesukonemainen saaristoristeilijä joka on kovalla kelillä lähellä sukellusvenettä pinta-ajossa on aivan eri tapaus kuin 9-tonninen avomeripeli.
Kannattaa samalla varmistaa istumalaatikon tyhjennysputkien koko, ne kun ovat usein alimitoitettuja mahdolliseen poistettavaan vesimäärään.
Mikäli kaiken lisäksi pitää tyhjennysläpivientien hanat kiinni lienee syytä huomata, ettei se pohjalevy ole enää ainoa paikka mistä se vesi menee sisään jos sitä paljon tulee. Istumalaatikossa lienee myös muita luukkuja ja säilytyslokeroita.
Että silllee
t. hh
Paras ratkaisu luukkuun riippuu myös paljon aluksesta jossa se on, pesukonemainen saaristoristeilijä joka on kovalla kelillä lähellä sukellusvenettä pinta-ajossa on aivan eri tapaus kuin 9-tonninen avomeripeli.
Kannattaa samalla varmistaa istumalaatikon tyhjennysputkien koko, ne kun ovat usein alimitoitettuja mahdolliseen poistettavaan vesimäärään.
Mikäli kaiken lisäksi pitää tyhjennysläpivientien hanat kiinni lienee syytä huomata, ettei se pohjalevy ole enää ainoa paikka mistä se vesi menee sisään jos sitä paljon tulee. Istumalaatikossa lienee myös muita luukkuja ja säilytyslokeroita.
Että silllee
t. hh