vanerin taipuvuus,vanerin laatu ja katon pinta...

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

vanerin taipuvuus,vanerin laatu ja katon pinta...

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 19.11.2003 22:17

Olen rakentamassa veneeseeni hyttiä ja ajattelin sahata kattokaaret muotoon siten, että kaikkien kaarien korkeus on sama, mutta kaarien pituus kasvaa takapäästä eteenpäin. Näin ollen kaarevuus on tietysti jokaisella kaarella erilainen. Sanokaas nyt tuleeko ongelmia vanerin asentamisen kanssa vai taipuuko "luonnostaan" tuolla tavalla?

Ajattelin käyttää 6mm havu- tai koivuvaneria katon pintana, kumpaa suosittelette? Tietysti riippu vähän siitäkin kuiduttaako pinnan vai ei. Kaarien pituus 140 -> 160. Kaarijako riittävän tiheä, että kyllä kestää 6mm vanerillakin, mutta tulisiko kauniimpi 12mm:llä? ...mutta taipuuko enää?

Miten kuidutettu pinta kannattaa toteuttaa (jos nyt siihen ryhdyn) ettei katosta tule jäisen liukasta?
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

cabana
Viestit: 313
Liittynyt: 17.11.2003 20:24
Paikkakunta: Tomminniemi
Viesti:

vanerin taipuvuus, vanerin laatu ja katon pinta

Viesti Kirjoittaja cabana » 20.11.2003 9:04

Askartelimme isäni kanssa noin 20 vuotta sitten kajuutan, jonka lasikuidutin sitten. Vaneri kyllä mielestäni taipuu, mutta ei sen kovin vahvaa tarvitse olla, jos laitat lasikuidun siihen. 6-8 millinen vesivaneri taipuu iloisesti. Ruuveilla kiinni ja tietenkin oikean laisilla, niin tulee pysymään. Sellaisia puuruuveja kun käytät, joissa on vain puolet kierrettä.
Lasikuitu katossa vahvistaa kattoa merkittävästi, kun laitat 2 kerrosta vahvaa mattoa. Muistaakseni karhensin viimeisen kerroksen ja laminoin sen top coatilla värjätyllä hartsilla sitten. Periaatteessa väri voi olla jo ensimmäisessäkin satsissa. Vanerin pinta kannattaa karhentaa myös ennen laminointia, niin tarttuu paremmin.
Suunnittele katon ja kajuutan sivut siten, että vaneri kaareutuu sivulle ja tekee ns. tippalistan samalla. Tällainen ratkaisu on hieman työläämpi tehdä, mutta lopputulos on palkitseva pitkässä "halssissa".
Kajuutan keulalippa on syytä huomioida myös. Muutaman sentin etulasin yli, niin lasikuidunkin saa taivutettua sinne alle.
Isäni veneen kajuutta on ollut sellaisenaan nyt 22 vuotta. Muistaakseni kerran hän on sen uudelleen top coat värillä maalannut, mutta senkin vain ajan kuluksi.
Lasikuidutus kannattaa tehdä huolellisesti käyttäen apuna metallirissaa ja jäykkäpäistä lyhyttä pensseliä. Pensselillä saa kaikki nurkat ja kulmat töpöteltyä tarkasti. Kaiken kaikkiaan lasikuitumattoa kannatta asentaa pieniä alueita kerrallaan ja repiä noin 30 x 30 cm palasia ja asentaa niitä hieman lomittain. Näin ei jää häiritseviä maton rajoja ja lopputulos on kaunis ja siisti.

Mielestäni kuidutettu katto ei ole liukas, ellei nyt jatkuvasti liiku siellä syysjäisellä kelillä.
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 20.11.2003 11:11

Niistä kaarista: tuolla tavalla se pitääkin "oikeasti" tehdä. Jos kaikissa on sama kaarevuussäde vaikka kaarien pituudet ovat eri, niin siitä tulee hassun sylinterin näköinen. Taipuu varmasti, kunhan pintaviilu on poikittain vanerin suuntaan nähden.

Kumpaa vain vaneria voi käyttää. Koivuvaneri on vähän alttiimpaa laholle ja vaatii hyvän suojauksen. Toisaalta se on helpompi pintakäsitellä kun pinta on sileämpi. Molemmista piisaa kuuden millin versio (6,5 mm jos tarkkoja ollaan).

Sanoisin että tänä päivänä ei kannata polyesterihartsia ja lasikuitumattoa käyttää, epoksi ja lasikuitukangas on niin paljon parempi, helpompi laittaa ja kangasta käytettäessä pinnasta saa myös erittäin sileän todella helpolla. Epoksi myös tarttuu puuhun huomattavasti paremmin.


Pekka

cabana
Viestit: 313
Liittynyt: 17.11.2003 20:24
Paikkakunta: Tomminniemi
Viesti:

vanerin taipuvuus,vanerin laatu ja katon pinta...

Viesti Kirjoittaja cabana » 20.11.2003 11:23

Pekka Huhta on mielestäni paras mies sanomaan, sillä hänellä vaikuttaa olevan viimeisin kokemuspohjainen tieto.
Lasikuituhartsi ja -matto on työläs yhdistelmä ja hillittömän sotkuista puuhaa vieläpä.
Pinnasta ei tule välttämättä sileää, mutta niin ei kai ole tarkoituskaan katossa, jos siellä joskus liikutaan.....?

Omistamani kahden veneen kattoremontti on edessä talvella.
Onnekseni vain toiseen pitää uusia vaneri. lasikuitua en aio laittaa itsekään, sillä haluan säilyttää puuveneen ilmeen mahdollisimman hyvin. Epoksilla ajattelin lasikuitukankaan sinne liimata.
ongelmia aiheuttaa hieman se, että veneessä on mahonkilistoitus kajuutan sivuilla. Haluaisin säilyttää ne, mutta ilmeisesti on tehtävä uusi erillainen tippalista niin sivuille kuin eteenkin. Työläs homma sekin, mutta kun itselle vain tekee, niin ei se aikaa kysy.
Omaan projektiini vielä lisänä se, että iso liukuva kattoluukku pitää säilyttää. Se on sentään aito ja alkuperäinen, eikä vuoda.

Voiko kukaan kertoa, mistä saisi kattoon pinnoitemateriaalia sopuhinnalla? Täällä Oulussa ei sopuhinnalla tahdo löytyä mitään alan liikkeistä.
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

...menetelmästä epoksi ja lasikuitukangas

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 21.11.2003 0:42

Onkohan joku selostanut kyseistä kannen/katon pinnoitus projektia sivuillaan?

...ajattelin lasikuitua katolle syistä, että sään kestävyys ja helppo "huollettavuus" on täten tattu, mutta myös siksi että kattovanerin kiinnitysruuvien kantoja taitaa olla aikas heikko upottaa 6,5 mm vaneriin.
Vai onko jollain kokemuksia/ kommentteja

Mikäs tuo tippalista nyt itseasiassa on? Katon reunalle asetettu rima, joka estää vedentulon niskaan katolta??
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Katosta

Viesti Kirjoittaja Northling » 21.11.2003 11:46

Moi
Jonkinverran kuvia löytyy kannen, ruffin ja ohjailuhytin katon teosta osoitteessa www.optikkonordling.fi/ottiliana . Kattokaaret on liimattu viidestä tai kuudesta 8-10 mm mahonki listasta. Samaan kaareen kaikki. Ruffi kapenee keulaan ja perään ja katon muoto on myös pituussunnassa kaareva; "valaanselkä". Vanerina on 8 mm koivuvaneria joka ennen paikoilleen liimamista kyllästettiin ja maalatiin alapuolelta halutun väriseksi. (lahosuoja, jehu, pakkeli, futura 3 krs) Kaarien kohtia ei tietenkään maalattu liiman tarttuvuuden takia. Vanerit liimattiin Würthin massalla ja ruuvattiin haponkestävillä ruuveilla jotka senkattiin. Vanerin jatkoihin jotka ovat aina kaaren päällä, jyrsittiin vielä ura johon liimattiin epoksilla lista. Kannet pinnoitettiin epoksilla 2 krst erityisesti kantit.
Ohjailuhytin katoon jätettiin tippalistat eteen ja sivuille, jotka tipauttavat roiskeet reunastaan eivätkä valuta sitä pitkin seinää.
Kansimateriaalina on tiikirima ja reunoissa mahonki, sen teko onkin asia erikseen. Mutta katonteko varmaan toimii tähän asti samalla tavalla.
T:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Viestiketju Lukittu