Löytyisikö tietoa tai vinkkejä sen etsimiseen?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
anselmi
Viestit: 10
Liittynyt: 15.11.2003 10:49
Paikkakunta: espoo

Löytyisikö tietoa tai vinkkejä sen etsimiseen?

Viesti Kirjoittaja anselmi » 16.11.2003 15:32

Tätä palstaa jonkinaikaa seuranneena olen havainnut täältä löytyvän asiantuntemusta roppakaupalla ja ajattelin, että josko minunkin asialleni
saisin hieman valaistusta puuveneiden harrastajilta.
Käsiini on ajautunut vaihtokaupan yhteydessä puuvene jollaiseen en ole
aiemmin törmännyt.
Edelliseltä omistajalta saatu rekisteriote vuodelta 1989 kertoo että kysessä on Fiskarimallinen puusta rakennettu vene mitoiltansa:
pituus 8.7 leveys 2.8 (itse mittasin syväykseksi n.0.65).
moottori Perkins 39 hv. vuosimallia 1973.
Veneen rakennusvuodeksi ilmoitetaan 1960.
Olen pikkuhiljaa tutkiskellut paattia ja tehnyt seuraavia havaintoja:
Tasasaumainen,laudat leveitä ja naulattu toisiinsa ja kaariin n. 15cm:n jaolla ja naulat kotkattu sisäpuolella. Puun lajista en osaa sanoa mitään kun on niin paksussa tervassa. Kaaret ovat massiivisia (n8x12cm paksuja
ja jotkut jopa vielä paksumpia) ja niitä on n. 1/2 metrin välein läpi koko
rungon.Ohuempia ns. painokaaria ei ole lainkaan.
Keulan ja perän korkeusero veneen keskikohtaan on yli puoli metriä eli voisi toimia skeittiramppina.Siis keula ja perä ovat yhtä korkealla veden pinnasta. Keulan profiili on terävä ja erittäin "pysty" n. 85 astetta eikä ns. vesiheittoa ole juuri ollenkaan. Keulapuu (en tiedä onko oikea nimitys)-
nousee n. 20cm. kannen yläpuolelle ja on suojattu lattaraudalla (8x45mm)
ylhäältä köliin asti. Köli on täysin suora n. 25cmx12cm (siis syvyys alimmasta pohjalaudasta x paksuus ja näyttäisi rautaiselta U-palkilta joka on ilmeisesti jokin jälkikäteisasennus). Perässä on peräsinlaite jonka pystyakseli nousee perän ulkopuolella kannen yläpuolelle ja vene on ohjailtavissa akseliin kiinnitettävällä irtokahvalla mutta myös ruoriohjaus on asennettu. Keulakajuutan (ei alkuperäinen) turkkilevyjen alta löysin myös jonkinlaisen mastopukin joka on kiinnitetty kölitukkiin ja kaariin.
(Eli onko kyseessä moottoripurjehtija) Moottorin sijoituskin on fiskariksi mielestäni vähemmän käytetty kun se on aivan rungon takaosassa niin että potkuriakselin pituus on vain n. metri.
Jos joku edelläkerrotun perusteella tietäisi jotain venetyypistä, iästä, rakentajasta tms. niin ottaisin mielelläni vastaan kaiken tiedon ja minulla on veneestä myös kuvia joita voin laittaa sähköpostiin jos jotakuta kiinnostaa.
Kommentteja mielenkiinnolla odotellen t: epätietoinen espoosta.

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 17.11.2003 14:40

Kuvailusi perusteella voisin arvella, että kyseessä olisi ns. merikarvialainen. Merikarvialla on näet tehty noita "puoliponttiveneitä", eli vene näyttää tasasaumaiselta, mutta laudat on silti naulattu myös toisiinsa saumoihin tehdyistä ponteista. Sielläpäin on myös käytetty galvanoitua venenaulaa ja kotkausta ihan näihin päiviin, kun esim. Kotkan tienoilla veneet tehdään melkein pelkästään kupariniitillä.

Ohjaisin siis siihen suuntaan. Puuvene-lehdessä oli artikkeli Kumpuselän veistämöstä Merikarvialta, jutun lyhennelmä löytyy osoitteesta http://www.puuvene.net/Lehti/2000-1/kumpuselka1.html . Veistäjät-sivuilta löytyy myös yhteystiedot veistämölle, josko osaisivat neuvoa lähemmin.

Pekka

Vastaa Viestiin