Vanhan ylipursuneen Sikaflexin tasoitus saumoista

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Vanhan ylipursuneen Sikaflexin tasoitus saumoista

Viesti Kirjoittaja kms » 13.11.2003 14:34

Ja jälleen tyhmä kysymys: Mikä on paras tapa poistaa lautojen saumoista ylipursunut Sikaflex? Osa veneeni vedenalaisista saumoita on tilkitty ko. aineella, josta osa on puun turvottua pursunut "yli". Koska vene ei vuoda, en ajatellut repiä sikaa kokonaan pois saumoista, vaan haluaisin ainoastaan hioa ulkopinnan tasaiseksi. Skrabaaminen ei tunnu olevan oikea vaihtoehto edes sikaa lämmitettäessä ja epäkeskohiomakoneen 80 raekokoa oleva laikka menee käytännössä heti tukkoon. Lieneekö hiomalaudan käyttö ainoa vaihtoehto?

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Sikaa

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.11.2003 15:48

Moi
Onkohan kyse limi- vai tasasaumasta? No jokatapauksessa... pitkäteräinen mattopuukko, jonka terä taipuu laudan mukaisesti on kova sana sikan siistimiseen.
Huom. kun laudat kuivuvat, rako kasvaa ja sika vetäytyy takaisin koloonsa.
T:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 13.11.2003 16:22

Kiitos Aki. Niin, tasasaumaisestahan tässä on kysymys. Mattopuukkoa en olekaan kokeillut. Ainoastaan tavallista puukkoa, joka osoittautui tässä yhtydessä huonoksi. En oikein usko, että tässä tapauksessa Sika menisi lautojen kuivuessa kokonaan piiloon, koska pursuamat ovat niin isoja. Taidanpa ottaa kohteesta pari lisäkuvaa ja valaista asiaa pikapuolin

t:kaapo

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 17.11.2003 14:32

Jos käytössä on nauhahiomakone, niin sillä saa Sian kyljestä sankan savun saattelemana. Hiominen on vihoviimeistä hommaa, ja jos nauhakonetta ei ole, niin kallistuisin veitsellä leikkaamiseen Akin ohjeiden mukaan. Mattopuukon lisäksi tai sijaan voisi kokeilla mitä vain hyvin teräväksi teroitettua, mielellään notkeateräistä veistä. Ainakin meidän keittiössä on monta hyvää kandidaattia :)

Pitkällä viillolla, pitkällä veitsellä tulee hyvä.

Pekka

hviitikko
Viestit: 7
Liittynyt: 05.06.2003 22:34

Viesti Kirjoittaja hviitikko » 17.11.2003 22:08

Tavallinen vimosenpäälle terotettu lattataltta on toiminut minulla hyvin. Kannattaa pyöristää taltan kulmat, niin ei tule vahinkonaarmuja niin helposti. Loivassa kulmassa kun tuuppaa sauman pituussuunnassa ja sitten hioo, niin hyvä tulee.
t. Hannu

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 18.11.2003 10:49

Moi,

Kokeilin viime viikonloppuna Akin ohjeiden mukaan mattoveitsen tyyppistä terää (mutta sellaista, jonka saa työnnettyä ulos kädensijasta n. 10cm). Tulokset ovat olleet oikein lupaavia. Irroitettuani Sikaa, olen sittten jatkanut samasta kohtaa epäkeskohiomakoneella. Nauhahiomakonetta en valitettavasti omista. Toisaalta sen pitäminen työasennossa vaatii minun kaltaiseltani kynäniskalta liikaa voimaa:-)

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Sikasauma

Viesti Kirjoittaja Northling » 18.11.2003 11:33

Moi
Joo sellasta pitkää katkoteräpuukkoa mä just tarkoitinkin. Sen saa taipumaan pahoihinkin paikkoihin ja kärjellä saa leikattua kulmista hyvin.
On ollut aikapaljon tota sikaa tai oikeammin Würthin massaa leikattavana mm. ruffinkaton kaarien ja vanerin välistä pursuneet ylimääräiset.
T:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin