Lomalaudoitus?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 24.01.2006 10:06

No hitsi, kun tämä tuli ensimmäisen kerran mieleen, ajattelin että tässä olisi pikemminkin tavallista helpompaa tehdä viisteet ja lautojen muodot.

Aattelin, että rakennus voisi mennä näin.

1. Ensin lyödään sisempi lautakerros kiinni mallikaariin.
2. Sitten höylätään sisemmän lautakerroksen reunat tasoon (violetit viivat). Siis ei tarvitse ottaa mitään vinouksia mistään.
3. Sitten piirretään ulompien lautojen ääriviivat sisempien lautojen aukkojen kautta. Jälleen, ei mitään sovittelua vaan suoraa piirtämistä.
4. Naulataan piirrettyyn muotoon leikatut ulommat laudat kiinni. Siis ulompiin lautoihin ei tarvii tehdä mitään viisteitä. (Ulkokulmia saa tietysti pyöristellä tai viistellä maun mukaan.)
Ja niitataan viimeksi painokaaret kiinni lautojen saumojen läpi ihan niinkuin missä tahansa limilaudoituksessa.

Kuva

Hannu

etholmi
Viestit: 27
Liittynyt: 29.07.2004 8:33
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja etholmi » 24.01.2006 15:51

Joo ja veneen (lauta)linjoista tulee (niinkuin 50% uusista puuveneistä nykyään): juostenkustuja =)
"Perinteinen" tapa mielestäni helpompi.

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 24.01.2006 16:39

Vaikuttaakohan siihen juostenkusisuuteen enemmän muut asiat kuin rakenneperiaate?

Ennen soutuveneseen riitti kolme tai neljä kylkilautaa. Nykyään vähintään kuusi.
Helpompi saada muutama sauma hyvälle linjalle kuin moni.
Kolmilaitaisessa veneessä ei soutaessa edes näy saumoja kun ne on kaikki siellä alla. Kaunis parraslinja -> kaunis vene :-))
Ja kapeita lautoja on suurempi kiusaus yrittää vääntää, ettei tarttis höylätä, ja että säästyis sitä kapeata pintaa. Sitten tulee sellaisia linjoja kuin sattuu.

Ja eihän nykyään, mitään tehtäessä, sellainen täysin tarpeeton ominaisuus kuin esineen kauneus ole missään arvossa. Kunhan se on halpa ja kätevä ja edullinen ja täyttää EU-direktiivin.

Hannu

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 24.01.2006 18:08

Luulis että toi on ihan toimiva rakenne ja varmasti jossain toteutettu. Noin äkkisältään raknne tuntuu yksinkertaiselta ja nopealta tehdä, mutta totuus voi olla toinen.

Tota vois tietty kehitellä myös rima lauta rakenteeksi jolloin lautojen saumat peitettäis rimoilla tai ainakin niin että toi ulommaisin lauta olis kapeampi ja ehkä myös ohuempi.

Jos uloimman kapean laudan niittais keskeltä niin että niitit ei kulkis ollenkaan alemman laudan läpi kestäis rakenne huomattavaa kosteuselämistä. Riman Niittiriviin pitää saada tietty jotain juoksua muuten se halkeaa. Mutta mutta kyllä vois toimia. Vastaavaa rakennettahan on ollut niin että rimat ovat veneen sisällä ja muistaakseni palstalla olleet veneet oli ainakin 50 v vanhoja.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 24.01.2006 21:22

No miten olisi pystylaudoitus tasasaumalla. Kaaret olisi nätti taivutella kun ne tulisivat pitkittäin...
Tuo Etholmin "juostenkustu" on kyllä pirullisen näköinen ilmestys kun sen näkee. Viime kesänä oli Kattilankallassa niin karmean näköisesti laudoitettu vene ettei sitä kestänyt selvinpäin edes katsella ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 24.01.2006 22:11

Veli-Matti kirjoitti:No miten olisi pystylaudoitus tasasaumalla. Kaaret olisi nätti taivutella kun ne tulisivat pitkittäin...
Vanerista laminoiden, vaikkapa kaksi kerrosta, sen voisi noin tehdäkin. Olisikin fiksumpi tapa kuin suikaleita vinoon liimaten ;-))

Hannu

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22.01.2004 3:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 24.01.2006 22:16

Veli-Matti kirjoitti:Tuo Etholmin "juostenkustu"
on kyllä pirullisen näköinen ilmestys kun sen näkee.
Viime kesänä oli Kattilankallassa niin karmean
näköisesti laudoitettu vene ettei sitä kestänyt selvinpäin edes katsella ;)
Sama homma kävi samaisessa paikassa syyspimeällä, kaveri kysy multa,
"Kenen tuo on?? On muuten v*ttumaisen näkönen"
Otti hörpyn ja osoitti sormella perävenettäni... :)
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 24.01.2006 22:22

Karseennäköisessä kiulussa on aina se etu, että sitä ei varaskaan huoli.

Hannu

venenaula
Viestit: 271
Liittynyt: 10.06.2004 18:11
Paikkakunta: East FInn

Viesti Kirjoittaja venenaula » 25.01.2006 0:27

hannuvartiala kirjoitti:Karseennäköisessä kiulussa on aina se etu, että sitä ei varaskaan huoli.

Hannu
Ja menit vielä Rouvallenne sanomaan ,kun toinen vetää huulipunaa tyttöjen iltaa varten.

Smiley

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 25.01.2006 9:17

venenaula kirjoitti:Ja menit vielä Rouvallenne sanomaan ,kun toinen vetää huulipunaa tyttöjen iltaa varten.
Jos olen tyhmä - en kuitenkaan noin tyhmä.
Jos olen hullu - en kuitenkaan noin hullu.
Rohkeutta ei paljoa liene, ja vaikka olisikin - sekään ei riittäisi tuohon.
Ennemmin työnnän sukkapuikon seinätöpseliin (vasempaan reikään, mielummin ;-)))

Hannu

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 25.01.2006 11:18

Tästä keskustelusta tuli mieleen telkussa näytetty ohjelma kenialaisista veneentekijöistä (23.1/ 1835 FST löytöretkellä). Oli erikoinen laudoitussysteemi ; ylin lautapari meni keulasta peräpeiliin, alimmmat samoin, mutta kun keulatievi "oli loppu", niin ainakin kolme lautaa päättyi ylimmän laudan alapintaan.
Lautaura kölissä veistettiin ylösalaisin, ainakin se siltä näytti.
Pora oli tyyppiä naula pulikassa jota pyöritettiin jousen jänteellä jne, mut veneet purjehti hyvin.
Mangrovemetsä on rauhoitettu; mutta:entäs sitten, olen veneentekijä ja tarvitsen puuta, sanoi veneenveistäjä ja nauroi iloisesti.

Matti

Vastaa Viestiin