Kanne rimoitus
- vanhami
- Viestit: 507
- Liittynyt: 16.04.2003 14:35
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Jos olis tupakkiaski, niin piirtäöisin muutaman kuvan taka ja laittaisn tänne esille.
Omaan proggikseen tein joskus kannnen ihan vaan sovitusmenetelmällä. Otin riman ja käsihöylän, sovitin sen tiiviisti viereiseen rimaan ja ruuvasin kiinni. Ei mitään pontteja, eikä mitään uria. Ihan vaan pvierekkäin. Niinhän se veneen runkokin on tehty.
Jälkeenpäin jyrsin siihen 5x5mm urat, jotka sikafleksitin. Hyvin piti sekin. En tiedä pitääkö enään, en tiedä missä vene viipottaa tällä hetkellä.
Aina kannattaa kuunnella mitä muut on tehneet, mutta jos alkaa olla mielipiteitä yhtä paljon kuin miehiäkin, kannattaa vain ottaa oma pää ja tehdä siten miltä parhaaksi tuntuu. Löytää se keskitie sieltä kaikesta pölinästä
Mika
Omaan proggikseen tein joskus kannnen ihan vaan sovitusmenetelmällä. Otin riman ja käsihöylän, sovitin sen tiiviisti viereiseen rimaan ja ruuvasin kiinni. Ei mitään pontteja, eikä mitään uria. Ihan vaan pvierekkäin. Niinhän se veneen runkokin on tehty.
Jälkeenpäin jyrsin siihen 5x5mm urat, jotka sikafleksitin. Hyvin piti sekin. En tiedä pitääkö enään, en tiedä missä vene viipottaa tällä hetkellä.
Aina kannattaa kuunnella mitä muut on tehneet, mutta jos alkaa olla mielipiteitä yhtä paljon kuin miehiäkin, kannattaa vain ottaa oma pää ja tehdä siten miltä parhaaksi tuntuu. Löytää se keskitie sieltä kaikesta pölinästä
Mika
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: 25.04.2003 20:21
- Paikkakunta: Turku
Meillä taas laitetaan pontilla ja kittiuralla uusi rimakansi. Vanha oli tehty pontilla, mutta ilman kittiuraa. Harmi, kun en osaa piirtää kirjaimilla, mutta selittää sentään vähän :-). Katsotaan, jos saan aikaiseksi niin paljon, että kuvaisin vaikkapa malliksi yhden palan rimaa taikka sitten voinsin lähettää sinulle yhden ylijäämäpalan.
T: Esa
T: Esa
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 28.05.2003 18:16
Mika, kertoisitko vähän kokemuksia näin jälkeenpäin siitä turkkilevyjen rimoituksesta, minkä teit Kiiskeen?. Luin kotisivuiltasi jutun aiheesta ja lähinnä kiinnostaa se, miten hyvin epoksilla liimatut rimat ovat pysyneet alustassaan kiinni? Entä oliko lakan kuivumisen kanssa ongelmia Marin & Teknik -saumojen päällä? Itselläni olis vastaava rimoitusprojekti suunnitteilla näin talviajankuluksi ja aattelin toteuttaa sen samalla tekniikalla kuin siinä jutussakin oli.
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 10.08.2003 12:08
- Paikkakunta: helsinki
- Viesti:
Re: Kanne rimoitus
Veli-Matti kirjoitti: Pitäkö rimojen väliin jättää vaikkapa millinen rako, johon ei sitten laita massaa?
mun käsittääkseni massaa pitää olla koko uran leveydeltä ja sen pitää olla elastista puun elämisen takia,eikä mitään rakoja saa jäädä jotta kansi olisi tiivis eikä päästäis vettä läpi.
right?
Kimmo
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 16.11.2003 20:22
Erään kannen rimoitusprojektin kuvia näytti löytyvän täältä:
http://www.idexpress.fi/pirtuvene/projekti.html
Sivuilla on paljon kuvia myös muista rakennusvaiheista.
http://www.idexpress.fi/pirtuvene/projekti.html
Sivuilla on paljon kuvia myös muista rakennusvaiheista.
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14.04.2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Alkuperäinen on tietysti ihan hyvä malli ja jos se on tuntunut pitävän, niin tulisihan tehtyä niin kuin ovat alunperin ajatelleet. Molemmissa suomeksi ilmestyneissä viime aikojen puuveneenrakennuskirjassa on neuvoja kannen tekoon, eli siis
Pälviranta, Edgar: Veneenrakennuksen oppikirja: lauta- ja rimarakenteiset u-pohjaiset soutu- ja perämoottoriveneet
ISBN: 951-860-759-1
Broch, Ole-Jacob: Puuvene limisauma, tasasauma, ristiinlaminointi, korjaukset ja huolto
ISBN: 951-719-378-5
Itse jos tekisin, niin kyllä pänttäisin rimat niin tiukkaan kun luonnostaan menevät. Sillä tavalla tukevat toisiaan parhaiten. Suuri osa kansistahan tehtiin aikanaan naulaamalla niin että rima naulattiin aina ensin naapuriinsa ihan kiinni ja sitten kansihyllyyn viistosti riman syrjästä tai koiraspontista. Ei siinä mitään millin rakoja ollut välissä.
Kyllä se veistäjä sikäli oikeassa oli että jos ne laittaa liian pikkaan, niin turpoaminen yrittää pullistaa kantta jos sivusuuntaan ei mahdu. Vaan toisissaan kiinni ne on kylkilaudatkin, ei sen puoleen...
Pekka
Pälviranta, Edgar: Veneenrakennuksen oppikirja: lauta- ja rimarakenteiset u-pohjaiset soutu- ja perämoottoriveneet
ISBN: 951-860-759-1
Broch, Ole-Jacob: Puuvene limisauma, tasasauma, ristiinlaminointi, korjaukset ja huolto
ISBN: 951-719-378-5
Itse jos tekisin, niin kyllä pänttäisin rimat niin tiukkaan kun luonnostaan menevät. Sillä tavalla tukevat toisiaan parhaiten. Suuri osa kansistahan tehtiin aikanaan naulaamalla niin että rima naulattiin aina ensin naapuriinsa ihan kiinni ja sitten kansihyllyyn viistosti riman syrjästä tai koiraspontista. Ei siinä mitään millin rakoja ollut välissä.
Kyllä se veistäjä sikäli oikeassa oli että jos ne laittaa liian pikkaan, niin turpoaminen yrittää pullistaa kantta jos sivusuuntaan ei mahdu. Vaan toisissaan kiinni ne on kylkilaudatkin, ei sen puoleen...
Pekka
-
- Viestit: 313
- Liittynyt: 17.11.2003 20:24
- Paikkakunta: Tomminniemi
- Viesti:
Kannen rimoituksesta
Olen lueskellut keskustelua ja ohjeita kannen rimoituksesta tässä illan ratoksi. Oma projektini, tai oikeastaan kaksi odottavat tekijäänsä.
Tarkoituksenani on rimoittaa kahden vanhan mahonkiveneen kannet tulevan talven aikana.
Naapurini teki oman veneensä 8 vuotta sitten, jossa kannet on tehty ponttaamalla ja Sikaflex siinä urassa. Hyvin on toiminut ja rimat on lyöty nippuun.
Brochin kirja on erinomainen ja sen ohjeilla syntyy takuulla oikea.
Uutena jäsenenä imen mielelläni kaiken mahdollisen tiedon puuveneiden ylläpidosta ja korjauksesta.
Onko kellään tiedossa Honduras mahokia? Olisi todella akuutti tarve kolmelle leveälle lankulle/laudalle.
Tarkoituksenani on rimoittaa kahden vanhan mahonkiveneen kannet tulevan talven aikana.
Naapurini teki oman veneensä 8 vuotta sitten, jossa kannet on tehty ponttaamalla ja Sikaflex siinä urassa. Hyvin on toiminut ja rimat on lyöty nippuun.
Brochin kirja on erinomainen ja sen ohjeilla syntyy takuulla oikea.
Uutena jäsenenä imen mielelläni kaiken mahdollisen tiedon puuveneiden ylläpidosta ja korjauksesta.
Onko kellään tiedossa Honduras mahokia? Olisi todella akuutti tarve kolmelle leveälle lankulle/laudalle.
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 10.08.2003 12:08
- Paikkakunta: helsinki
- Viesti:
-
- Viestit: 313
- Liittynyt: 17.11.2003 20:24
- Paikkakunta: Tomminniemi
- Viesti:
Kannen rimoitus
Kyllä siellä mäntypuu menestyy. Itselläni on kaksi vanhaa mahonkivenettä, joissa toisessa poikkiparret ovat mäntyä ja hyvin ovat säilyneet. Veistäjä on kuitenkin lakannut ne aikanaan. Poikkipuut kestävät kosteutta jonkin verran paremmin, koska eivät ole suoranaisesti kosteudelle alttiina., mutta jos vene jää seisomaan ja kansi alkaa vuotamaan menevät nämäkin piloille nopeasti. Lienee aiheetonta mainita, että kannen tiiviydellä on merkitystä tässäkin asiassa.
Asiahan on hieman sama kuin talo, jossa ulkokatto vuotaa. Rakenteet kastuvat ja koko mökki menee nopeasti piloille.
Tällä palstalla on kyllä tästäkin asiasta paremmin perillä olevaa porukkaa.
Asiahan on hieman sama kuin talo, jossa ulkokatto vuotaa. Rakenteet kastuvat ja koko mökki menee nopeasti piloille.
Tällä palstalla on kyllä tästäkin asiasta paremmin perillä olevaa porukkaa.
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 10.08.2003 12:08
- Paikkakunta: helsinki
- Viesti:
-
- Viestit: 313
- Liittynyt: 17.11.2003 20:24
- Paikkakunta: Tomminniemi
- Viesti:
kannen rimoitus
Kyllästämisestä ei ole koskaan mitään haittaa. Pellavaöljy on mielestäni erinomainen. Tällä foorumilla on ollut juttua kyllästysaineista. Itse tehty satsi taitaa olla paras ja edullisinkin. Käypä lueskelemassa.
Lakkaa kannattaa tosiaankin laittaa riittävästi. Muista välihionta joka kerta.
Lakkaa kannattaa tosiaankin laittaa riittävästi. Muista välihionta joka kerta.
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 10.08.2003 12:08
- Paikkakunta: helsinki
- Viesti:
-
- Viestit: 313
- Liittynyt: 17.11.2003 20:24
- Paikkakunta: Tomminniemi
- Viesti:
Kanne rimoitus
Itse aion toteuttaa kannen rimoituksen siten, että ajan pontit valmiiksi rimoihin ja vedän kannen laidasta laitaan liimaten. En aio käyttää nauloja tai ruuveja. Lopuksi jäänyt ponttirako täytetään silikonimassalla ja leikataan sitten liika pois. Lopuksi pinnat hiotaan ja lakataan useaan kertaan. Lopputuloksena on kesävä ja kaunis kansirakennelma.
Tuttavani on toteuttanut oman veneensä kannet tällä tavalla ja hienosti on kestänyt. Vene on nyt 8 vuotias, eikä irvistelyä näy missään.
Tuttavani on toteuttanut oman veneensä kannet tällä tavalla ja hienosti on kestänyt. Vene on nyt 8 vuotias, eikä irvistelyä näy missään.
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 10.08.2003 12:08
- Paikkakunta: helsinki
- Viesti:
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Kannen tekkoo
Moi
Kannen saumaamiseen ei mielestäni missään tapauksessa saa käyttää mitään silikoonimassaa vaan siihen erityisesti kehitettyä kannen saumaus massaa;Sika 290 DC (kts lisää: http://www.sika.fi/html/kansi.htm)
Tärkeätä on saumattaessa on primeri!, pohjateippi tms ja huolellisesti täyttää koko ura pohjaan asti. Se onnistuu vain painamalla pursotettu massa pakkelilastalla uran pohjaan. Massa kuivuu ideaali olosuhteissa hiottavaksi n 3 vrk kylmässä ja kosteassa kannattaa odottaa pidempään.
t:aki
Kannen saumaamiseen ei mielestäni missään tapauksessa saa käyttää mitään silikoonimassaa vaan siihen erityisesti kehitettyä kannen saumaus massaa;Sika 290 DC (kts lisää: http://www.sika.fi/html/kansi.htm)
Tärkeätä on saumattaessa on primeri!, pohjateippi tms ja huolellisesti täyttää koko ura pohjaan asti. Se onnistuu vain painamalla pursotettu massa pakkelilastalla uran pohjaan. Massa kuivuu ideaali olosuhteissa hiottavaksi n 3 vrk kylmässä ja kosteassa kannattaa odottaa pidempään.
t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing