Windmill
-
-
- Viesti:
Terve!
Purjehdin 25 vuotta sitten muutaman kesän Wintikalla. Mulla on kanssa osat tallella, mutta vanerirunko on entinen. Huonosti hoidettu (minun syyni, olisi pitänyt varastoida ja valvoa itse) varastointi on tehnyt tehtävänsä: puukko menee kevyesti painamalla vanerin läpi - erityisesti pohjasta.
Onko tästä vanhasta rungosta mitään hyötyä uuden tekemisen kannalta?
Masto on hilseillyt, mutta ei ole pahasti kiero. Mitenkähän mastouran voisi hiota ja lakata?
Wintikka on mukava purjehtia: kallistelee sopivan ärhäkästi ja sisävesilläkin sen saa hyppyytetttyä plaaniin. Toisaalta takila on yksinkertainen, joten sitä oppii helposti purjehtimaan. Retkiveneeksi siitä ei ole; se on siihen liian "sporttinen".
Kuulisin mielelläni kokemuksia Wintikan rakentamisesta/elvyttämisestä.
Antti
Purjehdin 25 vuotta sitten muutaman kesän Wintikalla. Mulla on kanssa osat tallella, mutta vanerirunko on entinen. Huonosti hoidettu (minun syyni, olisi pitänyt varastoida ja valvoa itse) varastointi on tehnyt tehtävänsä: puukko menee kevyesti painamalla vanerin läpi - erityisesti pohjasta.
Onko tästä vanhasta rungosta mitään hyötyä uuden tekemisen kannalta?
Masto on hilseillyt, mutta ei ole pahasti kiero. Mitenkähän mastouran voisi hiota ja lakata?
Wintikka on mukava purjehtia: kallistelee sopivan ärhäkästi ja sisävesilläkin sen saa hyppyytetttyä plaaniin. Toisaalta takila on yksinkertainen, joten sitä oppii helposti purjehtimaan. Retkiveneeksi siitä ei ole; se on siihen liian "sporttinen".
Kuulisin mielelläni kokemuksia Wintikan rakentamisesta/elvyttämisestä.
Antti
-
wintikka
Hauska vene purjehtia. Retkiveneeksi vähän liian herkkä vene, koska kamat tuppaa kastumaan. Laskettelin sillä menemään pikkupoikana yksinkin. Tyttöystäväni jäi roikkumaan peräpeiliin uimasilleen hellepäivänä - tuulenpuuska nosti veneen plaaniin ja bikinit alkoivat kivasti kuoriutua pois. Kulkee peräkärryssä ihan mukavasti, jos tekee siihen hyvät pukit. Rakenne kesti ihan mukavasti.
-
Kaverilla on sellanen ajatus että laitettas Wintikkaan sivukelluke. Sellanen niinkun joissakin etelämeren veneissä. Proa taitaa olla sen alustyypin nimi. Siihen vois nojata joko vene tai kuski jos kelluke on suojanpuolella. Sais sen kuulemani kaatumaherkkyden vähemmäksi. Ja voisihan siihen nostoköliin lisätä painoa alapäähän. Ja mitä vielä. Kovin vähän mulla on purjehduskokemusta joten hyviä ajatuksia otetaan vastaan.
Ei kannata heittää pois vanhan Windyn takilaa + heloja, eikä purjeitakaan. Mulla vois olla sellaisille käyttöä myöhemmin. Varsinkin jos hinnoista sovitaan
Ei kannata heittää pois vanhan Windyn takilaa + heloja, eikä purjeitakaan. Mulla vois olla sellaisille käyttöä myöhemmin. Varsinkin jos hinnoista sovitaan
Puu on elävä materiaali: Se vääntyilee, halkeilee, turpoaa ja lopulta lahoaa.
-
Yks mahdollisuus tehdä uus Wintikka on tehdä sen vanhan rungon päällä uusi. Saa vähän enemmän venettä samalla rahalla. Eli laminoi tai veistää kaaret sen vanhan rungon päälle. Näin minä taidan tehdä.
Puumasto on hieno, kuumailmalla vaan lakka pehmeeks ja skraballa pois.
Poistasin lakan nyt talvella, ilma on kuivaa eikä masto vedä niin paljon kosteutta (vääntyile) kuin kesällä. Sit vaan uutta lakkaa selkään. Mutta mitä?
Mä laittasin öljylakkaa kun se joustaa kovia lakkoja enemmän.
Puumasto on hieno, kuumailmalla vaan lakka pehmeeks ja skraballa pois.
Poistasin lakan nyt talvella, ilma on kuivaa eikä masto vedä niin paljon kosteutta (vääntyile) kuin kesällä. Sit vaan uutta lakkaa selkään. Mutta mitä?
Mä laittasin öljylakkaa kun se joustaa kovia lakkoja enemmän.
Puu on elävä materiaali: Se vääntyilee, halkeilee, turpoaa ja lopulta lahoaa.
-
Windmill
Moi, olen purjehtinut Päijänteellä yksin monia kesiä Vintikalla. Olen samaa mieltä edellisten kanssa: Vintikasta ei ole oikein retkiveneeksi, mutta... hauska vene se on. Lähtee "lentoon" helposti, ja kaatuu vähintään yhtä helposti. Olen monesti mielessäní verrannut yksinpurjehdusta Vintikalla rodeoratsastukseen. ( En ole rodeoratsastanut, mutta olen pudonnut kerran hepan selästä, mikä selittänee paljon...)
Olis muuten kyseinen lasikuituvintikka purjeineen ja takiloineen myynnissä. Mutta ostaja sais hakea pois sieltä erämaasta: Mertasaari / Jämsä. Perusehjä, mutta paikka paikoin tars vähän fiksata.
Olis muuten kyseinen lasikuituvintikka purjeineen ja takiloineen myynnissä. Mutta ostaja sais hakea pois sieltä erämaasta: Mertasaari / Jämsä. Perusehjä, mutta paikka paikoin tars vähän fiksata.
JV
-
Re: Windmill
Paljonko.....?? Yst.vast. yksityisviestillä, sillä en ehdi kovin usein poiketa jolloin tämä aihe "hukkuu" tänne taas...jvasama kirjoitti:Olis muuten kyseinen lasikuituvintikka purjeineen ja takiloineen myynnissä. Mutta ostaja sais hakea pois sieltä erämaasta: Mertasaari / Jämsä. Perusehjä, mutta paikka paikoin tars vähän fiksata.
http://www.kriisipiste.com/support = Suomenkielinen phpBB -tukifoorumi