Puuvene ja suolaiset vedet / Laivamato

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
KVE
Viestit: 1
Liittynyt: 28.10.2003 15:10

Puuvene ja suolaiset vedet / Laivamato

Viesti Kirjoittaja KVE » 28.10.2003 15:14

Hei

Olen suunnittelemassa emännän kanssa pallonkiertoprojektia, ja puuveneilijä kun olen, niin tuumaan mahdollisuutta tehdä reissu puuveneellä. Pitää siis sellainen teettää! HUOM! Onko ehdotuksia ja vinkkejä konstruktiosta ym.?????????

Miten on, onko puu sittenkään sopivinta (vaikka paras :) materiaalia pitkään suolaisilla vesillä oleville venekunnille?

Onko laivamato jo jotenkin voitettu joillakin kemikaaleilla tai muilla konsteilla?

Miten ylimalkaan laho estetään?

Onko oikea pinta lakka vai maali (valkoinen?)

Keijo v Esel

ses
Viestit: 91
Liittynyt: 19.04.2003 13:56

Viesti Kirjoittaja ses » 29.10.2003 15:11

Moi

seurasin netissä yhtä ympäripurjehdusprojektia osoitteessa www.worldvoyagers.com. Vene on puuta ja rakensivat itse jne. Eli kyllä se periaatteessa onnistuu jos myrkkymaalista huolehtii... valkoinen maali taitaa olla helppohoitoisin (puu ei haristu auringossa).

Iwalani tehtiin Buehlerin piirustuksista; varmaan moni muukin osaa suunnitella sopivia aluksia. Alus oli ainakin vähän aikaa sitten myynnissä; siinähän olisi valmis koeteltu ratkaisu.

Lahonesto riippuu kait eniten rakenteista, sitten kyllästeistä, ja sen jälkeen huollosta...

Seppo

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 30.10.2003 14:28

Onhan näitä maailmankiertäjiä. Lin ja Larry Pardey on ainakin yksi pariskunta joka on kiertänyt useammallakin puuveneellä maailmaa. Heidän reissunsa ovat sikäli merkittäviä, että niistä on julki jumalaton määrä kirjoja sen veneen rakentamisesta eteenpäin. Kannattaa etsiä esim. "Details of a classic boat building: the hull" tai jotain sinnepäin. Nimellä pardey löytyy vaikkapa Amazonista iso satsi kirjoja ja kustantamon oma kotisivu löytyy osoitteesta http://www.paracay.com

Classic Boat-lehdessä on myös paljon näiden kiertäjien juttuja, mm lehden vakiokolumnisti Niki Perryman purjehtii miehensä kanssa ympäri maailmaa Siandrallaan.

Aika unelmakonsti pohjan suojaamiseen olisi pohjan kuparipellitys vanhaan malliin. Myrkkymaalit pitää uusia moneen kertaan, niin että pellityksen kova hintakin tulisi vuosien varrella kuitattua. Pellin alle kun vielä laittaisi myrkkypitoisen pohjamaalin, niin johan olisi hyvä...

Pekka

Vastaa Viestiin