Vai että ei tullut valmiiksi seuraavaltakaan tekijältä. No, savottaa oli ihan reilusti, kyllä se omansa vaatii.
Jos nyt vähän kuntoarviota ulkomuistista:
Runko on kohtuullisen hyvä. Kölipuu oli keulasta laho ja vaihdettiin. Jos oikein hyvän haluaisi, niin vaihtaisi vielä toisen pätkän tämän nyt vaihdetun takapuolelle. Kestää jonkun vuoden mutta ei ole hyvä. Kelasteevin saumat ovat vähän nitkahtaneet, voisivat hyötyä parista läpipultista pituussuunnassa. Ilmeisesti ovat olleet aika kovilla noinkin isossa ja sirossa veneessä.
Peräpeilin tukirakenteissa on vähän lahoa, osa tuista tuli jo vaihdettua. Peräpeilin alaosassa vähän jäätymävikaa, tarkka kaveri vaihtaisi peräpeilin alimman laudan mutta tiivistämällä voi selvitä jonkun vuoden.
Kylkilaudoitus on verrattain hyvässä kunnossa, perässä on listoituksen alla vähän huonoa, vaihtoon menee kymmenkunta metriä helpoista paikoista (suoraa seinää). Multa sais vielä sen laudan sisäkurviin sovitetun höylän joka on kaapissa :) Kölipuuta vaihtaessa alin lautapari jäi laittamatta paikalleen, se on sen verran kimurantti että voisi olla ihan hyvä idis teettää veistäjällä.
Kaaret ovat kohtuuhyvät, muutama painokaari on sieltä täältä poikki. Vain yhdessä paikkaa useampi peräkkäinen poikki, mutta kaikkihan ne on hyvä vaihtaa taikka paikata jossain vaiheessa.
Veistokaaret on valitettavasti kiinnitetty rautaruuveilla, niin että seuraavan viiden vuoden sisään joutuu vesirajan alle joko lisäämään ruuveja tai uusimaan vanhoja. Vesirajan yläpuolella hyvässä kunnossa.
Kansi on syytä uusia kokonaan. Koko kansi oli peitetty vanerilla ja alla olleet alkuperäiset rakenteet olivat lahoja patsi keulakannen ihan nätti laudoitus jonka päälle voi saada kangaskannen. Vähimmällä selviää jos laittaa uudet skandäkit ympäri veneen ja kangaskannet eteen ja taakse.
Ylärakenteet olivat vähän kärsineet kannen tasalta, eli ruffin sivuseiniin voi joutua jotain paikkapaloja ajamaan siihen kohtaa josta kansi on pehmittänyt umpimahongin. Sinänsä mahonki on pirun nättiä ja massiivista tavaraa.
Takakajuutan katto on kuidutettu ja vaihtaisin kyllä sen, etukajuutassa on vaalea pleksin tyyppinen muovi joka tuntui olevan yllättävän näppärä keksintö eikä ihan pahan näköinenkään.
Sisustuksia ei ole eikä oo juuri ollutkaan. Ne siis pitää tehdä uusiksi. Ja tietysti koneasennus, tekniikka ynnä muut pikkukujeet.
Jos joku siitä ihan hirveästi kiinnostuu niin voin yrittää muistella lisää ja kertoa muuta. Ja kaupan päälle ostajalle Erican vanhat tikkaat (toiset mahonkiset ja toiset rosteriset uimatikkaat) ynnä muuta sälää mitä siitäkin rojektista vielä aarteina on.
Eipä sille ole taidettu mitään näinä välivuosina tehdä. Ostakaa joku pois niin saan taakan pois syämmeltä. Neuvoja ja apuja löytyy kyllä ja jos se tarpeeksi likelle muuttaa niin saatanpa tulla tlkoisiinkin. Kyllä sen kesken jääminen sen verran on jäänyt karvastelemaan, vaikkei ihan oma projekti ollutkaan.
Niin ja projektikuvaustahan löytyy osoitteessa
http://www.puuvene.net/phuhta/erica/Erica.htm
Pekka