Kuka osaisi kertoa minkä veneen kuva on 3/2003 Puuvenelehden
Viaporin Tuopista kertovassa jutussa oleva Sonette? Veneen
nimi näkyy keltaisessa pelastusrenkaassa.
Sonette, Puuvene-lehden kuvassa
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 17.04.2003 14:48
- Paikkakunta: Raisio
- Viesti:
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 07.11.2003 16:44
- Paikkakunta: Helsinki
Vaikka minä, satun nimittäin omistamaan ko. veneestä 1/3.
Kyseinen vene on:
1966 Gunnar Engberg båtbygger, Dragsmark:n (Vindön naapurista) valmistama meriristeilijä, tyypiltään Gullmarskryssare (kaikkiaan vain 16 valmistui ennen paloa...)
Veneen mitat: 9,3 x 2,55 x 1,35
3,5 tonnia, originaalipurje-ala 33,5neliötä (nykyisin YLI-iso rullagenua, joten purjetta lienee 40+ neliötä)
Veneessä alkuperäinen, yksimukinen Volvon diesel MD1A
Afrikan mahonkia ja tammikaaria löytyy, masto on Kanadan mäntyä.
Vene on Olle Enderlein:n suunnittelema(muistaakseni piirrustuksen numero 351?; voi tarkistaa kirjasta "Vackra båtar seglar väl")
Veneen sisustusratkaisu on poikkeuksellinen. Yleensähän tämänkokoisista veneistä löytyy salongista kaksi pitkää punkkaa ja pöytä viritellään sitten jotenkin siihen väliin. Meillä on "kiinteä" pöytäryhmä styyrpuurin puolella vähän kuin linja-autojen takaosassa: kaksi katso eteenpäin, kaksi taakse. Ko. pöydän voi laskea jolloin venessä nukkuu viisi. Salongin paarpuuri on pentryä.
Veneessä on Ge-Hå lämmitin ja vesikiertojärjestelmässä 5 patteria.
Ostin veneen loppukesällä 2002 etelä-Ruotsista. Vene on erittäin hyväkuntoinen ja siis 95% originaali. Meidän kimppa on vasta neljäs omistaja; ensimmäinen omistaja piti venettä 25vuotta. Toinen (10 vuotta) ja kolmas omistaja ovat ystäviä, ja itse asiassa purjehtivat veneen Maarianhaminaan viime syyskuun lopulla, jolloin loppukauppasumma maksettiin.
Veneestä on netissä kuva:
http://www.trabatsakuten.nu/batbilder/s ... 4_main.htm
Venettä on lupautunut huoltamaan puuveneveistäjä J. Nordberg, Fiskarsista, joten vene säilynee hyvässä alkuperäiskunnossa vielä pitkään.
Tyytyväisenä ja ylpeänä omistajana kerron lisää tarvittaessa vaikka kuinka... ;-)
Kyseinen vene on:
1966 Gunnar Engberg båtbygger, Dragsmark:n (Vindön naapurista) valmistama meriristeilijä, tyypiltään Gullmarskryssare (kaikkiaan vain 16 valmistui ennen paloa...)
Veneen mitat: 9,3 x 2,55 x 1,35
3,5 tonnia, originaalipurje-ala 33,5neliötä (nykyisin YLI-iso rullagenua, joten purjetta lienee 40+ neliötä)
Veneessä alkuperäinen, yksimukinen Volvon diesel MD1A
Afrikan mahonkia ja tammikaaria löytyy, masto on Kanadan mäntyä.
Vene on Olle Enderlein:n suunnittelema(muistaakseni piirrustuksen numero 351?; voi tarkistaa kirjasta "Vackra båtar seglar väl")
Veneen sisustusratkaisu on poikkeuksellinen. Yleensähän tämänkokoisista veneistä löytyy salongista kaksi pitkää punkkaa ja pöytä viritellään sitten jotenkin siihen väliin. Meillä on "kiinteä" pöytäryhmä styyrpuurin puolella vähän kuin linja-autojen takaosassa: kaksi katso eteenpäin, kaksi taakse. Ko. pöydän voi laskea jolloin venessä nukkuu viisi. Salongin paarpuuri on pentryä.
Veneessä on Ge-Hå lämmitin ja vesikiertojärjestelmässä 5 patteria.
Ostin veneen loppukesällä 2002 etelä-Ruotsista. Vene on erittäin hyväkuntoinen ja siis 95% originaali. Meidän kimppa on vasta neljäs omistaja; ensimmäinen omistaja piti venettä 25vuotta. Toinen (10 vuotta) ja kolmas omistaja ovat ystäviä, ja itse asiassa purjehtivat veneen Maarianhaminaan viime syyskuun lopulla, jolloin loppukauppasumma maksettiin.
Veneestä on netissä kuva:
http://www.trabatsakuten.nu/batbilder/s ... 4_main.htm
Venettä on lupautunut huoltamaan puuveneveistäjä J. Nordberg, Fiskarsista, joten vene säilynee hyvässä alkuperäiskunnossa vielä pitkään.
Tyytyväisenä ja ylpeänä omistajana kerron lisää tarvittaessa vaikka kuinka... ;-)
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 30.04.2003 10:53
- Paikkakunta: Helsinki
Hei
Olipa hauska nähdä Sonetten kuva ! Minä näköjään omistan sen "pikkusiskon"; Enderlein suunniteleman, Dragsmarkin telakalla rakennetun mahonkisen kustkryssaren, jonka tyyppi on Royal Viking. Niitä tietääkseni rakennettiin vielä vähemmän. Pituutta veneelläni on reilu 8m ja levyttä 2,30 ja sisustusratkaisut ne perinteisemmät. Kuvasta päätellen veneet ovat ulkonaisesti aivan hämmästyttävän samanlaiset muutamaa yksityiskohtaa lukuunottamatta, joskin minun omassani on lakatut kyljet.
Mutta kansiremonttia aloittaneena kysyisin mikä on Soneten kannen pinnoitus ? Sitä ei ihan saa selville kuvasta.
terv. Päivi K
Ps. Muuten tuo Ge-Hå lämmitin on minullakin ja olen sitä mieltä että se on aivan yliveto !
Olipa hauska nähdä Sonetten kuva ! Minä näköjään omistan sen "pikkusiskon"; Enderlein suunniteleman, Dragsmarkin telakalla rakennetun mahonkisen kustkryssaren, jonka tyyppi on Royal Viking. Niitä tietääkseni rakennettiin vielä vähemmän. Pituutta veneelläni on reilu 8m ja levyttä 2,30 ja sisustusratkaisut ne perinteisemmät. Kuvasta päätellen veneet ovat ulkonaisesti aivan hämmästyttävän samanlaiset muutamaa yksityiskohtaa lukuunottamatta, joskin minun omassani on lakatut kyljet.
Mutta kansiremonttia aloittaneena kysyisin mikä on Soneten kannen pinnoitus ? Sitä ei ihan saa selville kuvasta.
terv. Päivi K
Ps. Muuten tuo Ge-Hå lämmitin on minullakin ja olen sitä mieltä että se on aivan yliveto !
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 07.11.2003 16:44
- Paikkakunta: Helsinki
Netistä löytyvän tiedon mukaan Vindö-varvet rakensi yhdeksän kappaletta Viking Royal-veneitä tarkoituksena myydä ne USAan.
Sonetten kansi on alkuperäinen, tiikkiä vanerin päällä, ja ainakaan vielä en ole havainnut vuotoja.
Meidän veneeseen kohdistuu muiden osakkaiden puolelta pientä painostusta veneen kylkien johdosta. Pitäisi kuulemma nähdä että huippukuntoinen mahonki siellä lymyää, ei tarvitsisi sitten satamassa ensimmäiseksi vastata kysymykseen "onko tuossa lasikuiturunko?"
Itse pistän toistaiseksi hanttiin; meillä kun on originaali myyntikatalogi ja siinä vene esiintyy valkoisin kyljin, joten ainakin toistaiseksi voin alkuperäisyyteen vedoten välttää "värin vaihdon"
Toiseksi, keväällä teimme kunnostustöitä yhteensä vain noin 30 tuntia(johon sisältyi myös koneen uudet aluspukit); lakatut kyljet lienevät hieman työläämät
Sonetten kansi on alkuperäinen, tiikkiä vanerin päällä, ja ainakaan vielä en ole havainnut vuotoja.
Meidän veneeseen kohdistuu muiden osakkaiden puolelta pientä painostusta veneen kylkien johdosta. Pitäisi kuulemma nähdä että huippukuntoinen mahonki siellä lymyää, ei tarvitsisi sitten satamassa ensimmäiseksi vastata kysymykseen "onko tuossa lasikuiturunko?"
Itse pistän toistaiseksi hanttiin; meillä kun on originaali myyntikatalogi ja siinä vene esiintyy valkoisin kyljin, joten ainakin toistaiseksi voin alkuperäisyyteen vedoten välttää "värin vaihdon"
Toiseksi, keväällä teimme kunnostustöitä yhteensä vain noin 30 tuntia(johon sisältyi myös koneen uudet aluspukit); lakatut kyljet lienevät hieman työläämät