Puuveneen osto Ruotsista?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
spr
Viestit: 20
Liittynyt: 02.06.2003 23:00

Puuveneen osto Ruotsista?

Viesti Kirjoittaja spr » 21.10.2003 20:02

Ruotsissa näyttäisi olevan aika lailla meikäläistä enemmän tarjontaa puuveneistä. Kertokaapa arvon asiantuntijat kokemuksia ja näkemyksiä siitä, kuinka veneen hankinta naapurista käytännössä onnistuu:

- Mihin aikaan vuodesta olette ostaneet? Telakalta vai vedestä vai vasta molemmat olomuodot katsoneena?

- Millaisia valmistelevia kyselyitä/kirjeenvaihtoa kävitte?

- millaisiin lisäkustannuksiin pitää varautua ennen kuin vene on kotona?

-Paljonko mahtaa maksaa maantiekuljetus Ruotsin Länsirannikolta Tukholmaan, ellei halua koko matkaa purjehtia? Entä jos tuo projektiveneen kuljetuksella kotiin asti?

- Onko jotain erityisesti varottavaa svenssonien veneissä tai kauppatavoissa?

- muuta tarinan arvoista?

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 22.10.2003 9:39

Moi,

Itse ostin puupurkkarin Ruotsista tämän vuoden toukokuussa. Jotain (huonosti kirjoitettua) juttua ostosta ja veneen siirtoreissusta on kotisivuillani http://www.utu.fi/~kamise.

Lyhyesti sanottuna homma meni hienosti. Vene löytyi internetistä ja sain veneen n.1/4 siihen hintaan, mitä suomessa olisi maksanut. Toin veneen purjehtimalla ja yövyimme luonnonsatamissa, joten hakukustannuksetkin olivat muonatarvikkeiden+laivamatkan+bussimatkan(Västervikiin) hinta. Yhteensä n. 100e /kärsä. Purjehtimalla tuomisessa on sekin etu, että samalla tutustuu veneeseen kunnolla ja tietää, onko se sovitun mukainen.

Olisi hienoa, jos suomalaiset innostuisivat veneiden tuonnista Ruotsista päin. Näin esim. vanhan säännön saaristoristeilijöiden määrä tuplaantuisi hetkessä!

t:k

p.s. ainakin viime kuussa marinan.com:issa oli vielä hienon näköinen HR P-28 perhepuuvenettä etsivälle...*vinkki*

Päivi K
Viestit: 102
Liittynyt: 30.04.2003 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Päivi K » 22.10.2003 12:40

Hei

Toin itse puisen purjeveneen Tukholman lähistötä kesäkuussa 2002 ja olen edelleen sitä mieltä, että se kannatti.

Kävin katsomassa venettä kerran kun se oli jo telakoitu talvea varten. Tosin yksi tuttavani oli sen jo kertaalleen tutkinut ja piti todellisena "löytönä". Tutkimme veneen ja sen varusteet todella perusteellisesti mukana olevan listan mukaan; ko. listan löysin kirjasta jossa oli ohjeita vanhan veneen ostoa varten, mutta kirja nimeä en enää muista. Sen jälkeen hioimme pikkuasioita ja kauppakirjaa sähköpostin välityksellä ja teimme kaupat talvella. Kauppakirjaan kirjattiin pykälä, jonka perusteella kauppa olisi ollut mahdollista purkaa, jos vene ei olisi ollut lupausten mukainen koepurjehduksella, joka tapahtui olosuhteiden pakosta juuri ennen luovutusta.

Lisäkustannuksia minulle tuli jonkin verran, sillä halusin varustaa veneen suomalaisten katsastussääntöjen mukaiseksi, lähinnä veneestä puuttui tutkaheijastinta, raketteja ja muuta vastaavaa. Myös yksi uusi sammutin täytyi hankkia, sillä ruotsalaisen sammuttimet eivät mene täällä läpi tarkastuksesta. Tullia tai muuta sellaistahan ei tarvitse nykyään maksaa.

Kyselin silloin myös rekkakuljetuksen hintaa ja se oli useita tuhansia mummonmarkkoja, tarkkaan en muista. Kun saimme lomat sopivasti järjestettyä, purjehdimme paatin kaikessa rauhassa kotiin kesäkuun aikana, mikä oli todella mahtavaa.

En ole kuullut että ruotsalaisten kanssa olisi mitään yleistä varottavaa, yleensä ottaen he kaiketi pitävät puuveneensä hyvässä kunnossa. Meidän myyjän kohdalla tiesimme varoa tinkimästä hinnasta; tuttavani oli sen erehtynyt tekemään ja keskustelu oli tyssännyt siihen, myyjä kun möi rakastaan pakon edessä. Minulle siitä oli se hyöty, että myyjä HALUSI tehdä veneelle myös kevätkunnostustyöt ja niinpä minua odotti täysin purjehdusvalmis vene.

Olen samaa miletä kuin "kms"; hakekaa ihmeessä Ruotsista kauniita puuveneitä tänne !

terv. Päivi K

Avatar
Harri
Viestit: 73
Liittynyt: 11.09.2003 17:28
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Harri » 22.10.2003 21:16

Joo, olen samaa mieltä kuin nuo edellä vastanneet. Olen tuonut länsinaapurista kaksi puista purjevenettä, toisen vm -32 vuonna 1989 ja nykyisen vm -49 vuonna 1999. Kannatti. Tuota 1/4-osahintaa en kyllä allekirjoita, pikemminkin hintataso on about 30% halvempi = vene mikä siellä maksoi esim. 100 kkruunua oli hinnaltaan Suomen markkinoilla n. 100kmk. Kunto on _pääsääntöisesti_ parempi, eli turha hosuminen kannattaa unohtaa.

Venehän on tehty purjehdittavaksi joten suosittelen purjehtimista. Götan kanavaa pääsee mukavasti halki Ruotsin, jos vene on Ruåtsin länsirannikolla. Maantiekuljetuksella on paha tapa katkoa kaaria sillä runkohan pitäisi tärinän ja töyssyjen vuoksi tukea paljon paremmin kuin tavallisella pukilla.

Viimeisimmän alukseni hankinnasta löydät jutun seuramme kotisivuilta
http://personal.eunet.fi/pp/hummeli/juhlastartti.html
Artikkeli on lehtemme Latest Bulletin numerossa 3/99 ja nimeltään Suomi - Ruotsi 2-1

t. hh

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 23.10.2003 10:05

Joo, sen verran tietysti täytyy tarkentaa tuota 1/4 hintaani, että viittasin siinä oman veneeni toteutuneeseen kauppahintaan, enkä suinkaan vallitsevaan hintatasoon, jonka osalta Harrin mainitsema 30% lienee realistinen. Veneet kuitenkin ovat pääsääntöisesti parempikuntoisia Ruotsin puolella, joten käytännössä tämä laskee lisäksi ruotsista ostetun veneen kokonaiskustannuksia kotimaiseen (mediaaniveneeseen) verrattuna. Myös yhdyn edellistä edelliseen kirjoittajaan tinkimisen kohdalla: Oman veneeni myi minulle eläkeläinen, joka silminnähden loukkaantui tinkimisestäni (olin alunperinkin ollut valmis maksamaan pyydetyn hinnan, mutta ahneus iski). Onneksi päädyimme sulassa sovussa syömään lihamureketta.

t:k

Päivi K
Viestit: 102
Liittynyt: 30.04.2003 10:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Päivi K » 23.10.2003 12:57

Tässä ainakin yksi linkki

http://www.batborsen.com/bb/se/

terv. Päivi K

Lassi
Viestit: 4
Liittynyt: 04.06.2003 14:49

Viesti Kirjoittaja Lassi » 23.10.2003 13:27

Täällä on sekä vilkas keskustelupalsta että osto- ja myynti-ilmoituksia.

Terv. Lassi

Lassi
Viestit: 4
Liittynyt: 04.06.2003 14:49

Viesti Kirjoittaja Lassi » 23.10.2003 13:29

Höh. Se linkki on siis:
www.trabatsakuten.nu

Terv. Lassi

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 24.10.2003 10:09

Olen keräillyt vastaan tulleita venekauppoja osoitteeseen http://www.puuvene.net/myydaan/ . Siellä on ruotsalaisiakin kymmenkunta.

Pekka

Avatar
Harri
Viestit: 73
Liittynyt: 11.09.2003 17:28
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Harri » 24.10.2003 12:14

Tässä SYS:n sivujen osoite:
http://sys.websajt.nu/ jossa kuolattavia veneitä on paljon. Kannattaa käydä katsomassa.

Sen keskustelupalstalla on myydään / ostetaan veneitä joista voi mainita ainakin yhden Ö10:n.

t. hh

Vastaa Viestiin