Kylkien puhdistus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Jari Hietala

Kylkien puhdistus

Viesti Kirjoittaja Jari Hietala » 20 Loka 2003 13:47

Syysiltojen ratoksi aloittelin hain kevätkunnostuksen jo syyskuussa. Tarkoitus on ollut poistaa lakat kyljistä puulle asti, hioa ja kyllästää ja sen jälkeen jatkaa keväällä uudella innolla ja uudella lakalla.

Vene on siis hai (eli tasasaumainen), ja vanhaa lakkaa oli TosiPaksuKerros(Tm). Ensimmäisen kierroksen kävin kuumailmapuhaltimella ja kittauslastalla, jolloin paksuin lakka lähti kämmenen kokoisina laattoina. Toisen kierroksen kävin kylmänä kaapimella, jolloin lähti suurin osa lopusta lakasta lastuina. Jätin veneen kuivumaan ja pitäisi kohtapuoliin tehdä hionta ja päästä kyllästämään.

Vaan edelleen tuntuu kyljessä olevan ohut kerros lakkaa ja hiomapaperi tukkeutuu melko nopeasti. En ole varma onko niistä jäänteistä haittaa kyllästeen imeytymiselle, mutta on sekin mieleen tullut.

Millä olette viimeisiä lakan jäänteitä poistaneet? Mieleen tulee monia eri asioita:

- hiominen riittävän usein paperia vaihtaen
- tärpätillä pyyhkiminen
- siklaaminen
- joku muu, mikä ei tule mieleen.

vai

- kyllästyksen aloittaminen asenteella 'kyllä se siitä läpi menee'

Jollain se pitäisi joka tapauksessa saada hiottua, jotta värin saa riittävän tasaiseksi. En haluaisi jättää hiontaa kevääseen, jolloin vene on siis jo kyllästetty.

Kommenttejanne odotellen.

kojote

Viesti Kirjoittaja kojote » 20 Loka 2003 14:05

poista loput hiomalla epäkeskolla!
Kaikki olis syytä saada pois, jotta kylläste imeytyisi tasasesti ja saisit myös tasaisen ja tasavärisen lakkakerroksen.....

Itse laiskuutani poistelin loput rälläkällä ja lamellilaikalla kun epäkeskolla työ oli vähän hitaampaa, muta rälläkällä tulee sitten väkisinkin jälkiä puun pintaan jotka tuppaa näkymään lakan alta...

Mä sävytin kyllästettä ja lakkaa liuotinpetsillä jolloin hiontavirheet vähän peittyikin...

kms

Viesti Kirjoittaja kms » 20 Loka 2003 14:25

Itse olen juuri aloittamassa samanlaista remonttia Neptunkryssareeni. Kyllästeen imeytymistä olen kuullut voitavan helpottaa lämmittämällä kyllästeseosta. Kerron tästä lisää, kun olen päässyt kokeilemaan.

t:k

Vastaa Viestiin