saaristolaisvene projekti

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
kaari
Viestit: 7
Liittynyt: 13.10.2005 14:39
Viesti:

saaristolaisvene projekti

Viesti Kirjoittaja kaari » 13.10.2005 14:49

Sain halvalla hankittua 2 vuotta sisätiloissa kuivuneen saaristolaisveneen.
Pohjasta löytyy 3 kpletta noin 2 metrin railoja, mikäköhän mahtaisi olla paras ratkaisu ongelman korjaamiseksi. Lautojen vaihto varmaankin paras, mutta ensimmäinen veneprojekti ja limilautaisen veneen puitten vaihto ei houkuta. Pari "asiantuntijaa" on uskonut turvotuksen korjaavan asian, mutta mikä eteen sitten, jos ratkaisu ei toimikkaan. . ja vene tullaan siirtämään talveksi ulos.

kuvia veneestä ja raoista: http://outolempi.fi/venekuvat/

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16.04.2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 13.10.2005 15:33

Noin äkkiseltään puu halkeimien kohdalta näyttää kohtuullisen kuntoiselta, joten hyvällä tuurilla turvotus voisi auttaa.

Toki roilot on aika isoja, joten aika paljon saa turvota, jotta umpeen menee.

Turvotukse kokeilu ei maksa mitään, muut kokeilut maksaa.

Korjaus tuollaiselle voisi olla jyrsiminen ulkopuolelta lautaa alle puoliväliin vaikka 10mm jyrsinterällä ja epoksilla rima päälle.

riskinsä tässäkin.

Mika
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Fiskari

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.10.2005 15:48

Moi

Mennee turvottamalla. Eikä minusta kannata ruveta tuohon rimottamiseenkaan ennen turvottamista.
Meitin paatissa oli saman näköinen ja kokoinen halkeama pohjassa, kun pääsi yhtenä talvena kuivumaan liikaa ja se turposi täysin umpeen kostuttamalla.

Suosittelen veneen ympäristön kostuttamista välittömästi lisävaurioiden syntymisen välttämiseksi. Talvella ilma on kuivimmillaan.

Jos ei turpoa ennen vesillelaskua umpeen niin pikkasen Proof 10 halkeamiin, niin paatti pysyy pinnalla. Se puristuu halkeamasta ulos laudan turvotessa aiheuttamatta lisävaurioita.

Oikeammin tuo vene on katettu Fiskari. (saaristolaisveneiksi kutsutaan yleensä avoimia saaristolaispursia)

t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

kaari
Viestit: 7
Liittynyt: 13.10.2005 14:39
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaari » 13.10.2005 15:48

Kiitos vastauksesta. Miten tuo jyrsiminen, onnistuuko se peruspertiltä vai pitääkö palkata puuseppä? Tarkoitus kyllä olisi saada puuveneseppä katsomaan tilannetta.. .

jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 14.10.2005 9:32

Minulla oli samanlaisia halkeamia omassa veneessä. Takaosan halkeama oli ehkä vieläkin leveämpi, mutta silti se turposi umpeen. Ennen kunnostusta halkeamasta kuitenkin alkoi tihkumaan hieman vettä, mikä johtui siitä, että lähes kaikki veneen painokaaret olivat poikki. Kunnostuksen yhteydessä ajoin takaosan halkeaman ulkopuolelle uran ja liimasin siihen riman. Onnistui ilman sen kummempaa ammattitaitoa yläjyrsimellä. Uran teko onnistuu taltallakin, mutta on varmasti ensikertalaiselle hieman haastavampaa kuin jyrsimellä ajo.

Noissa rimoitusjutuissa on aina vaarana se, että kaaritus joutuu koville puun turvotessa ja tietysti se, että liimasauma ei ole sataprosenttisen kestävä. Näin jälkeenpäin ajateltuna, tuo halkeaman paikkaus olisi voinut jäädä tekemättä. Viisainta olisi ehkä ollut vaan uusia kaaritus ja kyllästää vene huolella ja katsoa ensimmäinen kesä, miten halkeama käyttäytyy. Melko varmasti se olisi turvonnut vieläkin umpeen ja pysynytkin kiinni, koska kyllästys rajoittaa puun haristumista.

Vielä en tiedä, miten hyvin kaaritus kestää, kun puu turpoaa, koska Kuunari on seissyt kunnostuksen jälkeen kuivalla maalla. Kyllästys näyttäisi kuitenkin estävän puun haristumista aika tehokkaasti. Koko kesänä ei ollut tullut yhtään uutta halkeamaa, eikä vanhatkaan olleet rakoilleet, vaikka oli suhteellisen kuiva kesä ja Kuunari oli pihamaalla, pressujen alla koko kesän.

Minä kyllä suosittelisin kanssa turvotusta ja sen jälkeen vasta halkeamien paikkausta, jos vesi ei pysy ulkopuolella. Kaaritus kannattaa kuitenkin tarkastaa ja kyllästää vene huolellisesti ennen veteen laskua.
Janne

http://www.freewebs.com/kuunari/

"motto vaan veneen perään"

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 14.10.2005 9:45

Minusta tuo vene on ollut Suomenlinnan levyhallissa aika monta vuotta (?), ja nuo halkeamat ovat tulleet kerralla. Halkeamassa on ihan tervettä puuta näkyvissä, se ei ole missään vaiheessa ollut vedessä tuon halkeamisen jälkeen. Eli sillä pohjalla kiinni turpoamisen ennuste olisi hyvä.

Turvottamalla pitäisi selvitä. Ainakaan ei kannata ruveta sätkimään isompien korjausten kanssa ennenkuin on kokeillut. Ennen vesillelaskua märkiä rättejä noiden halkeamien päällä viikon parin ajan pitäisi ajaa homman. Jos raot vielä senkin jälkeen ovat isoja niin sinne voisi ajaa pikkuisen jotain kittiä linjalla TÄT - Ettan - mehiläisvahakitti. Pehmeää ja halkeamasta pois pursuvaa siis.

Siitä rimoituksesta oli Puuvene-lehdessä juttu vuosi sitten. Soita Maijalle toimitukseen (09) 661 511 ja pyydä kopio, niin selviää sekin.

Pekka

Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 14.10.2005 23:08

Tulipa muuten mieleen tämmönen (luultavasti älytön) ajatus. Mitäpä sanotte vai onko joku kokeillut seuraavaa?: Uretaaniliimaa halkeamaan, maalarinteipit molemmille puolille estämään liian nopean kuivumisen, sitten mahdollisimman nopea turvotus, jolloin liima kovettuu kosteuden vaikutuksesta. Mahtaako kovettua liian nopeasti? Taisi mennä science fictionin puolelle, mutta onko kokemuksia moisesta?
t: Jarmo

kaari
Viestit: 7
Liittynyt: 13.10.2005 14:39
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaari » 15.10.2005 16:17

Juu, sama vene levyhallista, joka olisi nyt tarkoitus pikkuhiljaa korjata. Kuulin myös, että täysin kuivuneen venee turvotuksessa kannattaisi veneen ulkopuoli vetää elmukelmulla, jottei puu ime vaan sisäpuolelta vettä. Varmaan sama asian ajaa kuin tuo teippi. Tosiaan ensimmäistä kertaa yrittämässä puuveneen kunnostusta, joten neuvot ovat enemmänkin kuin tervetulleet.

harro
Viestit: 23
Liittynyt: 17.04.2003 11:11
Paikkakunta: Merimasku
Viesti:

halkeamat

Viesti Kirjoittaja harro » 17.10.2005 9:16

Näitä halkeamia ei kannata täyttää puulla sen paremmin kuin proofillakaan. Halkeavat vain myöhemmin lisää sillä konstilla. Halkeamat turpoavat kyllä kiinni. Mutta jos haluaa pitää veneen pinnalla vesillelaskuvaiheessa niin raot voi paklata täyteen jollain sellaisella aineella joka varmasti ei kovetu vaan pursuaa ulos laudan turvotessa.
Hyvä vanha konsti on sekoittaa mehiläisvahaan hiukan tervaa ja tippa vaseliinia. Tällä sekoituksella kun täyttää raot saa veneen kohtuullisen tiiviiksi jo alkuvaiheessa, eikä ole pelkoa siitä, että lauta halkeaa lisää.
Mutta raot täytyy tietysti olla myös puhtaita, ts. niissä ei saa olla roskaa, maalia tms joka estää kiinni turpoamisen.
Nykyään näkee paljon käytettävän myös maalarinteippiä vastaavaan tarkoitukseen. Teippi voi kuitenkin tunkea itsensä rakoon ja jäädä sinne, jolloin puu ei pääse turpoamaan kiinni. Teipillä on myös taipumus irrota ennen aikojaan tai sitten jäädä osittain irtoamatta, jolloin saa koko kesän ihastella liehuvia teippejä veneen pohjassa.

Muuten, veneesi ei todellakaan ole mikään saaristolaisvene. Saaristolaisvene tarkoittaa perinteistä, purjein varustettua avovenettä. Sinun veneesi taas on katettu fiskari eli meriläinen. Turussa päin näitä kutsutaan meriläismalliseksi.

Vastaa Viestiin