Ideoita kannen kunnostukseen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Ideoita kannen kunnostukseen

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 16.10.2003 8:43

Heips!

Kannen kunnostuksesta, saumauksesta yms. on ollutkin jo kaikenlaista juttua, mutta toivottavasti teillä riittää innostusta vastata vielä ainakin tähän kysymykseen. Veneenin, joka löytyy mm. tästä osoitteesta:

http://groups.msn.com/vene/shoebox.msnw ,

kaipaa peräremontin ja parin paikan lisäksi myös kannen kunnostusta. Kantta on hiottu vuosien saatossa niin paljon, että rimojen vahvuus alkaa olla paikoin jo sentin luokkaa. En kuitenkaan haluaisi ruveta tekemään uutta kantta, vaan vaihtaa ohuimmat rimat, saumata kannen uudestaan ja käsitellä pinnan.

Kysynkin, mitä pintaan? Kestääkö pelkkä lakka näin ohuessa kannessa, vai kannattaisiko harkita epoksien käyttöä? Entä, pitäisikö kannen alapuoli lakata tässä tapauksessa? Aikaisemmin pelkkä lakka ei oikein tahtonut pysyä kannessa vaan poksahti irti ensimmäisten sateiden jälkeen. Kansi on tehty männystä.

Janne

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 16.10.2003 9:38

Veneessäsi on kyllä niin pikkuinen kansi, että sen uusiminenkaan ei ole mahdoton työ. On itse asiassa suurempi homma yrittää saada puolet kansirimoista irti muuta kantta särkemättä kuin tehdä se kansi kokonaan uudestaan. Vaikein osa ovat skandekit (paarrelaudat, reunalaudat) ja hyvällä tuurilla niitä ei ole pakko irroittaa.

Jos kansi on vuotanut, niin kannen tukirakenteet, kansiparrit ja erityisesti kansihyllyt veneen laitaa vasten ovat hyvin todennäköisesti lahonneet jostain. Laho leviää ja yhtäkkiä voit huomata että kannen lisäksi pitääkin vaihtaa ylin lauta kun kansihylly on lahottanut senkin.

Jos siis teet puolinaisen korjauksen, niin selvitä itsellesi äärimmäisen tarkkaan missä kunnossa alla olevat rakenteet ovat. Tähän mennessä purkamissani kansissa on ollut poikkeuksetta yllätyksiä vuotokohtien alla.

Jos alusrakenteet ovat kunnossa ja skandekit hyvässä iskussa, niin on mahdollista että vaihdat vain kansirimat, mutta vain muutamien vaihtaminen on älytöntä, ne pitää vaihtaa kaikki. Paikat pitää hioa ympäröivän puun tasoon eikä uusista rimoista saisi paljoakaan vanhoja paksumpia. Sen lisäksi alusrakenteet ovat kuitenkin sen verran väljät että osa vuodosta johtuu siitäkin.

Sentin paksuisiksi kuluneista rimoista tehty kansi on tuomittu vuotamaan. Kun päällä kävellään, rimat notkuvat ja tässä maailmassa ei ole sellaista tiivistemassaa joka pysyisi siinä liikkeessä kiinni. Pistäpä joku kävelemään keulakannelle ja mene itse alle tunnustelemaan kantta. Sen kokeen jälkeen voi olla että (käsien tärinän lakattua) päätät ruveta innokkaana vaihtamaan kantta :)

Veneen jokaisen paikan pitää kestää päälle rojahtava satakiloinen äijä. Ennemmin tai myöhemmin niin käy joka tapauksessa.

Pekka

jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 16.10.2003 12:04

Itseasiassa reunalaudat ovat juuri se syy, miksi en haluaisi ruveta vaihtamaan kaikkia kansirimoja. Reunalaudat ovat tammea ja todella hyvän näköistä puuta, mutta nekin on hiottu kannen kanssa samaan vahvuuteen.

Kannen tukirakenteet ovat kyllä paikoitellen mustuneet, joten niihinkin on odotettavissa korjauksia. Voinhan tietenkin tehdä uudet tukirakenteet hiukan entisiä matalemmiksi. Silloin en joutune uusimaan reunalautoja?

Janne

Vastaa Viestiin