Sanooko toinen kerta toden eli puuvene mies vai ei..
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 31.08.2003 9:58
- Paikkakunta: nastola
Sanooko toinen kerta toden eli puuvene mies vai ei..
Aina olen ollut sitä mieltä että vene on puuta mutta pari vuotta sitten hankittuani ensimmäisen puisen tl-veneen totesin että puuvene tarvii myös puuvene miehen. Ensimmäisen puuveneeni kohtalo oli kuitenkin päätyä hammastikuiksi Helsingin kodittomille.. Silloin päätin että kiwa katsella mutta työläs omistaa niinkö? No tässä sitä taas ollaan pihaan on raahattu taas tl-vene tällä kertaa materiaali on mahonki vaneri. Lieneeköhän vaneri näillä sivuilla kirosana tiedä mä en mutta ajattelin kuiten pyytää apuja asiassa jos toisessa.. Ensimmäisenä tuli mieleen että kuinkas työstää moista vaneria eli sietääkö vaneri kummailma puhaltimen hellää tuulahdusta vai alkaako liima sulaa ja sutta tulla? Jos ei niin millä muulla maalit/lakat pois? Entäs hiominen olettaisin että kyseessä on ristiinlaminoitu vaneri ja paksuus on noin 10mm. "läskiä" on kertynyt niin kuin mahonkiin ikään eli väri on melko vaalea pakkohan se olis hioa mutta voiko sitä hioa? millä? paljon? mitä.. Laitan kuvia ym. taustatietoa paatista kunhan saan hommat kunnolla käyntiin mutta moiset asiat ja tulevaisuudessa moni muukin asia askarruttaa ei kuitenkaan kannata keksiä asioita jotka muut jo tietää eli apuja ajatuksia ja mielipiteitä kaivataan.
-
- Viestit: 313
- Liittynyt: 16.04.2003 11:59
- Paikkakunta: Mynämäki
- Viesti:
Morjens,
Enpä lähtisi mahonkivaneria hiomaan, ainakaan kovin raskaalla kädellä. Se pintaviilu kun ei välttämättä ole kovin paksu. Itse onnistuin hiomaan ruffin luukusta viilun puhki. Kuumailmapuhallin ja skraba voisi olla turvallisempi vaihtoehto. Kaikkein turvallisin (lue: työläin) on sikli. Terävällä siklillä saat "höylättyä" pintaa hallitusti.
Mahtaisiko vanerin sävytys petsaamalla toimia sinun veneessäsi?
Terveisin
Markku
Enpä lähtisi mahonkivaneria hiomaan, ainakaan kovin raskaalla kädellä. Se pintaviilu kun ei välttämättä ole kovin paksu. Itse onnistuin hiomaan ruffin luukusta viilun puhki. Kuumailmapuhallin ja skraba voisi olla turvallisempi vaihtoehto. Kaikkein turvallisin (lue: työläin) on sikli. Terävällä siklillä saat "höylättyä" pintaa hallitusti.
Mahtaisiko vanerin sävytys petsaamalla toimia sinun veneessäsi?
Terveisin
Markku
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Ei tosiaan kannata hioa ainakaan paljoa. Itse otin lakat pois raapalla ja puhaltimella ja sen jälkeen ihan vaan hioin hienolla paperilla rosot pois. Pinta oli mennyt auringossa ihan vaalean keltaiseksi, mutta kun kyllästin ja lakkasin owatrolilla, niin väri muuttui tosi tummanruskeaksi. Hämmästyttävää.
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 31.08.2003 9:58
- Paikkakunta: nastola
Hienoa! saatii keskustelu avattua..
Joo.. tosiaan arvelinkin viilun olevan melko ohut, mutta uteliaisuus voitti ja koitin vähän hioa. Elikkäs tosiaan pinta on semmoinen vaalean keltainen mutta kevyesti 240 paperilla hiottuna alkoi tuttu sävy löytyä tosin taitaapi olla syytä lopettaa hiominen näin heti alkuunsa että ei tuu sutta. Ilmeisesti kuumailma puhaltimen käyttö on kuitenkin turvallista joten poistampa nyt sit ensin maalit ja lakat ja jatkan sit tyhmien mutta tarpeellisten kyselyä syssymmällä.
Onkos muuten tietoa että minkäs paksuisia moiset pinta viilut oikein on? Kuvittelisin että oman veneeni vanerissa on 3 kerrosta. (tarkka paksuus täytyypi vielä mitata ihan tiedoksi itsellekkin.)
Onkos muuten tietoa että minkäs paksuisia moiset pinta viilut oikein on? Kuvittelisin että oman veneeni vanerissa on 3 kerrosta. (tarkka paksuus täytyypi vielä mitata ihan tiedoksi itsellekkin.)
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Vanerista
Moi
Jalopuuvanereissa pintaviilu on yleensä noin 0,5-0,6 mm eli tosi ohut. Sen hioo epäkeskolla puhki vahingossa alta aikayksikön, kokemusta on. Erikoistilauksesta uuden veneemme sitloodan ulkotiloihin veistämö laittoi vaneria, jossa mahonkinen pintaviilu oli poikeuksellisesti 1,0 mm. Toisaalta taas tämä paksuviilusempi mahonkivaneri oli sattuneesta syystä taas paljon pehmeämpää lajiketta, joka sekään ei kestä hirveitä hiomisia.
T:aki
ps. kts kotisivu
Jalopuuvanereissa pintaviilu on yleensä noin 0,5-0,6 mm eli tosi ohut. Sen hioo epäkeskolla puhki vahingossa alta aikayksikön, kokemusta on. Erikoistilauksesta uuden veneemme sitloodan ulkotiloihin veistämö laittoi vaneria, jossa mahonkinen pintaviilu oli poikeuksellisesti 1,0 mm. Toisaalta taas tämä paksuviilusempi mahonkivaneri oli sattuneesta syystä taas paljon pehmeämpää lajiketta, joka sekään ei kestä hirveitä hiomisia.
T:aki
ps. kts kotisivu
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14.04.2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Jalopuiset sisustus- ja pintavanerit ovat usein noita ohutpintaisia, taitaa olla omassakin hyllyssä joku tiikkipintainen vaneri.
Sen sijaan noita ohuella pintaviilulla tehtyjä ei käytetä kylmälaminointiin, siinä on paljon paksumpaa tavaraa. Vaan ei se kovin pitkälti toista milliä välttämättä ole sittenkään. Laminointiin hyvässä vanerissa on kaikki viilut saman paksuisia ja samaa puuta.
Ei se auta kuin katsoa. Helpoin paikka on irroittaa joku läpivienti ja kurkata siitä. Älä turhaan yritä hioa pintaviilua puhki nähdäksesi kuinka paksu se oli, ethän tiedä kuinka paljon olet hionut.
Vaneriveneellä pinnan tasoittaminen petsaamalla on hyvä konsti, koska pintaa ei varmastikaan saa hiomalla tasaväriseksi ilman että viilu puhkeaa jostain. Ota siis vain pinta paljaaksi ja siistiksi, petsaa ja lakkaa kunnolla. Vanerille pellavaöljykyllästys ei ole kovin hyvä, kun öljy ei juuri imeydy pintaviilua syvemmälle. Sen sijaan suosisin jotain kovempaa uretaani- tai jopa polyuretaanilakkaa tai vaihtoehtoisesti jopa jotain epoksipohjaista tavaraa. Täälläkin paljon pörrännyt Terho Halme osaa varmaan sanoa siitä paremmin, suunnittelee ja tekee nääs vaneriveneitä.
Pekka
Sen sijaan noita ohuella pintaviilulla tehtyjä ei käytetä kylmälaminointiin, siinä on paljon paksumpaa tavaraa. Vaan ei se kovin pitkälti toista milliä välttämättä ole sittenkään. Laminointiin hyvässä vanerissa on kaikki viilut saman paksuisia ja samaa puuta.
Ei se auta kuin katsoa. Helpoin paikka on irroittaa joku läpivienti ja kurkata siitä. Älä turhaan yritä hioa pintaviilua puhki nähdäksesi kuinka paksu se oli, ethän tiedä kuinka paljon olet hionut.
Vaneriveneellä pinnan tasoittaminen petsaamalla on hyvä konsti, koska pintaa ei varmastikaan saa hiomalla tasaväriseksi ilman että viilu puhkeaa jostain. Ota siis vain pinta paljaaksi ja siistiksi, petsaa ja lakkaa kunnolla. Vanerille pellavaöljykyllästys ei ole kovin hyvä, kun öljy ei juuri imeydy pintaviilua syvemmälle. Sen sijaan suosisin jotain kovempaa uretaani- tai jopa polyuretaanilakkaa tai vaihtoehtoisesti jopa jotain epoksipohjaista tavaraa. Täälläkin paljon pörrännyt Terho Halme osaa varmaan sanoa siitä paremmin, suunnittelee ja tekee nääs vaneriveneitä.
Pekka
- terhohalme
- Viestit: 212
- Liittynyt: 15.04.2003 20:59
- Paikkakunta: Kotka
Pekka yrittää nyt selvää vaatimattomuuttaan piiloutua ison mahani taakse...
Ristiinlaminoitujen ja vaneriveneiden pinta on hieman heikkoa kestämään vain lakattuna. Kirkasta epoksia vähintään kolme kerrosta ja muutama kerros kaksikomponenttista polyuretaanilakkaa kestää jo vähän pidempään. Itse suosin kyllä vaneriveneiden pinnankäsittelyksi maalausta, epoksipohjamaalia (esim. teknoksen epoksiprimerit) ja pintaan kaksikomponenttista polyuretaanimaalia (esim. teknoksen teknodur 50).
Terho
Ristiinlaminoitujen ja vaneriveneiden pinta on hieman heikkoa kestämään vain lakattuna. Kirkasta epoksia vähintään kolme kerrosta ja muutama kerros kaksikomponenttista polyuretaanilakkaa kestää jo vähän pidempään. Itse suosin kyllä vaneriveneiden pinnankäsittelyksi maalausta, epoksipohjamaalia (esim. teknoksen epoksiprimerit) ja pintaan kaksikomponenttista polyuretaanimaalia (esim. teknoksen teknodur 50).
Terho
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti: