Mitä remppaa/hommaa talveksi suunnitelmissa?
- JLN
- Viestit: 266
- Liittynyt: 10.08.2004 17:02
- Paikkakunta: Porvoo
Mitä remppaa/hommaa talveksi suunnitelmissa?
Itsellä:
Sisäpuolelta pohjan rapaaminen+kyllästys etc., jonka tosin keulasta ehdin viime keväänä aloittaa.
Keulaan uusien punkkien tekeminen ja muutoinkin sisustushommia.
Avotilaan pitäisi tehdä uudet penkit ja joitan laatikoita.
Kattoja "entrata"
Sähköt uusiksi (Liljeberg ei tosiaankaan ole sähkömies)
Uudet "sukset" vesirajaan"
jne.
Sisäpuolelta pohjan rapaaminen+kyllästys etc., jonka tosin keulasta ehdin viime keväänä aloittaa.
Keulaan uusien punkkien tekeminen ja muutoinkin sisustushommia.
Avotilaan pitäisi tehdä uudet penkit ja joitan laatikoita.
Kattoja "entrata"
Sähköt uusiksi (Liljeberg ei tosiaankaan ole sähkömies)
Uudet "sukset" vesirajaan"
jne.
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/
http://www.flickr.com/photos/jarnol/
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 30.04.2003 10:53
- Paikkakunta: Helsinki
Ei onneks mitään isompaa joka vuotisten hommien lisäksi, kun isännän veneestä menee masto uusiks ja sen vuoksi iso budjettivaje uhkaa. Parraslautaa pitää korjata, kun siihen tuli pahempi kolhu ja jos jaksais hioa ja lakata sitlooran.
Edelleen joudun "tappelemaan" kansimaalauksen kanssa. Siihen kun ilmestyy vaan uusia ja uusia halkeamia. Otin toissa talvena kannen puupuhtaalle (se on vaneria, luultavasti kuusipuuta) ja uusin maalauksen mielestäni kaikkien ohjeiden mukaan = pohjustus Intertox, pohjamaali Pre-Kote ja maali Interdeck. Jos joku tietää mitä pitäis tehdä, niin kertokaa ihmeessä.
terv. Päivi K
Edelleen joudun "tappelemaan" kansimaalauksen kanssa. Siihen kun ilmestyy vaan uusia ja uusia halkeamia. Otin toissa talvena kannen puupuhtaalle (se on vaneria, luultavasti kuusipuuta) ja uusin maalauksen mielestäni kaikkien ohjeiden mukaan = pohjustus Intertox, pohjamaali Pre-Kote ja maali Interdeck. Jos joku tietää mitä pitäis tehdä, niin kertokaa ihmeessä.
terv. Päivi K
-
- Viestit: 52
- Liittynyt: 17.06.2003 18:20
- Paikkakunta: Keminmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 02.06.2005 11:37
- Paikkakunta: Pori
Litiin olisi aika paljon töitä tiedossa, eli:
Skrapaus+hionta+maalausta/lakkausta sisältä ja ulkoa, muutama pehmeä pikkuosa pitää vaihtaa, heloitusta uusia osittain ja uudet purjeet (jos budjetti antaa myöden).
No nyt on sentään hyvät työskentelytilat, kun viikonloppuna nostettiin vene vesiltä ja vietiin appi-ukon 100 neliön kasvihuoneeseen talvehtimaan.
Skrapaus+hionta+maalausta/lakkausta sisältä ja ulkoa, muutama pehmeä pikkuosa pitää vaihtaa, heloitusta uusia osittain ja uudet purjeet (jos budjetti antaa myöden).
No nyt on sentään hyvät työskentelytilat, kun viikonloppuna nostettiin vene vesiltä ja vietiin appi-ukon 100 neliön kasvihuoneeseen talvehtimaan.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25.02.2005 11:44
Ei mitään isompaa...
- trimmilevyt perään ( varmaan Bennettin - onko kellään näistä pahaa
sanoa?)
- akselin kulma loivemmaksi ( kannatinlaakerin tukirauta sisään perästä ja
akselin läpivientiporaukseen enempi tilaa)
- taliboksi Manecraftiksi ( hankalassa paikassa, pitää saada huoltovapaa)
- tuulilasinpyyhkimet asentaa ( 3 kpl)
- kajuutan katon viilupeite vaihtuu rimoitukseen
- kattoluukku kajuutan katolle
- uusi sirommin muotoiltu kaasujousin nouseva konekoppa vanhan
kanttixkantti-mallin tilalle
- hantille kunnon jakkara
- ja kuomu pitäis ommella , jos ehtii, muuten ajetaan poutasäällä ja sadetta
pidetään pressun alla, tai sitten bimini-viritys pressulle
hyvä kun tuli juttua, pitääkin tehdä itselle työlista!
- trimmilevyt perään ( varmaan Bennettin - onko kellään näistä pahaa
sanoa?)
- akselin kulma loivemmaksi ( kannatinlaakerin tukirauta sisään perästä ja
akselin läpivientiporaukseen enempi tilaa)
- taliboksi Manecraftiksi ( hankalassa paikassa, pitää saada huoltovapaa)
- tuulilasinpyyhkimet asentaa ( 3 kpl)
- kajuutan katon viilupeite vaihtuu rimoitukseen
- kattoluukku kajuutan katolle
- uusi sirommin muotoiltu kaasujousin nouseva konekoppa vanhan
kanttixkantti-mallin tilalle
- hantille kunnon jakkara
- ja kuomu pitäis ommella , jos ehtii, muuten ajetaan poutasäällä ja sadetta
pidetään pressun alla, tai sitten bimini-viritys pressulle
hyvä kun tuli juttua, pitääkin tehdä itselle työlista!
Mile
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Päivi K kirjoitti;Edelleen joudun "tappelemaan" kansimaalauksen kanssa. Siihen kun ilmestyy vaan uusia ja uusia halkeamia. Otin toissa talvena kannen puupuhtaalle (se on vaneria, luultavasti kuusipuuta) ja uusin maalauksen mielestäni kaikkien ohjeiden mukaan = pohjustus Intertox, pohjamaali Pre-Kote ja maali Interdeck. Jos joku tietää mitä pitäis tehdä, niin kertokaa ihmeessä.
Ilman epoksi/lasikangaspinnoitusta et saa kanttasi kestämään, ettei se halkeilisi, jos se on kuusivaneria. Hio puhtaaksi, tasoita epoksikitillä jos tarpeen ja pinnoita esim 200-300G/m twilli. Epoksia niin vähän, että kankaan kudos jää näkyviin(vedä esim. tapettilastalla ylim. epoksi pois)- maalaus. Kansi on kuin purjekankaalla päällystetty.
Oman veneeni kansirakenne ei kestänyt vaikka oli päällystetty epoksilla-halkeili. Jälkeenpäin luin,muistaakseni Wooodenboat-lehdestä, että ainoastaan ns marine-luokan jalopuuvanerit kestävät pelkällä epöksilla päällystettynä(maalattuna).
Matti
Ilman epoksi/lasikangaspinnoitusta et saa kanttasi kestämään, ettei se halkeilisi, jos se on kuusivaneria. Hio puhtaaksi, tasoita epoksikitillä jos tarpeen ja pinnoita esim 200-300G/m twilli. Epoksia niin vähän, että kankaan kudos jää näkyviin(vedä esim. tapettilastalla ylim. epoksi pois)- maalaus. Kansi on kuin purjekankaalla päällystetty.
Oman veneeni kansirakenne ei kestänyt vaikka oli päällystetty epoksilla-halkeili. Jälkeenpäin luin,muistaakseni Wooodenboat-lehdestä, että ainoastaan ns marine-luokan jalopuuvanerit kestävät pelkällä epöksilla päällystettynä(maalattuna).
Matti
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25.02.2005 11:44
havuvanerista
Tästä on täällä keskusteltu joskus ... havuvanerin käytöstä veneenrakennuksessa. Itse olen edelleen sitä mieltä, että vika ei ole puulaadussa vaan siitä tehdyn viilun paksuudessa. Havuvaneri on tyypillisesti paksuviiluista, joka kostuessaan ( kun kostuu) turpoaa voimakkaasti ja aiheuttaa tuota halkeilua.
Kotimaisista vanereista koivusta tehty levy, jossa viilunpaksuus n. 1.2 mm on jo kohtalaisen hyvää , lentovaneri vielä parempaa ( ja taatusti kallista).
No joku sanoo että koivu homehtuu ja lahoaa helposti ... meillä on ainakin sitten kovin ihmeellistä vaneria ollut tuolla mummolassa pihalla matonpesualustana kohta 20 vuotta ... siinä pesty kesäisin mattoja painepesurilla ja talveksi nostettu tallin seinää vasten. Alkaahan se jo olla aika harmaata ja reunatkin lahonneet ... mutta melko hyvin kuitenkiin käsittelemättömältä vanerilta?
Vanerin kanssa pitää muistaa että ne reunat on tärkeimmät, ne kun kunnolla suojaa epoksilla niin ei pääse vesi niin helposti imeytymään levyn sisään.
Kotimaisista vanereista koivusta tehty levy, jossa viilunpaksuus n. 1.2 mm on jo kohtalaisen hyvää , lentovaneri vielä parempaa ( ja taatusti kallista).
No joku sanoo että koivu homehtuu ja lahoaa helposti ... meillä on ainakin sitten kovin ihmeellistä vaneria ollut tuolla mummolassa pihalla matonpesualustana kohta 20 vuotta ... siinä pesty kesäisin mattoja painepesurilla ja talveksi nostettu tallin seinää vasten. Alkaahan se jo olla aika harmaata ja reunatkin lahonneet ... mutta melko hyvin kuitenkiin käsittelemättömältä vanerilta?
Vanerin kanssa pitää muistaa että ne reunat on tärkeimmät, ne kun kunnolla suojaa epoksilla niin ei pääse vesi niin helposti imeytymään levyn sisään.
Mile
- vanhami
- Viestit: 507
- Liittynyt: 16.04.2003 14:35
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Uusi kiulu lepää nyt suomenojan venesatamassa laiturissa ja nostetaan pian ylös.
jotain pikku projektia on tuossa ennen kevätkunnostuksia, esim tällainen pitäis tekaista sisältä valmiiksi ja muuttokuntoon.
hommaa on vielä niin vi*usti tossakin. Ja me hullut ostettiiin sitten vielä uus vene.
Ihan pakolliset olis siis :
- Syksyllä siis pitäis tehdä täysi telakointivarustus veneelle. Pukit ja katos ja hommata pressut.
- Koneessa oli ostettaessa pientä tyhjäkäyntiongelmaa, jonka syy on nyt selvillä ja hallinnassa. Otan kumminkin syöttöpumpun ja suuttimet pannusta irti ja vien penkkiin talvella testattavaksi.
- Pakoputkeen pitäis vetasta vähän hitsisaumaa.
- Kaasupullon / itsetyhjentyvän säiliön asennus.
- Ja jos jää aikaa, pohja auki ja kyllästys. vene on ollut järvisuomessa ja pohjassa on pelkät ferrexit. Paikka paikoin on jo kuitenkin havaittavissa kyllästyksen tehon pettämistä.Todennäköisesti tehdään vain välttämättömin ja keskitytään täysin vuoteen 2007
Ja sitten puuveneelle tyypilliset pienet keväthuollot:
Siis 38 erillistä pientä välitöntä huomiota vaativaa korjauskohtaa ja 50 sellaista ehtii ensivuonnakin tyyppistä juttua.
jotain pikku projektia on tuossa ennen kevätkunnostuksia, esim tällainen pitäis tekaista sisältä valmiiksi ja muuttokuntoon.
hommaa on vielä niin vi*usti tossakin. Ja me hullut ostettiiin sitten vielä uus vene.
Ihan pakolliset olis siis :
- Syksyllä siis pitäis tehdä täysi telakointivarustus veneelle. Pukit ja katos ja hommata pressut.
- Koneessa oli ostettaessa pientä tyhjäkäyntiongelmaa, jonka syy on nyt selvillä ja hallinnassa. Otan kumminkin syöttöpumpun ja suuttimet pannusta irti ja vien penkkiin talvella testattavaksi.
- Pakoputkeen pitäis vetasta vähän hitsisaumaa.
- Kaasupullon / itsetyhjentyvän säiliön asennus.
- Ja jos jää aikaa, pohja auki ja kyllästys. vene on ollut järvisuomessa ja pohjassa on pelkät ferrexit. Paikka paikoin on jo kuitenkin havaittavissa kyllästyksen tehon pettämistä.Todennäköisesti tehdään vain välttämättömin ja keskitytään täysin vuoteen 2007
Ja sitten puuveneelle tyypilliset pienet keväthuollot:
Siis 38 erillistä pientä välitöntä huomiota vaativaa korjauskohtaa ja 50 sellaista ehtii ensivuonnakin tyyppistä juttua.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: 17.12.2004 23:33
...pientä väkerrystä...
...scyllan parissa olisi talveksi tiedossa. Lista näyttää vähän sellaiselta, että saattaa olla pariksikin talveksi hommaa. Tai enemmäksikin.
1. Kansi + ruffin katto kokonaan uusiksi
2. Ylin lauta vaihtoon kummaltakin puolelta
3. Rungon kyllästys + maalaus tahikka tervaus(kuulostaako hullulta?)
4. Moottorin (sole mini 23) peruskorjaus/wikströmöinti (onko oikeaoppinen termi?)/vihreäksi maalaaminen+Keiteleeseen upottaminen
5. Takasteevin mahdollisten lahovikojen korjaus
ja joskus hamassa tulevaisuudessa
6. Takilan muuttaminen kahvelikutteriksi
Jos jollakin on tietoa vapaasta ja edullisesta hallista/ladosta/suulista tms. verstasehdokkaasta Turun tai Paraisten ympäristössä, niin yksityisviestillä sopii ilmoittaa.
1. Kansi + ruffin katto kokonaan uusiksi
2. Ylin lauta vaihtoon kummaltakin puolelta
3. Rungon kyllästys + maalaus tahikka tervaus(kuulostaako hullulta?)
4. Moottorin (sole mini 23) peruskorjaus/wikströmöinti (onko oikeaoppinen termi?)/vihreäksi maalaaminen+Keiteleeseen upottaminen
5. Takasteevin mahdollisten lahovikojen korjaus
ja joskus hamassa tulevaisuudessa
6. Takilan muuttaminen kahvelikutteriksi
Jos jollakin on tietoa vapaasta ja edullisesta hallista/ladosta/suulista tms. verstasehdokkaasta Turun tai Paraisten ympäristössä, niin yksityisviestillä sopii ilmoittaa.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kyllähän tuo toisaalla täällä olevassa kuvassa olevien vaurioiden korjaus on tehtävä laudoitukseen ja traileriin ;)
Mutta muutoin ajattelin päästä vähällä, kerros lakkaa kansiin ja hyttiin sekä lämppärin siirto ilmavampaa paikkaan.
Vaihteeseen pitää laittaa uusi paperitiiviste suunnanvaihtoventtiilin alle. Tekniikka saa muuten olla semmoisenaan, mitä nyt normaali huolto tälle syksyä.
Mutta kaikkeahan sitä voi tulla eteen...
Mutta muutoin ajattelin päästä vähällä, kerros lakkaa kansiin ja hyttiin sekä lämppärin siirto ilmavampaa paikkaan.
Vaihteeseen pitää laittaa uusi paperitiiviste suunnanvaihtoventtiilin alle. Tekniikka saa muuten olla semmoisenaan, mitä nyt normaali huolto tälle syksyä.
Mutta kaikkeahan sitä voi tulla eteen...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: 27.09.2005 12:00
- Paikkakunta: Kangasniemi
- Viesti:
Tervehdys puuveneilijät!
Olen 40 -vuotias luokanopettaja, joka nuorena poikana tein niinkin hullun tempun, että rakensin itselleni 10 x 3 -metrisen limisaumaisen mäntyveneen, siis uppoumarunkoisen. Aloitin rakentamisen yhden soutuveneen kokemuksella. Tein siitä silloin kokonaan katetun. Sillä sitten veneiltiin monta kesää sisustuksen ollessa kuitenkin kesken. Myöhemmin muutin ohjaushyttiäkin, kunnes paikat alkoivat homehtua ja rapistua.
Tänä syksynä, 16 vuotta veneen valmistumisen jälkeen, päätin ottaa homman lähes alusta. Purin kaikki hyttirakenteet pois, jäljelle jäi vain runko ja moottori. (Moottorina aikoinaan uusi Yanmar, 3-sylinterinen)Onneksi en aikoinaan säästellyt rungon kyllästyksessä, vaan sijoitin suuren summan rahaa ja osti 200 litraa Owatrolia, joka sitten hupeni aikain saatossa kokonaan veneeseen. Runko on täysin kovaa puuta ja kyljet kiiltävät kuin uutena. Vaikka vene on ollut kuivilla kolme kesää, eivät laudat ole halkeilleet ollenkaan. Nyt olisi tarkoitus putsata vesirajan alapuoli puulle ja sisältä mahdollisimman puhtaaksi. Kevätpuolella aion sitten kyllästää venettä uudelleen minkä se imee. Aion myös rakentaa uudet hytit siten, että taakse tulee reilu avotila, kun on tuota uisteluakin tullut alettua harrastamaan.
Että siinähän sitä projektia, kuvia voin yrittää laittaa joskus kotisivuilleni.
Olen 40 -vuotias luokanopettaja, joka nuorena poikana tein niinkin hullun tempun, että rakensin itselleni 10 x 3 -metrisen limisaumaisen mäntyveneen, siis uppoumarunkoisen. Aloitin rakentamisen yhden soutuveneen kokemuksella. Tein siitä silloin kokonaan katetun. Sillä sitten veneiltiin monta kesää sisustuksen ollessa kuitenkin kesken. Myöhemmin muutin ohjaushyttiäkin, kunnes paikat alkoivat homehtua ja rapistua.
Tänä syksynä, 16 vuotta veneen valmistumisen jälkeen, päätin ottaa homman lähes alusta. Purin kaikki hyttirakenteet pois, jäljelle jäi vain runko ja moottori. (Moottorina aikoinaan uusi Yanmar, 3-sylinterinen)Onneksi en aikoinaan säästellyt rungon kyllästyksessä, vaan sijoitin suuren summan rahaa ja osti 200 litraa Owatrolia, joka sitten hupeni aikain saatossa kokonaan veneeseen. Runko on täysin kovaa puuta ja kyljet kiiltävät kuin uutena. Vaikka vene on ollut kuivilla kolme kesää, eivät laudat ole halkeilleet ollenkaan. Nyt olisi tarkoitus putsata vesirajan alapuoli puulle ja sisältä mahdollisimman puhtaaksi. Kevätpuolella aion sitten kyllästää venettä uudelleen minkä se imee. Aion myös rakentaa uudet hytit siten, että taakse tulee reilu avotila, kun on tuota uisteluakin tullut alettua harrastamaan.
Että siinähän sitä projektia, kuvia voin yrittää laittaa joskus kotisivuilleni.
Pekka Romo