Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
-
hannuvartiala
- Viestit: 628
- Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
- Paikkakunta: Helsinki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja hannuvartiala » 15 Syys 2005 10:16
Oottekos tietoisia tällaisesta projektista:
http://www.kyamk.fi/meri/mallikaari/
Kysyin lisää tulosten julkaisusta projektin projektipäälliköltä, ja sain tämmöisen vastauksen:
"Tavoiteena on, että vuoden 2006 aikana saamme projektin tuloksista sekä kirjallisen että sähköisen julkaisun tehtyä. Sieltä löytyy myös piirustuksia, sekä erittäin vanhoja että uudempiakin, mutta ilmaisjakeluun niitä tuskin voidaan laittaa sillä joihinkin saattaa liittyä mm. tekijänoikeuksia. Asiaa liittyy siis monenlaisia kysymyksiä, joita parhaillaan ratkomme.
Projektin etenemisestä ja tulosten julkaisemisestä tiedotamme mm. venealan lehdissä sekä ed. mainitussa www-osoitteessa. Myös puuvene.net -linkkiin laitamme varmasti tiedon asiasta, kun se alkaa olla lähempänä. Ja tietysti myös minä vastaan mielelläni kysymyksiin.
Yst. terveisin,
Tuula Kivilaakso
Projektipäällikkö
Mallikaaresta Cad-suunnitteluun
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu/merenkulku
puh. 05-220 8530, gsm. 044-702 8530
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Syys 2005 20:20
Tuo kuvagallerian yksi vene (alin kuva vasemmalla) on muuten kylkirimoitukselta ja pohjan/kölin profiililta samanlainen kuin minulla nyt työnalla oleva pirtuvene. Peräosasta lähteviä törmäyslistaa ja alempaa "roiskerimaa" ei kovin monissa vanhoissa kuvissa ole tullut vastaan. Epäilen vahvasti että veneillä on jokin muukin sukulaissuhde kuin rakennusmateriaali...
Kuvan veneen suunnittelija on Eetu Seppälä ja epäilen että joku lähiseudun veistäjä kopsannut piirustukset ja tehnyt pieniä muutoksia siihen. Ja onhan se Eetukin voinut omansa kopsata jostakin tai ainakin käyttänyt valmiita ideoita.
Suurimpana erona tuohon on erilainen sivukannen ja katon liitos - tuossa se on nätimpi ja jotenkin valmiimman näköinen kun taas pirtuveneessä siinä on tyhjänpäiväisen oloinen "tasku"...
Hytin laipio/etuseinä taas näyttää (mitä nyt kuvasta saa selvän) tehdyn samalla tavalla "peileistä" ja ruorin paikkakin näkyy passaavan prikulleen kohdilleen...
-
hannuvartiala
- Viestit: 628
- Liittynyt: 15 Kesä 2004 13:56
- Paikkakunta: Helsinki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja hannuvartiala » 16 Syys 2005 09:18
Näyttäisi kanssa, että tuossa kuvagallerian veneessä perälauta olisi tehty kahdesta osasta, kulma välissä, niin että siinä on "terävä perä".
Oletkos vielä tarkemmin kertonut siitä pirtuveneestä? Onko se oma, vai teetkö jollekulle muulle? Mikä sen historia on? Minkälainen siitä on tulossa? Minkälainen lentokoneen moottori siihen tulee?
Vai hätäilenkö kysymyksineni :-?
Hannu
-
Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Viesti
Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Syys 2005 12:23
Joo tuossa on tosiaankin kaksiosainen perälauta mutta pirtuveneeseen tulee suora takaviistoon. Mallia on molemmanlaisilla perillä ja vieläpä etuviistollakin molemmilla malleilla.
Eipä tuosta ole sen kummempaa kerrottavaa (vielä tässä vaiheessa) kuin että tehty 1930, noudettu Sipoosta ja ollut KUULEMMA ihka aidosti salakuljettajien työvälineenä. Ei siis mikään huvivene vaan rujo kovan luokan ammattirikollisten työkalu ;) Itse vertaan noita pirtun salakuljettajia tämän päivän huumekauppiaisiin joista romantiikka on todellakin kaukana.
Koneeksi on kaavailtu 60hp:n sivuventtiili Grayta neljäkymmentä luvulta ja olen funtsinut että marssinopeutta tuolla voinee tulla (mikäli hurreihin on yhtään luottamista) jotain 12-14 solmun pintaan ja huippuja ehkä vajaat parisenkymmentä. Mutta sen sitten näkee ensi kesänä ;)
-
venenaula
- Viestit: 271
- Liittynyt: 10 Kesä 2004 18:11
- Paikkakunta: East FInn
Viesti
Kirjoittaja venenaula » 17 Syys 2005 01:18
hannuvartiala kirjoitti:Oottekos tietoisia tällaisesta projektista:
http://www.kyamk.fi/meri/mallikaari/
Kysyin lisää tulosten julkaisusta projektin projektipäälliköltä, ja sain tämmöisen vastauksen:
"Tavoiteena on, että vuoden 2006 aikana saamme projektin tuloksista sekä kirjallisen että sähköisen julkaisun tehtyä. Sieltä löytyy myös piirustuksia, sekä erittäin vanhoja että uudempiakin, mutta ilmaisjakeluun niitä tuskin voidaan laittaa sillä joihinkin saattaa liittyä mm. tekijänoikeuksia. Asiaa liittyy siis monenlaisia kysymyksiä, joita parhaillaan ratkomme.
Projektin etenemisestä ja tulosten julkaisemisestä tiedotamme mm. venealan lehdissä sekä ed. mainitussa www-osoitteessa. Myös puuvene.net -linkkiin laitamme varmasti tiedon asiasta, kun se alkaa olla lähempänä. Ja tietysti myös minä vastaan mielelläni kysymyksiin.
Yst. terveisin,
Tuula Kivilaakso
Projektipäällikkö
Mallikaaresta Cad-suunnitteluun
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu/merenkulku
puh. 05-220 8530, gsm. 044-702 8530
Erittäin hieno homma!
Tuli vain tieto liian myöhään.
50 v ikäiset uloslyöntipahvit,mitä niillä tekee?
-
laivuri
- Viestit: 21
- Liittynyt: 22 Maalis 2005 13:31
- Paikkakunta: vääksy
Viesti
Kirjoittaja laivuri » 02 Loka 2005 12:31
Tämän alimpana oikealla olevan 100-vuotiaan Seppälän tuotteen minä löysin täältä Juankoskelta vanhan telakan paikalta .Veneen ympärille oli 50 vuoden aikana jo kasvanut melkoinen puusto ,jonka ajan se oli ollut taivas`alla ilman mitään suojaa? Tarkoitukseni oli entisöidä se ,mutta kuultuani Kymenlaakson projektista päätin toimittaa sen sinne uuteen Merimuseoon,jonne se kyllä kuuluukin. Alukselle löytyi myös Lokikirja ja sen myötä myös nimi ,joka on ollut M/S Don Juankoski ,rak.1903.
-joten "vettä kölin alle"
-
Qubik
- Viestit: 1090
- Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
- Paikkakunta: Helsinki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Qubik » 16 Helmi 2024 12:52
tietääkö kukaan, mihin kotkalaiset piirostuskokoelmat on hävinnyt?