Elikkä yhteenvetona...
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 24.09.2003 14:55
- Paikkakunta: Rauma
terve!
meidän perhe suoritti tänä kesänä hain skrapaus/kyllästys/maalaus- projektin. Puupintojen puhtaaksi skrapaus on sitten kovasti sitkeyttä vaativa projekti, sillä monien kerrosten poistaminen otti aikaa reilu parin viikon illat. Kylkien skrapaus sujui kätevimmin kuumailmapuhaltimen kanssa lämmittämällä ja skrapalla. Kun pinta alkoi kupruilla, oli helppo vetäistä skrapalla maali pikkulevyinä pois.
Pohjan myrkkykerrosten poistaminen olikin ongelmallisempi; lämmittäminen muutti maalin kumimaiseksi ja jouduimme päätymään täysin mekaaniseen puhdistukseen eli skrapaus kuiviltaan. -Kannattaa käyttää hengityssuojainta-
Maalinpoistoaineitakin on, mutta sen jäämien poistaminen puusta on suoritettava ilmeisesti huolella. Ja paksun maalin poistaminen kemikaaleilla saattaisi käydä kukkaron päälle.
Ennen kyllästämistä hio pohjat hiomakoneella. Kunnollisen(!) epäkeskon kanssa hiominen käy.
Kyllästämiseen ei kolme päivää taida kyllä riittää; meillä meni reilu viikossa yhteensä 60 litraa, eikä sekään ole kai kovin paljoa ajallisesti ja määrällisesti. Jos sinulla mahdollista, niin kyllästä toki sisäpuolelta ja pensselöi ulkopuolet valumia tasoitellen.
Ennen pintamaalia vedä kylkiin/vesilinjan yläpuolelle toki pari kerrosta esim. Tikkurilan Jehua runsaasti ohennettuna. Ohentimena voit käyttää mineraalitärpättiä tai kuten me käytettiin sitä oululaista. Pohjaan ilman muuta lyijymönjää pari kerrosta. Me saatiin sitä vielä elokuussa Hangon Väristä tilaamalla. Jauhe sekoitellaan pieneen määrään vernissaa (1kg/0.5l), annetaan oleentua ainakin vuorokausi ja ohennetaan runsaasti oulun tärpättiin. (ja ylimääräiset sitten auton ruostevaurioihin)
Pintaan sitten pari kerrosta miranolia tai sadoluxia. Jotkut ovat sadoluxin kannalla kun se on muka elastisempaa....tiedä häntä. kumpikin käy. Mutta taas hyvin ohuita kerroksia.
Yksi hyvä käytännön vinkki meille oli ohje vesilinjan merkitsemisestä: ajatuksena oli vetää linja maalarinteipillä, mutta hyvin paljon kätevämpää oli käyttää linjalankaa ja pikkunauloja. Keulaan ja perään linjapukit vaateriin ja vene sivusuunnassa myös. Linjapukkeihin naulasimme suorat pitkät laudat vesilinjan tasolle. Sitten naru hipaisuetäisyydelle kyljestä ja naulalla kiinni. Pikkuhiljaa rauhallisesti edeten lanka löytää vesilinjan koko kyljeltä. Tämän jälkeen maalaus käy mukavasti ja vesilinja on hyvän näköinen eikä juosten vedetty.
Ja toinen vinkki siveltimien säilytyksestä: tärpättiastiassa maalausten välillä lojuvat siveltimet paakkuntuvat ikävästi. Käytimme tärpätin sijasta vettä. Maalausta aloiteltaessa ravistelimme siveltimistä vedet pois ja maalaus jatkui. En uskalla suositella tätä pintamaalaukseen mutta pohjamaalaukseen kyllä.
Paikkailkaa ja lisäilkää muut kokeneemmat
t. petteri kinnunen
meidän perhe suoritti tänä kesänä hain skrapaus/kyllästys/maalaus- projektin. Puupintojen puhtaaksi skrapaus on sitten kovasti sitkeyttä vaativa projekti, sillä monien kerrosten poistaminen otti aikaa reilu parin viikon illat. Kylkien skrapaus sujui kätevimmin kuumailmapuhaltimen kanssa lämmittämällä ja skrapalla. Kun pinta alkoi kupruilla, oli helppo vetäistä skrapalla maali pikkulevyinä pois.
Pohjan myrkkykerrosten poistaminen olikin ongelmallisempi; lämmittäminen muutti maalin kumimaiseksi ja jouduimme päätymään täysin mekaaniseen puhdistukseen eli skrapaus kuiviltaan. -Kannattaa käyttää hengityssuojainta-
Maalinpoistoaineitakin on, mutta sen jäämien poistaminen puusta on suoritettava ilmeisesti huolella. Ja paksun maalin poistaminen kemikaaleilla saattaisi käydä kukkaron päälle.
Ennen kyllästämistä hio pohjat hiomakoneella. Kunnollisen(!) epäkeskon kanssa hiominen käy.
Kyllästämiseen ei kolme päivää taida kyllä riittää; meillä meni reilu viikossa yhteensä 60 litraa, eikä sekään ole kai kovin paljoa ajallisesti ja määrällisesti. Jos sinulla mahdollista, niin kyllästä toki sisäpuolelta ja pensselöi ulkopuolet valumia tasoitellen.
Ennen pintamaalia vedä kylkiin/vesilinjan yläpuolelle toki pari kerrosta esim. Tikkurilan Jehua runsaasti ohennettuna. Ohentimena voit käyttää mineraalitärpättiä tai kuten me käytettiin sitä oululaista. Pohjaan ilman muuta lyijymönjää pari kerrosta. Me saatiin sitä vielä elokuussa Hangon Väristä tilaamalla. Jauhe sekoitellaan pieneen määrään vernissaa (1kg/0.5l), annetaan oleentua ainakin vuorokausi ja ohennetaan runsaasti oulun tärpättiin. (ja ylimääräiset sitten auton ruostevaurioihin)
Pintaan sitten pari kerrosta miranolia tai sadoluxia. Jotkut ovat sadoluxin kannalla kun se on muka elastisempaa....tiedä häntä. kumpikin käy. Mutta taas hyvin ohuita kerroksia.
Yksi hyvä käytännön vinkki meille oli ohje vesilinjan merkitsemisestä: ajatuksena oli vetää linja maalarinteipillä, mutta hyvin paljon kätevämpää oli käyttää linjalankaa ja pikkunauloja. Keulaan ja perään linjapukit vaateriin ja vene sivusuunnassa myös. Linjapukkeihin naulasimme suorat pitkät laudat vesilinjan tasolle. Sitten naru hipaisuetäisyydelle kyljestä ja naulalla kiinni. Pikkuhiljaa rauhallisesti edeten lanka löytää vesilinjan koko kyljeltä. Tämän jälkeen maalaus käy mukavasti ja vesilinja on hyvän näköinen eikä juosten vedetty.
Ja toinen vinkki siveltimien säilytyksestä: tärpättiastiassa maalausten välillä lojuvat siveltimet paakkuntuvat ikävästi. Käytimme tärpätin sijasta vettä. Maalausta aloiteltaessa ravistelimme siveltimistä vedet pois ja maalaus jatkui. En uskalla suositella tätä pintamaalaukseen mutta pohjamaalaukseen kyllä.
Paikkailkaa ja lisäilkää muut kokeneemmat
t. petteri kinnunen
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: 05.06.2003 14:41
- Paikkakunta: Valkeakoski
kokemuksessa on puutteita, mutta vastaan kuitennii...
Itse tein mahonkiosille seuraavanlaisesti:
1.Mekaaninen hionta-Feston epäkeskolla ja käsipulikoilla( mahonkihan vaihtaa hauskasti väriä hiottaessa...)
2.Kyllästys Owatrolilla (I)
3.Pintakäsittely venelakalla ( Vois tehdä senkin Owatrolilla (II) )
Owa on vähän hinnakasta, mutta hyvä aine arvopuulle...
Hyvä tuli. vaikka ite sanonkii.
Itse tein mahonkiosille seuraavanlaisesti:
1.Mekaaninen hionta-Feston epäkeskolla ja käsipulikoilla( mahonkihan vaihtaa hauskasti väriä hiottaessa...)
2.Kyllästys Owatrolilla (I)
3.Pintakäsittely venelakalla ( Vois tehdä senkin Owatrolilla (II) )
Owa on vähän hinnakasta, mutta hyvä aine arvopuulle...
Hyvä tuli. vaikka ite sanonkii.
Pellavaöljyn hinnat?
Mistäs Oulun seudultä löytyy kylmäpuristettua pellavaöljyä 2,5-3,5Eur/L hintaan??? Halvin mitä itse löysin "kyläkaupasta" oli ecopriman 43Eur/10L. Pitäisi kyllästää ensi keväällä vielä veneen kansi ja menee varmaan vähintään 15-20 litraa.
timo
timo
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14.04.2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
No, Meritullinkadun Remoxista on saanut tynnyritavaraa ainakin aiemmin. Ostin itse joskus sen verran hyvän saavillisen etten ole muutamaan vuoteen tarvinnut, niin että nykyhinta on vähän hakusessa. Kaapissa on vielä parikymmentä litraa ja vene on myyty, niin että eiköpähän se hetkeksi piisaa.
Topelta sai joskus suoraan ostettuna aika halvalla kun otti enempi kerralla. Ja tynnyrissä se on kaikkein halvinta, tynnyrin voi saada halvimmillaan siinä kuin rapiat kymmenen irtopurkkia.
Pekka
Topelta sai joskus suoraan ostettuna aika halvalla kun otti enempi kerralla. Ja tynnyrissä se on kaikkein halvinta, tynnyrin voi saada halvimmillaan siinä kuin rapiat kymmenen irtopurkkia.
Pekka
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: 14.10.2003 1:36
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Hinta
Kovin kuulostavat kalliilta pellaöljynkin hinnat. Pari vuotta sitten kyllästin edellisen veneeni rungon Hempelsin IMPREG kyllästeellä ja sille jäi hintaa 50 mk / 10 l
Hinnat ovat voineet tietysti Euron myötä nousta, mutta Impregissä on kaikki ainesosat jo mukana, joten rahaa ei mene enää Valttiin eikä tärpättiin. Siitä onko se kyllästysaineena yhtä hyvää kuin pellaväöljy en osaa sanoa, mutta helpommalla ainakin pääsee ja tulos on nyt vähintäänkin välttävä.
Niitten mahonkiosien puhdistuksesta..... puhaltimella varovaisesti lakkapintaa lämmittämällä ja sen jälkeen vielä varovaisemmin hiomalla puhdistin ainakin minä omani.
Hinnat ovat voineet tietysti Euron myötä nousta, mutta Impregissä on kaikki ainesosat jo mukana, joten rahaa ei mene enää Valttiin eikä tärpättiin. Siitä onko se kyllästysaineena yhtä hyvää kuin pellaväöljy en osaa sanoa, mutta helpommalla ainakin pääsee ja tulos on nyt vähintäänkin välttävä.
Niitten mahonkiosien puhdistuksesta..... puhaltimella varovaisesti lakkapintaa lämmittämällä ja sen jälkeen vielä varovaisemmin hiomalla puhdistin ainakin minä omani.
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: 14.10.2003 1:36
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Hupsista...
luiskahti tuo hinta vähän väärin... siis Impregistä maksoin silloin 250 mk / 10 litraa
pellavaöljyä.
http://www.karkkainen.com/
Ja sieltä, osastot:
Rauta & Väri
OULU
Puh. 08 - 3109 200
YLIVIESKA
Puh. 08 - 4109 565
10L/43Eur kun ostin vajaa kuukausi sitten.
t.timo
Ja sieltä, osastot:
Rauta & Väri
OULU
Puh. 08 - 3109 200
YLIVIESKA
Puh. 08 - 4109 565
10L/43Eur kun ostin vajaa kuukausi sitten.
t.timo
-
- Viestit: 2756
- Liittynyt: 23.04.2003 11:16
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Pellavaöljystä
Moi
Kovin näyttää kalliilta noi pellavaöljyn hinnat. Mä ostin sillon kyllästysvaiheessa öljyn Loimaalaisesta Sinipellava nimisestä firmasta Jorma Ristimäeltä. Tarkistin tänään hinnan 200 litran tynnyri maksaa 400 € sis alv Rahti sovittava erikseen.
5 L astioissa 11 €
Kysykääpä numerosta 040-5354663
Terv: Aki
Kovin näyttää kalliilta noi pellavaöljyn hinnat. Mä ostin sillon kyllästysvaiheessa öljyn Loimaalaisesta Sinipellava nimisestä firmasta Jorma Ristimäeltä. Tarkistin tänään hinnan 200 litran tynnyri maksaa 400 € sis alv Rahti sovittava erikseen.
5 L astioissa 11 €
Kysykääpä numerosta 040-5354663
Terv: Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 20.10.2003 12:54
- Paikkakunta: Kemi
Pellavaöljy + muuta
Juu ei ole Kärkkäisellä enää. Joku teistä tahi joku joistakin muista on kai ostanut varastot pois.
Pohjolan Värissä lupasivat tilata 10 litran pöntön hintaan 50 euroa. Viikossa, vaan kun tuntui että ei ehdi odotella. Ostin sitten 'Meillä markka on mahtava'-kaupasta 3 litran kanisterin Ecopriimaa ja loput litran pulloissa. Hinta oli vähän kalliimpi mutta ei tolkuton. Pitänee ostaa ens keväänä sesonkiaikaan niin paljon ettei heti tule hätä käteen.
Pohjolan Värissä lupasivat tilata 10 litran pöntön hintaan 50 euroa. Viikossa, vaan kun tuntui että ei ehdi odotella. Ostin sitten 'Meillä markka on mahtava'-kaupasta 3 litran kanisterin Ecopriimaa ja loput litran pulloissa. Hinta oli vähän kalliimpi mutta ei tolkuton. Pitänee ostaa ens keväänä sesonkiaikaan niin paljon ettei heti tule hätä käteen.
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: 05.06.2003 14:41
- Paikkakunta: Valkeakoski
-
- Viestit: 313
- Liittynyt: 17.11.2003 20:24
- Paikkakunta: Tomminniemi
- Viesti:
Elikkä yhteenvetona......
Tarkoituksenani olisi ostaa isompi erä pellavaöljyä. Jos Oulun alueella liikkuvat ja vaikuttavat tarvitsevat lisää, niin ottakaa yhteyttä.
200 litraa voi olla minullekin liian iso erä, mutta 100 litraa menee varmuudella erinäisiin tarkoituksiin kahteen, jopa kolmeen veneeseen yms. tarpeeseen.
200 litraa voi olla minullekin liian iso erä, mutta 100 litraa menee varmuudella erinäisiin tarkoituksiin kahteen, jopa kolmeen veneeseen yms. tarpeeseen.
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"