Sivu 1/1

Puuvene trailerille?

Lähetetty: 02 Loka 2003 15:41
Kirjoittaja Heltsu
Paljonkos tuommoinen keskimoottorinen n.7-metrinen puufiskari oikein painaa? Siis ihan avovene. Kulkeeko semmonen henkilöauton vetämässä trailerissa? Eihän mulla vielä mitään venettä ole, mutta kiva olis tietää...

Lähetetty: 02 Loka 2003 15:53
Kirjoittaja vlindroos
Se on siinä ja siinä, itselläni oli telitraileri ja pakettiauto kun hain 6.20 metrisen avoveneeni. Oli pirunmoinen työ saada vene trailerille koska vene oli maassa. Helpompaa on jos vene on pukkien päällä. Kun vene oli saatu trailerille niin hyvin se tuli perässä, mutta millään pienellä henkilöautolla on turha toivo lähteä venettä hakemaan. Pakettiauto tai maasturi.

Lähetetty: 02 Loka 2003 17:13
Kirjoittaja Alpo Seppänen
Painaa jotakin 1000-2000 kg riippuen koneesta ja muista varusteista, joten yhdyb edellisen viestiin, kunnon veturi täytyy olla. Muistathan, jot tarviit pikku e:n ajokortissa kun vedät yli 3500 kg:n yhdistelmiä

Re: Puuvene trailerille?

Lähetetty: 02 Loka 2003 17:25
Kirjoittaja macgyver2
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta iankin nyrkkisääntönä kannattaa pitää sitä, että henkilöautolla ei vedetä yli 1000kg peräkärryllä.

Venelaituritutulla on 4500kg painava Alli jossa on traileri. Raktorilla se vedetään

Lähetetty: 02 Loka 2003 19:29
Kirjoittaja Heltsu
Jaa, vai meinaa ne olla niin painavia! Hlö-autolla olen joskus vetänyt n. tonnin painoista venettä (+ tietenkin trailerin paino lisäksi). Yleensähän henkilöautojen suurimmat sallitut perävaunupainot on luokkaa 1000-1500 kg, ja kyllähän useimmat asuntovaunut painavatkin reilun tonnin ja niitäkin kiskotaan pikkuautoilla.

Lähetetty: 02 Loka 2003 19:57
Kirjoittaja macgyver2
Niin no kyllähän meidän venekkin vetää enemmän ihmisiä kuin suositus...

Lähetetty: 02 Loka 2003 20:58
Kirjoittaja terhohalme
Avofiskari, n. 7x 2 m tuskin painaa yli 800 kg. Sillä:

- Laudoitus ja osakansi 35 m2 a 10 kg = 320 kg,
- kaaritus, kölipuu yms. rakenne n. 200 kg
- Pikkudieseli, vaihteisto ja akseli max. 200 kg

Lähetetty: 03 Loka 2003 15:22
Kirjoittaja kojote
Niin.... jarruton peräkärry maksimissaan 750kg(vene ja kärry)
Jarrullinen rekisteriotteen eli auton painon mukaan...
kustannuskysymys myös,
Eli kärry on vakuutettava ja pidettävä "kunnossa" renkaita myöten..

Traktoritrailerin voi tehdä vaikka itse, eikä tarvihe vakuuttaa eikä tarvi valoja eikä tarvi "varoo" rannassa venettä nostettaessa/laskettaessa eikä tarvi kuin jotkut renkaanlusut allensa...

Käyttötarkoitus:
Kuljetatko venettäsi pitkiä matkoja paremmille kala-apajille....

Traktoritrailerit usein toimii myös telakointi trailerina pihassa ....
Kannattaako venettä seisottaa vakuutetun "oikeen kärryn päällä, jota vois esim. vuokrata/lainata muillekkin venetutuille...?

Monta asiaa....

Jarrullinen "oikee" kärry ei ole halpa hankinta...

Lähetetty: 03 Loka 2003 21:04
Kirjoittaja Heltsu
Niinpä niin, kojotella on tuossa kyllä hyvä pointti! Trailerillahan sitä voisi sitten säilytelläkin, eihän sitä siitä pois (ja takaisin kyytiin) siirrä elävä erkkikään. Lähinnä sillä ajattelin, että järeetä traileria saisin tod.näk. aina lainaksi tarvittaessa, mutta eipä se tosiaan paljon taidakaan lohduttaa. Enää ei puutu muuta kuin vene, traileri, talvisäilytyspaikka ja muutama muu pikku juttu...