Sivu 1/1

Kyllästyksestä

Lähetetty: 02 Loka 2003 11:03
Kirjoittaja vlindroos
Olin ajatellut tehdä ensi keväänä seuraavan operaation: Ottaa ulkopuolelta (vesirajanyläpuolinen osa) lakkapinta puupinnalle ja kyllästää aspergol/pellavaöljy seoksella ja lakata uudelleen. Mutta aloin miettimään että teenkö turhaa työtä kun joskus otan sisäpuolen käsittelyyn ja kyllästän niin meneekö kylläste lautojen välistä ulkopuolelle irroittaen lakkapinnan ulkopuolelta? Kannaisiko tehdä toisinpäin että ensiksi sisäpuoli ja sitten ulkopuoli?

Lähetetty: 02 Loka 2003 20:13
Kirjoittaja Alpo Seppänen
Ei sen pitäis korkata, anna kuivua kunnolla sen ulkopuolen ennenkuin vedät sisäpuolelle mitään. Ja sit vedä sisäpuolelle öljypohjainen lakka, niin pitäis pysyä.

Kyllästyksestä

Lähetetty: 03 Loka 2003 12:15
Kirjoittaja Northling
Moi
Edelliseen vastaukseen: mielestäni SISÄPUOLELLE ei pidä laittaa LAKKAA, maksimissaan vähän vernissalla terästettyä pellavaöljy-lahonsuoja-kyllästettä. Jos veneessä on ulkopinta lakattu niin laudan pitää "hengittää" toiselta puolelta. Kaavi/hio molemmat pinnat puulle ja kyllästä läpikotaisin molemmilta puolilta (ja sitä vernissaa viimeisiin sivelyihin). Anna vetäytyä talven yli, lakkaa ULKOPUOLELTA keväällä (mielellään 8 kerrosta). Jos kyllästät vedenalaisia osia, muista poistaa liika öljy huolellisesti asetonilla ja/tai spriillä tiheämmistä puista, kuten tammi teak iroko, muuten käy kuten täällä on keskusteltu. Öljypohjainen lyijymönjä kyllä sekottuu pellavaöljy kyllästeeseen ja pysyy, mutta primeri ja myrkky irtoaa liian "öljyisestä" mönjäpohjasta. Olen vanhaa lakattua venettä kyllästänyt sisäpuolelta, eikä se mitenkään irrottanut ulkopinnan lakkoja. Kyllästettä pitääkin lisätä vuosien saatossa sisäpuolelta.
T:aki

Lähetetty: 05 Loka 2003 21:02
Kirjoittaja Tuomasjukka
En ole alan suuri asiantuntija, mutta huomasin että tämä sisäpuolen käsittely on esiintynyt keskustelussa muuallakin. Siitä näyttää olevan kovasti erilaisia mielipiteitä ja "totuuksia". Vilkaiskaa aikaisemmasta keskustelusta aihe "Pilssin aineet".

tt