Aloittelija tarvii vinkkejä
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 28.06.2005 15:42
- Paikkakunta: tampere
Aloittelija tarvii vinkkejä
1. Talvikatos: Pistän puuveneen syssyllä ekaa kertaa talviteloille ja kysyisin vinkkejä (jopa yksinkertaisia piirustuksia?) katoksesta. Vene on 8X2.5M. Korkeus vajaa n.2.5M. Traktoritraileri on, työskentelytilaa tietysti tarvitsen pressun alle.
2. Sikaflex: mikä on käytännön ero "tavallisen" kosteaan tilaan käytettävän Sikaflexin, jota rautakaupoissa yleensä myydään ja venetarvikeliikkeissä myytävän (kalliimman) veneily-sikaflexin välillä. Voiko niitä käyttää päällekkäin?
3. Onko silikoni tms. oikea aine kajuutanikkunoiden kumitiivisteiden tiivistämiseen vai pitäisikö tiivisteiden pitää vettä sellaisinaan?
2. Sikaflex: mikä on käytännön ero "tavallisen" kosteaan tilaan käytettävän Sikaflexin, jota rautakaupoissa yleensä myydään ja venetarvikeliikkeissä myytävän (kalliimman) veneily-sikaflexin välillä. Voiko niitä käyttää päällekkäin?
3. Onko silikoni tms. oikea aine kajuutanikkunoiden kumitiivisteiden tiivistämiseen vai pitäisikö tiivisteiden pitää vettä sellaisinaan?
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 17.02.2004 15:22
- Paikkakunta: Espoo
Talvikatoksesta
Hei
Kysymykseen 1 liittyen talvikatosta on käsitelty hiljattain; keskustelu löytyy aiheesta "kaarihalli". Pekka Huhdan mainio selostus löytyy osoitteesta http://www.puuvene.net/Lehti/2001-3/katos.html
t. Pera
Kysymykseen 1 liittyen talvikatosta on käsitelty hiljattain; keskustelu löytyy aiheesta "kaarihalli". Pekka Huhdan mainio selostus löytyy osoitteesta http://www.puuvene.net/Lehti/2001-3/katos.html
t. Pera
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 25.11.2003 14:43
Sikaflexin marine massat ovat tarttuvuudeltaan kutistuvuudeltaan ja venyvyydeltään sellaisia että ne soveltuvat paremmin venekäyttöön.
Silikonia ei kannata ikkunoihin laittaa koska yleensäainetta tulee sotkettua puuosiinkin jolloin niihin ei enää tartu mikään. Lisäksi silikonimassan sisältämä etikkahappo on myrkkyä puulle
Silikonia ei kannata ikkunoihin laittaa koska yleensäainetta tulee sotkettua puuosiinkin jolloin niihin ei enää tartu mikään. Lisäksi silikonimassan sisältämä etikkahappo on myrkkyä puulle
- Vandrock
- Viestit: 354
- Liittynyt: 20.02.2005 22:27
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Näin on. Silikonia ei puuveneeseen eikä sen matkustajiin. Menevät siitä vain pilalle. Sika on sen sijaan hyvää ainetta kumpaankin. En ole huomannut käytännön eroa meri- ja maasian välillä.
Komea on tuo kaarihalli, mutta kuten artikkelissa todetaan, massiivinen juttu pelkkään talvisäilytykseen. Kevytvaihtoehto voisi olla: Kolme A-pukkia veneen päälle ja kakkosnelosta kattoharjaksi. Pukit köydellä kiinni veneeseen. Toiminut minulla vuosia.
Komea on tuo kaarihalli, mutta kuten artikkelissa todetaan, massiivinen juttu pelkkään talvisäilytykseen. Kevytvaihtoehto voisi olla: Kolme A-pukkia veneen päälle ja kakkosnelosta kattoharjaksi. Pukit köydellä kiinni veneeseen. Toiminut minulla vuosia.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25.02.2005 11:44
vilakase epoksitarinan viimosia viestejä
aloittelijalle ja veneen rakennuksesta haaveilevalle tuli kirjoitettua tonne epoksikirjoittelun perään pari asiaa
Mile
-
- Viestit: 22
- Liittynyt: 28.06.2005 15:42
- Paikkakunta: tampere
Ikkunan tiivistys
[quote="lth"]
Silikonia ei puuveneeseen eikä sen matkustajiin. Menevät siitä vain pilalle.
-----
No, miten huollan kumitiivisteet, etteivät vuotaisi vai vaihdanko kokonaan? Vesi valuu saumasta, mutta se nyt ei tietysti tarkoita, että falskaa samasta paikasta. HUOM! Kyse on veneestä, ei matkustajasta.
Silikonia ei puuveneeseen eikä sen matkustajiin. Menevät siitä vain pilalle.
-----
No, miten huollan kumitiivisteet, etteivät vuotaisi vai vaihdanko kokonaan? Vesi valuu saumasta, mutta se nyt ei tietysti tarkoita, että falskaa samasta paikasta. HUOM! Kyse on veneestä, ei matkustajasta.
-
- Viestit: 340
- Liittynyt: 16.04.2003 12:12
- Paikkakunta: Tampere
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 17.02.2014 11:48
Re: Aloittelija tarvii vinkkejä
Hankin eilen pitkään haaveilemani puuvene projektin. Keskusteluja jonkunverran selanneena alan hiljalleen ymmärtämään kyllästys asiat mutta... Voiko kyllästyksen tehdä niin että puhdistaa ensin sisäpuolen pinnat, ja kyllästää niin kauan kuin vene vaan seosta imee, ja puhdistaa vasta sen jälkeen ulkopuolen, ja jatkaa kyllästystä sitten ulkopuolelta sen mitä puu imee? Sitten lyijymönjät vesirajan alapuolelle, sisä ja ulkopuolelle, ja vesirajan yläpuolelle maali? Maali toki vain ulkopuolelle? Kyseessä mäntyinen fiskarilaismallinen paatti. Pistin tähän saman otsikon alle, kun otsikko oli kuvaava enkä halunnut turhaan uutta aihetta aloittaa.
-Niko
-Niko
- kimsir
- Viestit: 356
- Liittynyt: 19.03.2013 10:32
- Paikkakunta: Kemiönsaari
Re: Aloittelija tarvii vinkkejä
Terve!
Kuvittelen, joskaan en tiedä, että tuo on mahdollista. Voisiko ajatella niin, että jopa suotavaa ainakin siinä tilanteessa, jossa on riski, että työt jäävät kesken, eikä ehdi molemmilta puolilta työstämää siinä aikataulussa, jonka itselleen on ajatellut. Elikäs runko ei pääse kuivumaan liikaa, kun kyllästää ensin sisäpuolelta ja sitten ulkopuolelta. Tuskinpa imeytymisessä tulee ongelmia, eiköhän se öljy imeydy just niin syvälle kuin öljylle suinkin solukossa tilaa on. Tuskin se maalikerros ulkopuolella estää kyllästeen imeytymisen sisäpuolelta. Sisäpuolellehan suositellaan vuosittaista kyllästeen lisäystä huolto mielessä.
Itsekkin mietin mainittua ajatusta omassa projektissani estääkseni rungon liiallisen kuivumisen, mutta kun olin työttömänä, niin aikaa oli hoitaa asia kerralla kuntoon.
Sellainen tulee mieleen, että riski tulipalolle on ilmeinen, jos ja kun käyttää hehkuvia vastuksia tai tohotinta tuoreen kyllästysaineen kanssa!!
Tuon kaltaisen kyllästyksen tekisin ennemmin pellavaöljypohjaisella kyllästeellä, kuin ovatrolin kaltaisilla kyllästeillä.
Mulla on asiaan enemmänkin suuri kiinnostus kuin kokemusta tai tietoa muiden kokemuksen pohjalta, joten josko joku kokeneempi vielä osais tarkemmin vastailla kysymykseesi.
kimmo
Kuvittelen, joskaan en tiedä, että tuo on mahdollista. Voisiko ajatella niin, että jopa suotavaa ainakin siinä tilanteessa, jossa on riski, että työt jäävät kesken, eikä ehdi molemmilta puolilta työstämää siinä aikataulussa, jonka itselleen on ajatellut. Elikäs runko ei pääse kuivumaan liikaa, kun kyllästää ensin sisäpuolelta ja sitten ulkopuolelta. Tuskinpa imeytymisessä tulee ongelmia, eiköhän se öljy imeydy just niin syvälle kuin öljylle suinkin solukossa tilaa on. Tuskin se maalikerros ulkopuolella estää kyllästeen imeytymisen sisäpuolelta. Sisäpuolellehan suositellaan vuosittaista kyllästeen lisäystä huolto mielessä.
Itsekkin mietin mainittua ajatusta omassa projektissani estääkseni rungon liiallisen kuivumisen, mutta kun olin työttömänä, niin aikaa oli hoitaa asia kerralla kuntoon.
Sellainen tulee mieleen, että riski tulipalolle on ilmeinen, jos ja kun käyttää hehkuvia vastuksia tai tohotinta tuoreen kyllästysaineen kanssa!!
Tuon kaltaisen kyllästyksen tekisin ennemmin pellavaöljypohjaisella kyllästeellä, kuin ovatrolin kaltaisilla kyllästeillä.
Mulla on asiaan enemmänkin suuri kiinnostus kuin kokemusta tai tietoa muiden kokemuksen pohjalta, joten josko joku kokeneempi vielä osais tarkemmin vastailla kysymykseesi.
kimmo
HELMIIDA
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Aloittelija tarvii vinkkejä
Joo suunnillen noin varmaan. Mutta jos aiot kyllästää koko veneen molemminpuolin, niin kannattaisi ehkä puhdistaa samantien molemmin puolin, ja just tuon palohomman takia. Kyllästettä tulee aina jostain raosta läpi, ja siihen ei kyllä kannata kuumailmapuhaltimella paahtaa..
Muutenkin kannattaa pitää vesiämpäri ja miksei se sammutinkin jossain käsillä. Tervapellava palaa todella komeasti, jos alun saa.
Onko välttämätöntä kyllästää molemmat puolet samana keväänä? Jos ulkopuoli on edes jossain tolkullisessa kuosissa, niiin tee nyt sisus ja ens talvena ulkopuoli. Kyllä niinkin voi tehdä, jos urakka tuntuuu nyt mittaamattomalta.
Muutenkin kannattaa pitää vesiämpäri ja miksei se sammutinkin jossain käsillä. Tervapellava palaa todella komeasti, jos alun saa.
Onko välttämätöntä kyllästää molemmat puolet samana keväänä? Jos ulkopuoli on edes jossain tolkullisessa kuosissa, niiin tee nyt sisus ja ens talvena ulkopuoli. Kyllä niinkin voi tehdä, jos urakka tuntuuu nyt mittaamattomalta.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 17.02.2014 11:48
Re: Aloittelija tarvii vinkkejä
Vene on ollut vuosia kuivilla, toki minulla on aikaa työstää sitä noin 40 tuntia viikossa, joten varmaan puhdistelen suoraan molemmat puolet, ja kyllästän, haaveena olis juhannuksena viettää ensimmäinen yö omalla veneellä, joten itse en pidä täysin mahdottomana aikataulua, korjatkaa kokeneemmat jos olen väärässä. Ulkopuoli on kyllä siinä' kunnossa ettei arvaa missään nimessä vesille viedä. mutta lautoja ei ole halkeillut eikä saumat ole auki. Ja ihan pellavaöljy seoksella ajattelin kyllästyksen tehdä
- kimsir
- Viestit: 356
- Liittynyt: 19.03.2013 10:32
- Paikkakunta: Kemiönsaari
Re: Aloittelija tarvii vinkkejä
Moi!
Ulkopuolen puhdistuksen tein muistaakseni reilussa viikossa, tosin työtahtini on aika kova. Tohottimella lakat pois ja nauhahiomakoneella myrkkymaalit pois, hyvin herkällä otteella. Lähti tosi kivasti kun oli paksu maali ja karkea paperi (40) ja maali oli todella kuivaa, niin ja oli pientä pakkasta kun hioskelin ja tohottelin. Kylmä ilma jäähdytti hiottavan pinnan sopivasti, niin paprut ei menny ihan heti tukkoon. Lopullinen hionta epäkeskohiomakoneella imuria ja Abranetin paperieta käyttäen, niin hyvä tuli. Hiomapaperia kannattaa varata kunnolla, jottei vetele tukkoisella paperilla, aikaa säästyy huomattavasti. Niin ja se lakan poisto oli vaikemapaa kuin pohjamaalien poisto! Ihan kaikkea lakkaa ja maalia en lähtenyt poistamaan, koska en halunnut ohentaa lautaa yhtään enempää kuin puun pintarakenteen osittaisen avaamisen verran.
Kyllästämistä teinkin sitten huhtikuulta aina lokakuun loppupuolelle. Vähempikin olisi varmaan riittänyt, mutta kun oli aikaa, niin kyllästelin pidempään. Aluksi joka päivä ja ajanmittaan kerran viikossa tai miten nyt fiilispohjalta viitsi ja ehti tehdä. Missään vaiheessa pina ei mennyt liian kuivaksi, että olisi estänyt uusien kerrosten imeytymistä. Tammikuun alussa 2014, + 4 asteisessa lämpötilassa vedin ohuen lyijymönjäkerroksen sulkemaan pintaa ja äsken poikkesin katsomassa venettä ja nyt, kun on ollut pidempään plussan puolella on lyijymönjä tarttunut tosi lujasti ja alkaa tulla mattapintaiseksi, kaiketi siitä syystä, että mönjässä oli puolet tärpättiä, jotta imeytyisi paremmin kyllästeeseen ja puun pintaan.
Maalis-huhtikuussa ajattelin laittaa mönjää uuden hieman paksumman kerroksen.
Sulla vaikuttaisi olevan ihan hyvin aikaa tehdä koko veneen kyllästys ja maalaus tavoitteseesi nähden, jos ei muita hommia veneen osalta juurikaan ole. Nyt kun aloitat niin vene on juhannuksena vesillä:)
Kimmo
Ulkopuolen puhdistuksen tein muistaakseni reilussa viikossa, tosin työtahtini on aika kova. Tohottimella lakat pois ja nauhahiomakoneella myrkkymaalit pois, hyvin herkällä otteella. Lähti tosi kivasti kun oli paksu maali ja karkea paperi (40) ja maali oli todella kuivaa, niin ja oli pientä pakkasta kun hioskelin ja tohottelin. Kylmä ilma jäähdytti hiottavan pinnan sopivasti, niin paprut ei menny ihan heti tukkoon. Lopullinen hionta epäkeskohiomakoneella imuria ja Abranetin paperieta käyttäen, niin hyvä tuli. Hiomapaperia kannattaa varata kunnolla, jottei vetele tukkoisella paperilla, aikaa säästyy huomattavasti. Niin ja se lakan poisto oli vaikemapaa kuin pohjamaalien poisto! Ihan kaikkea lakkaa ja maalia en lähtenyt poistamaan, koska en halunnut ohentaa lautaa yhtään enempää kuin puun pintarakenteen osittaisen avaamisen verran.
Kyllästämistä teinkin sitten huhtikuulta aina lokakuun loppupuolelle. Vähempikin olisi varmaan riittänyt, mutta kun oli aikaa, niin kyllästelin pidempään. Aluksi joka päivä ja ajanmittaan kerran viikossa tai miten nyt fiilispohjalta viitsi ja ehti tehdä. Missään vaiheessa pina ei mennyt liian kuivaksi, että olisi estänyt uusien kerrosten imeytymistä. Tammikuun alussa 2014, + 4 asteisessa lämpötilassa vedin ohuen lyijymönjäkerroksen sulkemaan pintaa ja äsken poikkesin katsomassa venettä ja nyt, kun on ollut pidempään plussan puolella on lyijymönjä tarttunut tosi lujasti ja alkaa tulla mattapintaiseksi, kaiketi siitä syystä, että mönjässä oli puolet tärpättiä, jotta imeytyisi paremmin kyllästeeseen ja puun pintaan.
Maalis-huhtikuussa ajattelin laittaa mönjää uuden hieman paksumman kerroksen.
Sulla vaikuttaisi olevan ihan hyvin aikaa tehdä koko veneen kyllästys ja maalaus tavoitteseesi nähden, jos ei muita hommia veneen osalta juurikaan ole. Nyt kun aloitat niin vene on juhannuksena vesillä:)
Kimmo
HELMIIDA
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 17.02.2014 11:48
Re: Aloittelija tarvii vinkkejä
Mistä mahtaisi saada noita kupari niittejä ja vastakappaleita? Pitäis ylimmät laudat vaihtaa kummaltakin puolelta? Sekä kölistä pätkä, kun on päässyt kolisemaan kiviä vasten ilman kölirautaa, niin mitä liimaa ja millaista kiinnitystä siihen suosittelette? Ajatuksena siis leikata alareunasta pätkä pois ja laittaa uutta tilalle?
-Niko
-Niko
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Aloittelija tarvii vinkkejä
Kuparinauloja ja prikkoja myy ainakin Matti Korhonen, puh 0400-576776. Paja sijaitsee Joensuun lähellä Ylämyllyllä, mutta varmaan lähetteleminenkin onnistuu ympäri suomea. Hinnat on vielä melko edulliset.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 17.02.2014 11:48
Re: Aloittelija tarvii vinkkejä
Pistetään tänne kun on tällainen aloittelijan hölmö kysymys. Miten mitoitan oikean kokoisen moottorin tuohon veneeseen? Kyseessä n. 7,5m fiskari. Ja miten paksu pitäisi potkurin akselin olla? Toki jos jollain lojuu kone+vaihde känurkissa niin saa sellastakin tarjota.
-aunela
-aunela