Mielenkiintoisia, uusia puuveneitä...

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
allansan
Viestit: 88
Liittynyt: 10.10.2003 11:28
Paikkakunta: Tampere

Mielenkiintoisia, uusia puuveneitä...

Viesti Kirjoittaja allansan » 05.08.2005 8:57

Päivää puuveneihmiset,

Niin siinä sitten kävi, että jouduin luopumaan haaveestani tehdä itse uusi vene kokonaan. Huomasin näet, että niitä voi myös ostaa. Eli asiaan.

Olen ostamassa Lohtajalta viisi vuotta vanhaa liukuvarunkoista avovenettä, johon veistäjä on rakentamassa hyttiä. Kyseinen veistäjä on Hannu Eskeli, joka ei varsinaisesti ole ammattiveistäjä, mutta kuitenkin puuseppä. Eläkkeellä tosin. Hän sanoi veistäneensä vuodesta -71 n. 30 puuvenettä "harrastusmielessä". Tosin hän kyllä vaikuttaa minusta melkoisen vaatimattomalta tässä suhteessä. Tämä minun ostamani vene ei ole ainut hänellä. Hänellä on uusi 10-metrinen mäntyvene (akseliveto, keula ja ohjaushytti). Hän arveli, että siitä pitäisi joku 15 t€ saada myydessä. Sitten hänellä oli työn alla n.7-metrinen vene, johon hän sovitteli sisäperämoottoria. Lisäksi hänellä oli juuri laudoitettuna toinen 10-metrinen.

Mäntyvene oli Himangan satamassa, jossa näkyi muitakin samantyyppisiä paatteja. Itselleni oli kyllä yllätys, että tuolla seudulla veneet ovat tasaperäisiä, liukuvarunkoisia, limisaumaisia ja kuusesta valmistettuja käyttöveneitä, jotka on lähinnä alunperin tehty kalastukseen. Eivät siis mitään uivia pianoja. Hannu Eskeli kertoi, ettei lakkaa venettä, vaan aina vain kyllästää sen. Tekniikka on yleensä melko järeää; omassani on esim. 5.6- litran M-B dieselmoottori akselivedolla ja kölijäähdytyksellä. Hannu Eskeli on sen itse marinoinut.

Hannu Eskeli antoi luvan hieman kertoa näistä veneistä, jotka siis ovat myös myynnissä. Hän valitteli tilan puutetta, koska veneitä alkoi olemaan liikaa.

Kuvia Veneistä löytyy: http://www.firmala.fi/~puuveneet

Hänen numeronsa on:06/ 872035 ja 0500-566 436

T:Allan S.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Mieluisen näköisiä

Viesti Kirjoittaja Jude » 05.08.2005 9:07

Mieluisen näköisiä käyttöveneitä. Tekijä on kovasti vaatimaton, kun sanoo olevansa harrastelija. Nämä "harrastelin" laitteet kulkee varmaan aivan riittävän kovaa - ei taida perä painua isoilla nopeuksilla.

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

mallikaaret

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 05.08.2005 9:45

Veistääköhän tämä Hannu Eskeli veneet kokonaan ilman mallikaaria ? "Veneen laudoitus" -linkissä nakutellaan lautaa paikoilleen eikä rungossa näy mallikaaria. Ei varmaan onnistuisi ihan jokapojalla. Voihan toki olla että mallikaaria on käytetty laudoituksen alkuvaiheessa ja poistettu sitten myöhemmin. Mukava nähdä vaihteeksi tällaisia puhtaanvaaleita uusia puuveneitä.

- Petri

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 05.08.2005 14:00

Ääh, ei niillä kuitenkaan mitään tee kun ne on tehty kuusesta - sehän lahoaa hyppysiin kun sitä ei voi ollenkaan kyllästää! Ja sitten ne ;) ;) ;)
Vaan mitteepä sanotte tästä n.9,5 metrisestä kalajokisesta? On enempi harvinaista että noilla seuduin (Kalajoki on Himangan naapurikunta) sen enempää kuin täällä tehdään tasaperäisiä. Enempi niitä nykyajan villityksiä...Kuusen käyttö on sensijaan ihan yleistä täällä Pohjanlahden rannikolla vaikka kirjatiedon mukaan sen pitäisi olla ihan tai lähes kelvotonta tavaraa veneenrakennuksessa ;) Ja sitähän se ei ole, jotka niin väittävät puhuvat vasten parempaa tietoaan!
http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/seka ... hotoID=186
Todella hienoa puutyötä ja mielestäni siihen on sopivasti yhdistetty nykyaikaa ohjauspulpetin muodossa. Avofiskareissa on mielestäni vanhaa kunnon machofiilistä hitehc-ajan kuvatuksille;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Matti O.
Viestit: 16
Liittynyt: 06.01.2005 13:25
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja Matti O. » 10.08.2005 8:44

Hei vaan, kävin minäkin kevään korvilla kuolaamassa Lohtajalla. Uskomattomia veneitä. Juuri tämä vene, jossa on MB-kone ja muistaakseni 150 heppaa valmistajan itsensä marinoimana.
Tuskin mallikaaria käytettiin. Ei muuten käytetty pasuuttamistakaan vaan laudat kylmiltään paikoilleen ja laminaattikaaret myös. Hyvin tuntuivat istuvan. Kyllästyksenä oli ulkona perinteinen terva/öljy/Ventti-kylläste ja sisällä pellavaöljy/Ventti. Muutakin hauskaa sieltä löytyi.
Niin, jotta nyt sekin vene on siis myyty. Voi, voi.

jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 10.08.2005 9:48

Veli-Matti kirjoitti:Ääh, ei niillä kuitenkaan mitään tee kun ne on tehty kuusesta - sehän lahoaa hyppysiin kun sitä ei voi ollenkaan kyllästää! Ja sitten ne ;) ;) ;)...

ja

...Kuusen käyttö on sensijaan ihan yleistä täällä Pohjanlahden rannikolla vaikka kirjatiedon mukaan sen pitäisi olla ihan tai lähes kelvotonta tavaraa veneenrakennuksessa ;) Ja sitähän se ei ole, jotka niin väittävät puhuvat vasten parempaa tietoaan!
Ei kai Veli-Matille ole jäänyt väärä kuva aikaisemmista keskusteluista? Eihän kukaan tainnut väittää kuusta huonommaksi venemateriaaliksi kuin mänty? Keskustelussahan oli kyse kuusen mäntyä huonommasta kyvystä imeä kyllästettä! Kuusen lahonkestosta ei tainnut olla muuta kuin hyvää kerrottavaa. :)
Janne

http://www.freewebs.com/kuunari/

"motto vaan veneen perään"

Avatar
laitinenp
Viestit: 372
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

kuusi vai mänty

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 10.08.2005 10:14

Joo ja eikös kuusen jäykkyys suhteessa painoon ole parempi kuin männyllä. Ainakin mastot on käsittääkseni tästä syystä valmistettu mieluummin kuusesta.

- Petri

allansan
Viestit: 88
Liittynyt: 10.10.2003 11:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja allansan » 10.08.2005 10:43

Päiv,

Joo se rakennustapa on kyllä hänellä mielenkiintoinen. Laudat ei ole pasuutettuja, kaaret laminoituja. Itse en ole törmännyt sellaiseen, että ainakin omassani on keulassa kolme(muistaakseni) veistokaarta. Ymmärtääkseni keulan terävä muoto pysyy paremmin kasassa niiden avulla. Kait.

Sinällään mielenkiintoista nähdä, minkälaiseen lopputulokseen vene sitten päätyy ulkonäön osalta. Viime viikonloppuna kävin taas Lohtajalla neuvottelemassa hyttiprojektista. Oli itsellänikin jotain ajatuksia siitä, minkälainen voisi olla toivottava lopputulos. Ajattelin kuitenkin, että se saa kuitenkin myös olla veistäjänsä tyylinen ja näköinen.

Joskus voi tähän kyllä liittää kuviakin, kun vaan hommaan tarvittavat vekottimet...Allan S.

Vastaa Viestiin