Hyvä akkupora

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16.04.2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 15.03.2006 15:15

Pekka Huhta kirjoitti: Kaikki pumppumeisselillä.

Pekka
Sä ootki perverssi hifistelijä. Sua ei lasketa tässä asiassa.

Paskoja messinkiruuveja saa myös biltemasta... ja on halpoja. niiden heikkous on se, että ne ei uppoo mihinkään
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 15.03.2006 15:23

Vai sillä lailla, perverssi hifistelijä :)

Mutta pervo tai ei, niin just sain postipaketista 1920-luvun alun Stanleyn simssihöylän joka on niin hieno että meinas samantien tulla housuun kun sen näki. Ihan melkeen käyttämätön ja vielä joku ymmärtämätön oli pannu pakettiin mukaan ylimääräsen terän ja peittoterän mukaan.

Nyt saa ruveta kauppaamaan niitä kahta rumempaa simssihöyläänsä pois, jää vaan toi paraatikalu.

Hitto, mun pitäis ruveta tekemään työkaluartikkeleita noista vanhoista vekottimista että sais kansan sivistymään (ja tietty kadehtimaan pirusti :)

Pekka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15.03.2006 17:48

Hifistelyä ja mikäs siinä. Onneksi ihmisillä on eri harrastuksia ja mielipiteitä asioista - vaikkapa niinkin merkityksettömästä asiasta maailman kiertokulussa kuin puutöistä tai veneerakennuksesta.
Ja tuo Pekka on siitä suht kiva hifistelijä että tosipaikassa hänkin turvaa meidän tavallisten kuolevaisten barbaarimaisiin konsteihin, sillä minulla on hämärä mielikuva että kalustoarsenaaliin kuuluisin myös akkuporakone ;) ;)

Minun pumppumeisseli meni aikoinaan yhdelle pekansorttiselle puupäälle vaihdossa muihin työkaluihin. Vaihtoarvoa nykyrahassa ehkä tuommoiset 500€ - järjetöntä, mutta kun hän kerran halusi ja hänellä oli mitä minä tarvitsin niin empä pannut vastaankaan. Eikä ole ollut tuota (merkkiä en muista mutta ilm. keräilykamaa) pumppumeisseliä ikävä.

Mutta nyt samalla rupesikin harmittamaan sillä kivahan se olisi jos pumppumeisseli olisi työhuoneen hyllyssä missä on mm. käyttämättömiä piikkinallihaulikon hylsyjä 1870 luvulta, pistimiä, pääkallo, kaaveita, kullattuja viinapulloja, arvomerkkejä, mitaleita, vanhoja venetarvikkeita, höyliä, magneettoja, moottorin osia, väritysliituja, harituspihtejä, sahoja, rintanappeja, patruunoita, leluja ja mitä siellä nyt kaikkea onkaan.
Vaimo ei jostakin kumman syystä diggaa tuota hyllyä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 15.03.2006 21:47

Vai ei vaimo diggaa hyllyä, meillä taas ei koko atelieeta, koska siellä on kuulemma niin paljon tavaraa, että se pitäis siivota. Joku aika sitten sahailin polttopuiksi ison pinon kaikenlaista puutavaraa ja kohta tarvitsin juuri sellaista rimaa jonka vastikään olin pistänyt klapeiksi. Välillä on itsekin yllättynyt;omistanko myös tallaisen kun etsii jotain kaapeista.

Muuten, V-M, niitä hormittomia takkoja tuodaan nyt maahan (Meidän Talo no 3)

Matti

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15.03.2006 22:59

No perhana, pitää kertoa muijalle että oltiin (taaskin) ajasta edellä noissa sisustushommissa ;)
Nyt sitten pitää tietenkin ostaa tuommoinen hormiton decora-takka...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 15.03.2006 23:36

Veli-Matti kirjoitti: hormiton decora-takka...
Mikä on hormiton decora takka?
(Tilasin justiin tänään muuten virosta kaakelikiertoilmatakan tänne pohjanmaalle)
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16.03.2006 0:35

Koristetakka jossa ei ole edes tarkoitus polttaa puuta.
Vähän niin kuin decora-kirjat joissa on kannet ja selkämykseen kirjaillut nimet mutta styroksin palanen täytteenä sivujen paikalla..
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 16.03.2006 2:29

Perskele mulla on 2 pumppumeisseliä ja ei niitä ny niin kauhian paljon tarvittu ole mutta ihan kelpo pelejä.. :)
Lisäksi olis viellä isoisän peruina pari työkaluarkkua
toisen niistä avasin ja höyliä yms. oli mahottomasti toista en ole edes viellä avannut tarvii varmaan ottaa fotoja niistäkin niin pääsette ihmettelemään... :)
E mare libertas

masoini
Viestit: 313
Liittynyt: 16.04.2003 11:59
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 16.03.2006 10:27

Pekka Huhta kirjoitti:Määpäs laittelin meidän keittiöön parinsadan kappaleen askin 2,5x12-millisiä semmosia koiranpennun hampaan kokosia ruuveja saranoihin. Ja kaikki ovenkahvat ja helat kiinni. Pehmosia, pottumaisia messinkiruuveja.

Kaikki pumppumeisselillä. Monesta sadasta ruuvista lipsahti yks - se, jota yritin kääntää akkukoneella kun se oli liika ahtaassa paikassa pumpulle :)

Ristiurasia en kyllä rupeis pumppumeisselillä työntelemään, ne menee niin hyvin akkukoneella.

Pekka
Moro,

Mä ruuvasin just 1508 kpl 5 x 90 rosteriruuveja tiikkiin. Ruuvit oli Wyrthin AW (Assy) merkkisiä, ja täytyy sanoa, että oli uskomattomia härveleitä. Kanta oli sellainen torxia muistuttava, wyrthin oma patentti, joka ei lipsunut sitten mihinkään. Mun akkukoneet ei vaan jaksanut vääntää noita vaan piti ottaa johtokone. Ruuveissa on porakärki, joten alkurekää ei tarvi. Puuveneeseen noi ruuvit sopii kun satula sian selkään, eli siellä tasakantaiset pronssiruuvit käsin väännettynä on oikea vaihtoehto (pumppumeisseliä en omista...).

Mutta vinkkinä vaan hyvästä ruuvista...

Markku

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 16.03.2006 10:40

Hiivatti, pari arkullista työkaluja eikä niitä oo edes katottu. Nyt tarttis kyllä semmosen hymiön jossa ois pesuvadin kokoset silmät :)

Isoisän työkaluista ei koskaan pidä mennä luopumaan, mutta jos nyt kumminkin tuntuu että ne on vain tiellä niin mä voin kyllä ottaa vaikka kaiken riesoikseni kotio :)

Onko teillä muuten mielessä että missä mahtaisi olla hyvää kirppistä tai markkinoita noille työkaluille? Mä yleensä hankin noita isompina erinä ja myyn aina yli jääneet pois taikka sitten omasta hyllystä semmosia joiden tilalle olen saanu jonkun vielä makeemman pelin. Noita höyliä myy nyt netissäkin pikkuhiljaa, mutta joku rompetori vois kyllä olla hieno paikka hankkiutua isommasta kasasta vene- ja puutyöroinaa eroon.

Vai pitäskö pistää Puuvene.netin rompetori jonkun muun mukavan tapahtuman kylkiäisiksi pystyyn? Huolisko vaikka Suomenlahden Puuveneilijät MeriViaporiin ihmisten romutiskejä sinne Suokin rannalle? Pysyis työkalutkin vähän niinkuin "perheessä" ;)

Pekka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16.03.2006 11:17

Ehkäpä Pekan työkaluille oikeampi paikka olisi jokin antiikkimyymälä kun noilla rompetoreilla ne hinnat tuppaavat olemaan sitä mitä ovat. Eli todella alhaisia. Joskus siellä on helmiä ihan ilmatteeksi ja joskus on tarjolla kiinalaista krääsää 10x kaupan hinnasta.
Jos meinaa rometoreilta tehdä löytöjä niin hyvä olisi jos alueelle pääsee tuntia paria ennen virallista aukeamisaikaa jolloin pääsee lokkaamaan parhaat päältä.
Hinnat ovat suorastaan ihmeellisiä samallakin torilla; terätön, maalin tahraama halkeillut höylä 75€ ja 50 metrin päässä toisella myyntipöydällä 4kpl uuden veroisia puuhöyliä, pari Recordia, pari uudenveroista viilattavaa sahaa, laatutalttasarja ja puoli muovikassillista sekalaisia pientyökaluja 10€... Ja vaikuttaa että tuolta väliltä ei ole mitään. Eli hinnoittelu on todella villiä ;)
Velipoika on rompetorimyyjien yhdenlainen ME-mies. Joka kesä muutamassa tapahtumassa myyjänä eikä juuri yhtään kauppaa. Tavaran hinnat on vedätetty niin ylös ettei tarvitse myydä mitään mutta tuttuja tulee ja näkeepähän mualimaa ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 16.03.2006 11:45

masoini kirjoitti: Ruuvit oli Wyrthin AW (Assy) merkkisiä, ja täytyy sanoa, että oli uskomattomia härveleitä. Kanta oli sellainen torxia muistuttava, wyrthin oma patentti, joka ei lipsunut sitten mihinkään.

Markku
Eihän toi assy ole wurtin oma kanta, mutta ruuvi voi olla muuten wurtin oma.
assy on kyllä aika pätevä kanta mutta itse en niitä kyllä laita, aivan siksi että on niin eksoottinen ettei varmaankaan löydy työkalua jos jotain pitää kiristää tai vaihtaa.

itse suosin torxeja kun löytyy kaikissa ruuvi ja pultti tyypeissä, ja jos ristipäätä pitää pakosta laittaa niin silloin PZ kannalla.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

venenaula
Viestit: 271
Liittynyt: 10.06.2004 18:11
Paikkakunta: East FInn

Viesti Kirjoittaja venenaula » 22.03.2006 19:16

KS1030 kirjoitti:
matti kirjoitti:Menee vähän ohi otsakkeesta, kun otsakkeessa puhutaan porakoneesta.

Nyt se kyntensä näytti, siis muutoinkin hyväksi havaittu Makitan iskevä ruuvinväännin, kun piti poistaa sisuskalut -piitat ja ohjauspulpetti kaarienvaihtoprojektissa. Kaikki pronssiset uraruuvit aukesivat ongelmitta, niin isot kuin pienet, pitäisin sitä iskun ansiona. Aiemmin kun on nysvännyt Boshilla joka vain vääntää, niin eron huomaa, sillä lispahtelee helposti.

Matti
ei lipsahtele jos käyttää oikeaa kärkeä.
no kyllä talttapäät voi lipsahdella sittenkin mutta eipä muut.(jos mulla näkyy jossakin taltta ruuvi niin heti vaihdan uuteen PZ tai TX ruuviin)

Tuo´n senverran tehokas kone ,et älkeä missään nimessä tunkeko halpatuotteita sisään.

Itse tönäsin 3:n ekun(satsin kokonaishinta) yleisvarren,hyvä ko pois sain.

Näitä ristikkoruuvikärkiä löytyy ainaski 150 mm pituudella,kun kysyy oikeasta paikasta.

tany
Viestit: 135
Liittynyt: 24.10.2005 14:18
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany » 22.03.2006 22:13

Oranssilla B&D:llä olen yhden ison veneen tehnyt ja vielä pelaa. Hintaa kahdella akulla varustettuna oli n. 100€. Akut on kestäny hyvin ja voimaa riittäny ihan mukavasti. Mutta istukka on susi, ei enää pidä kunnolla jos on vähänkin tiukempi paikka. Ja istukan laakeroinnissa on jo hieman välystä. Nyt jos ostaisin niin kone olisi Makita tai De Walt. Sopivat hyvin käteen ja ovat kevyitä. Se on tärkeä asia kun tekee pitkiä jaksoja yhtämittaa. Ja ainakin tuossa De Waltissa on ihan uskomattoman pureva istukka. Ei luista terät vaikka ei kiristäkään ensimmäiseen irvistysmomenttiin.
Puu on elävä materiaali: Se vääntyilee, halkeilee, turpoaa ja lopulta lahoaa.

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

pettymyksiä

Viesti Kirjoittaja hkhk » 28.03.2006 8:33

On hauska olla siinä tilassa, että harrastuksiin liittyvää tavaraa tuhotuu vähän nopeammin kuin pystyy uutta hankkimaan tai korjaamaan. Viimeisin pettymys oli vanha pieni Hilti 12 S (ei liity paljon veneilyyn). Siitä tuli savut pellolle.
Herra Hiltiltä sanottiin, ettei noin vanhaan koneeseen ole varaosia (25 v). Luulin, että Hiltiin saa ikuisesti osia kuin Boschin magneettoon. OK
Menin pieneen verstaaseen, joka poisti jonkun palaneen häiriönpoistajan kokonaan. Niin lähti Hilti taas pyörimään.

Opetus: Ei noita kovin kalliita koneita kannata omalla rahalla ostaa. On näköjään parempi pysyä 40 ecun koneissa, ja heittää aina rikkinäiset pois. -Tosin kyllä Hilti nätisti poraa.
Kyyrö

Vastaa Viestiin