Piirustusten uloslyönti
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 27 Syys 2003 22:55
- Paikkakunta: Tampere
Piirustusten uloslyönti
Onko kenelläkään tietoa mistä saada kirjatietoa siitä kuinka tehdään piirustusten suurentaminen eli uloslyönti? Tai jos on muuten tietoa siitä kuinka asia tehdään, lähettäköön ystävällisesti minulle siitä sähköpostia.
- terhohalme
- Viestit: 212
- Liittynyt: 15 Huhti 2003 20:59
- Paikkakunta: Kotka
Suomenkielistä voi olla vaikeaa löytää, ellei joku veneenveiston opettajista ole sellaisesta monistetta tehnyt. Hyvä englanninkielinen loftausohje löytyy kirjasta The Gougeon Brothers on Boat Construction. Kirja löytyy isommista rannikon kirjastoista ja Bang&Bonsomerin epoksimyyntiporukalta.
Itse asiassa uloslyönti on melkein sama juttu kuin veneen linjapiirustuksen laatiminen luonnollisessa koossa. Tilaa tarvitaan siis hiukan enemmän kuin valmiilla veneellä on kokoa. Piirustuksen voi tehdä lattialla vaikka ohuille, valkoisella lateksilla maalatuille lastulevyille. Lähtökohtana ovat mittataulukon lukemat. Oleellisinta on vesiviivojen oikaiseminen rimojen avulla ja mahdollisimman vähillä nauloilla. Aluksi esim. vain päät ja pari-kolme naulaa välillä, jotka asetellaan siten, että kaikki mittataulukon luvut stemmaavat mahdollisimman tarkasti, sitten rima naulataan kaikkien kaarien kohdalta ja vesilinja piirretään. Mitat siirretään kaaripiirustukseen. Myös kaarien täytyy taipua siististi. Kaaripiirustuksesta lehdään sitten vertikaalit eli pituusleikkaukset ja homma tarkistetaan vielä diagonaalien avulla. Ja homma tehdään lyijykynällä, sillä mikään viiva tuskin jää neitseelliseksi.
Jos kaarien suurentamisen lisäksi tulee uloslyödä esim levyveneen (vaneri, alu, teräs) paneelit, homma muuttukin jo vähän vaativammaksi. Itse käytän loftaamiseen enää vain 3D-ohjelmaa, polvet tulevat vähemmän ruvelle ja selkäkin säästyy. Lisäksi loftaus on paljon tarkempaa ohjelmistolla kuin käsin.
Jos linjapiirustuksen teko ei ole tuttua, on paljon edullisempaa lopputuloksen kannalta käyttää ammattilaisen apua kuin soheltaa itse. Prosessi sinänsä on kyllä hyvin opettavainen...
Itse asiassa uloslyönti on melkein sama juttu kuin veneen linjapiirustuksen laatiminen luonnollisessa koossa. Tilaa tarvitaan siis hiukan enemmän kuin valmiilla veneellä on kokoa. Piirustuksen voi tehdä lattialla vaikka ohuille, valkoisella lateksilla maalatuille lastulevyille. Lähtökohtana ovat mittataulukon lukemat. Oleellisinta on vesiviivojen oikaiseminen rimojen avulla ja mahdollisimman vähillä nauloilla. Aluksi esim. vain päät ja pari-kolme naulaa välillä, jotka asetellaan siten, että kaikki mittataulukon luvut stemmaavat mahdollisimman tarkasti, sitten rima naulataan kaikkien kaarien kohdalta ja vesilinja piirretään. Mitat siirretään kaaripiirustukseen. Myös kaarien täytyy taipua siististi. Kaaripiirustuksesta lehdään sitten vertikaalit eli pituusleikkaukset ja homma tarkistetaan vielä diagonaalien avulla. Ja homma tehdään lyijykynällä, sillä mikään viiva tuskin jää neitseelliseksi.
Jos kaarien suurentamisen lisäksi tulee uloslyödä esim levyveneen (vaneri, alu, teräs) paneelit, homma muuttukin jo vähän vaativammaksi. Itse käytän loftaamiseen enää vain 3D-ohjelmaa, polvet tulevat vähemmän ruvelle ja selkäkin säästyy. Lisäksi loftaus on paljon tarkempaa ohjelmistolla kuin käsin.
Jos linjapiirustuksen teko ei ole tuttua, on paljon edullisempaa lopputuloksen kannalta käyttää ammattilaisen apua kuin soheltaa itse. Prosessi sinänsä on kyllä hyvin opettavainen...
- terhohalme
- Viestit: 212
- Liittynyt: 15 Huhti 2003 20:59
- Paikkakunta: Kotka
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 23 Loka 2003 15:56
- Viesti:
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 27 Marras 2003 13:13
- Paikkakunta: Hamina/Hki
Entä autoship?
Eteeni osui Autoship 8, joka ilmeisesti pohjaa autocadiin. Onko kokemuksia? Vaikutti monimutkaiselta.....
Tapio Vaara