Lyijymönjä + Yacht primer

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Lyijymönjä + Yacht primer

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 22.09.2003 12:13

Tervehdys!

Tein viime talvena pohjan kunnostuksen perinteisin menoin, eli aspergol+pellavaöljy, vernissa, lyijymönjä, Yacht primer ja Mille solo. Vene on mahonkivene tammikölillä ja lisäksi peräsimen kiinnityspuu on mahonkilankku.
Otin veneen viikonloppuna ylös ja paljastui erikoinen juttu: Primer millesoloineen oli kuplinut irti siltä osalta pohjaa, jossa materiaalina oli tammi. Pysyin ylimaalausaikojen sisällä ja mahonki- ja tammiosat vetelin yhtäaikaa. Lyijymönjä oli edelleen kiinni tammessa.

Osaako joku sanoa, mistä moinen johtuu ja mitä pitäisi tehdä vastaavan estämiseksi seuraavana kesänä?

t.Matti

Vipa
Viestit: 19
Liittynyt: 14.04.2003 22:29
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lyijymönjä + Yacht primer

Viesti Kirjoittaja Vipa » 23.09.2003 22:18

Moi!

Me nostimme paatin ylös eilen, ja minulla on kerrottavana ihan vastaavanlainen tarina: pellavaöljy/aspergooli-kylläste pohjassa, jonka päällä 2xlyijymönjä + 2xYacht Primer + 2xMille Solo. Erotuksena sinun tapaukseesi on, että kyseessä on hain mäntyinen pohja. Yacht Primer/Mille Solo ei kuplinut joka kohdasta, vaan alue oli arviolta 20% pohjasta.
Itselleni tuli kaksi vaihtoehtoa mieleen. Kylläste ei ole kuivunut riittävästi tai ylimaalausaika on ylittynyt. Meidänkään tapauksessa ylimaalausaika ei kyllä ylittynyt, sen verran tarkkaan huolehdin siitä ettei samaa remonttia tarvitsisi ihan äkkiä tehdä uudelleen. Kyllästeenkin olisi pitänyt olla riittävän kuivaa, se ehti kuitenkin kuivua 3-4 viikkoa. Ja mikäli kylläste ei olisi ollut riittävän kuivaa niin todennäköisesti lyjymönjäkin olisi lähtenyt irti.

Itsekin hyviä neuvoja odotellen,
Vesa

Vieras

Kyllästämisestä..

Viesti Kirjoittaja Vieras » 23.09.2003 23:55

Terve.
Minulla on myös edessä vielä tänä syksynä kyllästäminen, veneeni on mäntyä, köli mahonkia ja vene on hiottu nyt puupinnalle. Olen hankkinut kyllästeeksi em. aineet eli pellavaöljy/aspergol/pineenitärpätti ja tällä seoksella on tarkoitus kyllästää vene ulkopuolelta. Ajattelin jättää veneen "rauhoittumaan" talven yli ensi kevääseen saakka ja sitten lakata kyljet ja laittaa pohjan hempel´siltä saamani ohjeen mukaan:

PELLAVAÖLJYLLÄ KYLLÄSTETYN PUUVENEEN JATKOMAALAUS TAI -LAKKAUS.
Ennen kuin pintaa voidaan jatkokäsitellä, pinnan pitää saada rauhoittua noin 4 viikkoa ja se on
pyyhittävä pelkällä tärpätillä muutaman kerran, jotta pinnassa ei ole pellavaöljyä.
Tämän jälkeen puupintaan voidaan levittää 1-2 kerrosta IMPREG 1 kyllästysöljyä, joka “sulkee”
pinnan, niin että pellavaöljy ei pääse tihkumaan ulos pinnalle. Pinnalle jäävä pellavaöljy heikentää
huomattavasti seuraavia maali- tai lakkakerroksia. Impreg 1 ei myöskään saa muodostaa kiiltävää
kalvoa vaan ylimääräineen öljy pyyhitään pois tai hiotaan pois (no 100), jos öljy on ehtinyt
kuivua pintaan.
Vesilinjan yläpuolella:
Lakkaus
Lakka pitää olla öljypohjainen.
6-8 kerrosta HEMPEL CLASSIC VARNISH, SPINNAKER STANDARD tai SPINNAKER GOLD.
1-kerros ohennettu 50 %, OHENNE 823:lla.
2-kerros ohennettu 30 %
3-kerros ohennettu 10 %
4 x ohentamattomana
Muutama välihionta on suositeltavaa (no 320-400).
Maalaus
2-3 x FARVOLIN, ensimmäinen kerros ohennettu 20 % OHENNE 823:lla.
- puolikiiltävä
tai
1-2 x FARVOLIN, ensimmäinen kerros ohennettu 20 % OHENNE 823:lla.
+
1-2 x YACHT EMALI
- kiiltävä
Vesilinjan alapuolella:
Maalaus
2 x HEMPALIN RED LEAD 12370 (lyijymönjä), ensimmäinen kerros ohennettu 20 % OHENNE
823:lla.
1 x YACHT PRIMER 26030
2 x ANTIFOULING-MAALIA, esim. CLASSIC ANTIFOULING 76111
Hempel (Finland) Oy Ab -

--------------------------------------

Kuinka pitkä oli kyllästeen kuivumisaika ennen pohjan maalausta? Entä laitoitteko viimeiseksi kerrokseksi impregin tms. aineen? Entä pohjan pyyhkiminen tärpätillä? Maalausolosuhteet? jne. kiinnostaisi kovasti ettei itsellä ole sama show edessä ensi syksynä..

t.timo

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 24.09.2003 15:24

Moro!
Homma tuli tehtyä ihan ohjeiden mukaan ja pohja sai rauhoittua noin puolitoista kuukautta ennen jatkokäsittelyä. Ajattelin itse, että olisiko syy siinä, että kylläste ei ole imeytynyt riittävästi tammeen, joka on paljon mahonkia kovempaa.
Tätä teoriaa vastaan sotii se, että lyijymönjä on pysynyt pohjassa ihan hyvin, eli ongelma on mönjän ja Yacht primerin välissä. Jos kylläste tulisi läpi, luulisi mönjänkin irtoavan. Mystinen ja hatuttava homma kaikenkaikkiaan.

Taidan kysyä apuja vielä Hempeliltä, katsotaan, mitä sanovat.

t.Matti

essoleevi
Viestit: 11
Liittynyt: 03.07.2003 10:00

mönjä pysyy

Viesti Kirjoittaja essoleevi » 25.09.2003 15:04

Mulla kävi niin, että maalasin pohjan (öljytyn) lyijymönjällä ja primerillä. Tarttuivat hyvin ja pysyivät kiinni, kunnes öljysin sisäpuolelta muutamaa kohtaa ja öljy valui lautojen raoista ulos. Mönjä pysyi, mutta primeri lähti heti liukenemaan.
Lassi

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 05.12.2003 16:26

Moro!

Hempeliltä kävi tänään Roger Stark katsomassa venettä ja totesi seuraavaa: Tammi vaatii kuivuakseen 5...6 kuukautta, eli minun tapauksessani tamminen köli ei vielä ole ollut riittävän kuiva ennen kyllästystä. Mahonki kuivuu nopeammin ja on ollut ok. Lisäksi tammi myös luovuttaa kosteutta hitaasti ja siksi ilmiö ei ollut havaittavissa vielä keväällä, vaikka vene oli primerin vedon jälkeen kuivilla vielä jonkin aikaa. Mittasimme kosteudet pohjasta ja tulos oli yhtäpitävä edelläesitetyn kanssa, eli tammi oli edelleenkin kosteaa, mahonki jo kuivaa.
Korjaavana toimenpiteenä Roger sekä Seppälän Venetarvikkeen kaveri, jolle veneen vierestä soitettiin, esittivät, että tammiosat hiotaan puulle talveksi ja sen jälkeen mitataan kosteus, käsitellään Impreg 1:llä ja loppu tavalliseen tapaan, kuitenkin ilman vernissaa. Impregillä siksi (siis sen lisäksi, että on Hempelin myymää hintavaa tavaraa), että se sisältää tammessa olevien aminohappojen kanssa yhteensopivia osasia ja tiivistää puun pinnan, vernissakäsittelyä ei siis tarvita. Kavereiden mukaan pellavaöljyä ei nykyään enää suositella tammelle lainkaan juuri sen sisältämien aminohappojen vuoksi.

Että tällaista, terveisin

Matti

cabana
Viestit: 313
Liittynyt: 17.11.2003 20:24
Paikkakunta: Tomminniemi
Viesti:

Lyijymönjät ja kyllästys

Viesti Kirjoittaja cabana » 11.12.2003 23:23

Terve!

Ohessa on aika pitkä kirjoitus, mutta koettakaa jaksaa lukea ja vastailkaa jos on varmaa tietoa. Kiitos jo etukäteen.

Lainaus:

PELLAVAÖLJYLLÄ KYLLÄSTETYN PUUVENEEN JATKOMAALAUS TAI -LAKKAUS.
Ennen kuin pintaa voidaan jatkokäsitellä, pinnan pitää saada rauhoittua noin 4 viikkoa ja se on
pyyhittävä pelkällä tärpätillä muutaman kerran, jotta pinnassa ei ole pellavaöljyä.
Tämän jälkeen puupintaan voidaan levittää 1-2 kerrosta IMPREG 1 kyllästysöljyä, joka “sulkee”
pinnan, niin että pellavaöljy ei pääse tihkumaan ulos pinnalle. Pinnalle jäävä pellavaöljy heikentää
huomattavasti seuraavia maali- tai lakkakerroksia. Impreg 1 ei myöskään saa muodostaa kiiltävää
kalvoa vaan ylimääräineen öljy pyyhitään pois tai hiotaan pois (no 100), jos öljy on ehtinyt
kuivua pintaan.
Vesilinjan yläpuolella:
Lakkaus
Lakka pitää olla öljypohjainen.
6-8 kerrosta HEMPEL CLASSIC VARNISH, SPINNAKER STANDARD tai SPINNAKER GOLD.
1-kerros ohennettu 50 %, OHENNE 823:lla.
2-kerros ohennettu 30 %
3-kerros ohennettu 10 %
4 x ohentamattomana
Muutama välihionta on suositeltavaa (no 320-400).

Edellä mainittu ohje kuulostaa mielestäni loogiselta ainakin mahonkiveneeseen. En ole varsinaisesti spesialisti, sillä olen omistanut mahonkiveneeni (2kpl)vasta vähän aikaa ja nyt on edessä molempien veneiden perinpohjainen restaurointi ja rungon kyllästäminen.
Sen verran olen selvittänyt asioita, että ilmeisesti pellavaöljyn jälkeen on oltava jokin väliaine, jotta lakkaus varmasti pysyy veneen kyljissä.
Jos foorumista löytyisi nyt henkilö, jolla on pitkäaikaista kokemusta asiasta, ottaisin arvokkaana tietona vastaan seuraavat tiedot:

A) Onko olemassa tätä Hempelin Impreg 1 tuotetta korvaavaa ainetta, jonka voisi itse valmistaa kotikonstein? Yleensä nämä venelitkut ovat kemiallisia yhdistelmiä, joita voi itsekin tehdä. Omassa tapauksessani asia kiinnostaa lähinnä siksi, että omistan kaksi vanhaa ja vielä hyväkuntoista moottorivenettä ja aineita tulee kulumaan aika lailla.

B) Oljylakka on luonnollinen valinta, koska pinnan jatkokäsittely ja korjauslakkaus on helppoa sitten jatkossa.
Itse olen koettanut saada käsitystä Hempelin ja Le Tonkinois lakkojen eroista seuraamalla käytyjä keskusteluja. Ilmeisesti molemmat toimivat varsin hyvin ja ovat laadukkaita puuveneisiin, joihin ne on ensisijaisesti tarkoitettu. Kysyisin kuitenkin, onko olemassa vielä kolmas vaihtoehto, siis lakka jota on jo 60 ja 70 luvulla käytetty.

C) Vesirajan alapuolisille osille tehtävä kyllästys ja käsittely minua kiinnostaa erityisesti, sillä se lienee kuitenkin veneen käyttöiän ja jatkuvuuden kannalta kaikkein merkityksellisin.
Olen nyt hionut pois lukuisat kerrokset vanhoja myrkkymaaleja ja vain veneveistäjän aikanaan käsittelemä punainen väriaine on hiomatta pois ulkopulelta. Olenko ymmärtänyt oikein, että kyseinen punainen väri on ns. Primer???? Mikäli näin todellakin on, lenee tarpeellista hioa sekin pois, mikäli kyllästää veneen pohjan myös ulkopuolelta.
Toivoisin tähän vastauksen varmalta taholta.

D) Kun veneen pohjat on sitten kyllästetty pellavaöljyn, tärpätin ja esim. aspergolin seoksella huolellisesti ja odoteltu esim noin 4-8 viikkoa kuivumista, voidaan suorittaa jatkotoimenpiteet.
Tähän vaiheeseen kun päästään, on ilmeisesti varattava tuhti pino Euroja ja marssittava venetököttejä myyvään liikkeeseen ja toivottava hyvää tarjousta.

E) Mikäli jollakin on kokemuksia sellaisesta veden alapuolisten osien käsittelystä, missä kyllästyksen jälkeen käytetään primeria ja myrkkymaalina pelkästään lyijymönjää (punainen Ferrex), ottaisin kommentteja vastaan ilomielin.
Tuttavallani on owatrolilla kyllästetty mäntyrunkoinen moottorivene, jossa hänellä ei ole muuta myrkkymaalia kuin Ferrex. Veneessä maali on pysynyt erinomaisen hyvin kiinni. Mistään ei ole irronnut maali pois.
Nyt tämä vene on ollut kuivilla 5 vuotta, eikä lohkeamista näy vieläkään missään.

F) Onko ns. "virallinen" myrkkymaali venetarvikeliikkeiden ja markkinamiesten kehittämä kaupallinen tuote, jota ilmankin veneilijä pärjää, jos omistaa puuveneen???

G) Myrkkymaalien laaduissa on taatusti eroja, sillä isälläni on kokemusta paristakin eri merkistä. Viimeisin tuote on ollut erittäin arvokas laivateollisuuden käyttämä tumman vihreä myrkkymaali, joka pysyy ja on erittäin helppo myös puhdistaa. Sitä ei kuitenkaan saa venetarvikeliikkeistä. Voisiko puolueeton asioista perillä oleva taho kommentoida ja antaa palautetta tähänkin?
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 12.12.2003 10:07

Moro!
Tässä vastauksia:
A) Impregin voi korvata vernissalla, kuten minäkin tein ja mahongilla homma toimii hyvin. Tammelle en sitä kuitenkaan enää laita, vaan vedän Impregin ed. mailissani kerrotusta syystä.
B) on minulle tuntematonta juttua, oman veneeni yläosat on käsitelty Owatrolilla, ja olen ollut tyytyväinen.
C)punainen on todennäköisesti alun perin pohjaan levitetty lyijymönjä ja kyllästettäessä sekin tulee hioa pois. Pohja pitää olla täysin puulla, muuten kylläste ei imeydy.
D)Näin on, olosuhteista riippuen kuivumisaika vaihtelee, mutta odottaisin joka tapauksessa min. 6 vkoa. Pyysin maalisatsista tarjouksia kuudesta eri paikasta ja Seppälän venetarvike oli edullisin (mutta ei halpa...). Aspergolin korvaavista aineista on tällä palstalla ollut myös juttua.
F) myrkkymaalitarve riippuu tietty veneen pitopaikasta, omani on sisävesillä, eikä pohjan puhtaus ole suuri ongelma. Itse vedin Mille Solon sen vuoksi, että siitä on hyvin helppo pestä limaisuus pois syksyllä ja se kestää pidempään kuin esim. Bilteman myrkky. Naapurin kuttaperkkamies käyttää pelkästään primeria, eikä pesuongelmat ole kovin kummoisia olleet, mutta primeri on huokoista maalia ja päästää mielestäni myös kosteutta lävitseen, ja siksi haluan puuveneeseen myös tiiviimmän maalin. Voisi kyllä olla joku muukin kuin myrkky, jos vaan sopiva löytyy.

Lainattu ohje on Hempelin hyväksi havaittu, jonka mukaan minäkin käsittelyn tein, poikkeuksena Impregin vaihto vernissaan, joka on yleinen tapa, ei minun nuukuuksissani keksimä! Eli kyllä se noilla konsteilla onnistuu, kun tarkistaa, että kaikki materiaalit ovat riittävän kuivia.

t.Matti

Vastaa Viestiin