märkä perä

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
11Mika
Viestit: 2
Liittynyt: 24.04.2003 11:58

märkä perä

Viesti Kirjoittaja 11Mika » 24.04.2003 12:11

Ostin pari kesää sitten n. 20 vuotiaan mäntyfiskarin, joka ollut huoleton peli. Viime keväänä veneen kölin peräosa ei kuitenkaan kuivunut ollenkaan. Koko runko tuli lakattua & myrkytettyä ja vene meni mereen perä märkänä ja turposi hyvin. Nyt vaikuttaisi olevan taas sama tilanne edessä. Voiko peräosan kuivumattomuudesta päätellä jotain ja pitäisikö asiasta olla huolissaan ????

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 24.04.2003 18:12

Moro!
Minä kyllä huolestuisin märästä perästä. Veneilykausi on tietty alkamassa, joten tuskin pitkällisiin kuivatushommiin enää malttaa ryhtyä, mutta ainakin syksyllä ottaisin veneen hyvissä ajoin ennen pakkasia ylös, raaputtaisin märästä osasta lakat tai maalit pois ja antaisin kuivua kunnolla kevääseen ja sen jälkeen maalaus. Ei kai veneen sisään ole jäänyt vettä (tappi paikalleen?) tai satanut lunta? Jos märkyyttä on ollut noinkin pitkään, millään pikakonsteilla kuivatus ei onnistu, koska puu on varmasti läpimärkää.

t.Matti

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Märkä?

Viesti Kirjoittaja Northling » 25.04.2003 15:51

Tuli mieleen että voi se märkyys johtua muustakin kuin vedestä. Mun edellisessä paatissa oli kanssa ongelma, että aina peräpäästä ampui lyijymönjät ja myrkyt irti joka talvi. Ja puu oli alta kosteaa vielä keväälläkin. Syyksi selvisi sitten se että löpötankki oli vuosia vuotanut pilssiin ja löpö oli kyllästänyt puun läpikotaisin.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin