Vesimäkärä

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
juhotin
Viestit: 22
Liittynyt: 18.03.2007 17:29
Paikkakunta: kuivanto

Viesti Kirjoittaja juhotin » 23.07.2007 20:25

nonii toihan näyttää varsin asialliselta. milläs muuten kuljetit veneen ja moottorin? meikä vein veneen kärryssä ja koneen pakussa ni meinas kyllä mennä hermot ku raahattii konetta järvee..sen takii on oo nyt päässy 2vkoo ajeleen ku en enää silleen viitti viiä. nyt oon tosin viritelly zydeemiä juhtaan mihin tulee pienillä pyörillä liukuva kelkka ja tarkoitus olisi että koko venekone höskän vois ajaa niin syvälle että vene lähtis kellumaan. ja vinssi vetää sit sitä kelkkaa..huhhuh!! ja mites sitten raahaat ku laitat sen 20hp:n?

JuhaL
Viestit: 81
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 24.07.2007 1:56

Hmm... voipi olla että joku venekärry pitää rakentaa, tai ainaki ostaa peräkärry ja viritellä siihen vesimäkärälle kuljetus systeemit. Ranta on kyllä aika lähellä, noin kilometrin päässä. Saatanpa sitä rannaski joskus pitää jos tyyntä luvattu. Mietin että jospa tuohon kehittelis jonku pressuhässäkän päälle että ei ensimmäises vesisatees uppoo. Noh, se on sen ajan murhe sitte.

juhotin
Viestit: 22
Liittynyt: 18.03.2007 17:29
Paikkakunta: kuivanto

Viesti Kirjoittaja juhotin » 27.07.2007 13:07

jepjep. missäs jannut onnistuis tollanen potkurin nousun tekemínen vanhaan potkuriin, kun pienen tiedustelun jälkeen sain selville ettei tollaseen 80- luvun siniraita 20 heppaseen käy minkään isomman koneen potkuri. ja saakos siitä ihan kelvollisen ja hyvän ja mitähän sellanen kustantais?

JuhaL
Viestit: 81
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 28.07.2007 14:09

Kannattaa paikallisilta venesepiltä ja perämoottorikorjaamoilta kysellä. Jos ei muu auta niin voihan sitä vaihtaa lavat isommasta potkurista, Ei ehkä halvin tapa, mutta saattaa onnistua. Kyllä jos ammattimies tekee nousun muutoksen, tulee siitä varmasti hyvä, voihan sitä kokeilla itekki tehä jos uskaltaa ja tietää suurinpiirtein mitä tekee. Mulla on tuon punaraidan potkurin nousua nostettu jo 2" pitäs vaan kokeilla paljoko vaikutti. Onko sulla juhotin 2 lapanen potkuri? Mulla on 3 lapanen ja vähä epäilyttää onko se alkuperänen.

Kysyppä juhotin Simon:ilta neuvoja...

juhotin
Viestit: 22
Liittynyt: 18.03.2007 17:29
Paikkakunta: kuivanto

Viesti Kirjoittaja juhotin » 28.07.2007 15:35

mulla on muinainen 2 lapanen rutku. mitähän eroo sillä käytännössä on noihin 3 lapasiin.
rupee olemaan tää veneily sellasta että otetaan yks askel eteen ja 2 taakse prrkl! tai 3
pitää viel tehä motonetin osista itelle joku traileri ku ei se peräkärriviritys oikeen pelannu. missäs oot juhal muutattanu potkuris nousuja ja maksoko paljo?

JuhaL
Viestit: 81
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 28.07.2007 15:57

tevisu: No ei pitäis maksaa, mutta tuntuu että kaikki mercuryt on ajettu kiveen ja käytettyjä periä/potkureita ei juuri ole, mutta saa noihin uusiaki, tosin 139€ oli hintana tuollaselle 2 lapaselle...


juhotin, Hyötysuhde on ainaki vähä parempi mitä enempi lapoja.
Hintaa en vielä tiedä, mutta nimim. Simon sen potkurin mulle sepitti ku täs ny samalla paikkakunnalla asutaan.

juhotin
Viestit: 22
Liittynyt: 18.03.2007 17:29
Paikkakunta: kuivanto

Viesti Kirjoittaja juhotin » 29.07.2007 10:29

huamenta! nii että uusia 2 lapasia sais..? saakohan isommalla halkasijalla ja nousulla vai myykö ne vaan vakiokokosia liikkeissä..ei se 139ekeä tässä konkurssissa enää oo mitään :) vois ostaa vaikka kaks

JuhaL
Viestit: 81
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 29.07.2007 14:07

Uskoisin että ei oo muuta kun vakiokokoja, mutta voihan sitä kysästä.

http://www.elisanet.fi/voimakone/ Tuolta Perämoottorit ja sieltä löytyy mercury/mariner. Mukavasti löytyy myös muuta osaa mercuryihin. Palvelu on kyllä loistavaa tuossa firmassa!

juhotin
Viestit: 22
Liittynyt: 18.03.2007 17:29
Paikkakunta: kuivanto

Viesti Kirjoittaja juhotin » 29.07.2007 16:19

näyttäs olevan tuola voimakoneessa juurikin tollasia vakiopotkureita ja paljo osia meikän merkkariin. on kyllä sikahyvät sivut ku hinnatkin on näkyvissä

JuhaL
Viestit: 81
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 13.08.2007 22:36

Vihdoin ja viimein on kaikki ohjaus osat hommattuna, viikonloppuna pitäis laittaa kiinni, kovin hyviä koeajokelejä ei kyllä oo luvattu. Kaikkea pientä näpräämistä olis vielä, kaukosäätölaite pitää laittaa kiinni ja vaihtaa sen toimintasuunta. Jonkillainen matala penkki pitäis rakentaa, mutta en tiedä millasen, jos tekis niin leveän ku mahtuu niin vois olla paras. Onko sulla juhotin minkäällaista pohjaevää?


Punaraita:
http://www.sunpoint.net/~juhal2007/Makara/Mercury.jpg

Punaraidan perä ja potkuri jossa 2" nousua lisää:
http://www.sunpoint.net/~juhal2007/Makara/Potkuri.jpg

Mäkärä moottorin kanssa:
http://www.sunpoint.net/~juhal2007/Makara/Makara7.jpg

vesikasvi
Viestit: 2
Liittynyt: 14.08.2007 13:02

Viesti Kirjoittaja vesikasvi » 14.08.2007 13:22

tuossa on minun mäkärä. pari kerrosta lakkaa liää niin pääsee testaan kulkeeko se.

Kuva

Kuva

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Pintakäsittely?

Viesti Kirjoittaja Jude » 14.08.2007 18:51

vesikasvi kirjoitti:tuossa on minun mäkärä. pari kerrosta lakkaa liää niin pääsee testaan kulkeeko se.
Kun täällä on ollut paljon keskustelua ja mielipiteitä vaneriveneen pintakäsittelystä, niin tohditko kertoa tarkasti, kuinka pintakäsittelit ja millä aineilla?

JuhaL
Viestit: 81
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 14.08.2007 23:42

vesikasvi: Hienon näkönen mäkärä! Mistä vanerista tehty? Mistä oot saanu idean laittaa tuollasen tuolin? Itse en kyllä tuolle tuolille istuisi, nehän on maallaki jo liika huteria :)

Omassa mäkärässäni pintakäsittely on tehty näin: 3 tai 4 kerrosta "mahongin" sävyistä lahonsuojaa, ja 4 kerrosta lakkaa, lakassa valumia paljo, mutta mitäpä se haittaa jos vauhti on kova :)

vesikasvi
Viestit: 2
Liittynyt: 14.08.2007 13:02

Viesti Kirjoittaja vesikasvi » 15.08.2007 9:09

Tuossa omassa mäkkärässä on käytetty koivuvaneria kun se on kestävää (ehkä). Pintaan on laitettu lahosuoja jota on terästetty värillä. Kuomun alta olen maalannut valkeaksi, kun taas muualle on läträtty lakkaa.
Tuo penkki ny on vaan yksi idea kun en löytänyt parempaa ja maksoi vain 3e. Hutera se ei ole kun jalat on alta 10cm korkeat. Väliaikainen penkki jokatapauksessa kun pohjaan tulee tasainen lattia ja siihen jos vielä puisen istuimen askartelis. Ne jää varmaan ensi kesään, nyt pitää saada vene vain ajettavaan kuntoon kun sorsajahtiin pitää vene saada.

offirauta
Viestit: 1
Liittynyt: 08.01.2008 19:28

Viesti Kirjoittaja offirauta » 08.01.2008 19:34

Kävi huono tuuri kun mäkärän piirrustuksia kirjastosta kyselin niin ne oli lähetetty juuri pääkirjaston varastoon ja ne saa sieltä vasta kun ne on arkistoitu sinne joka kuulema voi kestää... Elikkä jos joltain löytyisi nuo mäkärän piirrustukset ja voisi lähettää ne sähköpostiin niin olisin enemmän kuin kiitollinen. Sain piirustukset kiitoksia.

Vastaa Viestiin