Vesimäkärä

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 12.07.2007 22:03

JuhaL kirjoitti:Juhotin: Tiedätkö yhtää mistä isommasta mercurystä, tai muusta perämoottorista sopii potkuri 20hp mercuryyn? Punaraitamercury tulee mun mäkärään ja varmaan isompaa potkuria vailla kans. Voiko noiden alumiinipotkureiden nousua ite muuttaa, vai "repeeko" ne?
Tuoppa Juha se potkuri sitten Salmikadulle, niin laitetaan se kuntoon, kyllä siihen nousua saadaan, ei se aivan kotikonstein onnistu, ekkö huomannut mittalevyä kun viimeksi kävit.
Terv. Simo

JuhaL
Viestit: 81
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 13.07.2007 12:47

Tuoppa Juha se potkuri sitten Salmikadulle, niin laitetaan se kuntoon, kyllä siihen nousua saadaan, ei se aivan kotikonstein onnistu, ekkö huomannut mittalevyä kun viimeksi kävit.
Terv. Simo

Saattaa olla että näin... Tosiaan, moottori pitää nyt viikonloppuna hakea ja ehkäpä kokeilla ensviikolla(jos mäkärä valmistuu), että miten menee. Epäilen että moottori huutaa liikaa. Tehdäänkö tuo nousun muutos ihan vain kokeilemalla?

juhotin
Viestit: 22
Liittynyt: 18.03.2007 17:29
Paikkakunta: kuivanto

Viesti Kirjoittaja juhotin » 13.07.2007 19:06

periaatteessahan se kannattas kierroslukumittarin kanssa kattoa mikä olis optimi kokoinen potkuri. kiekkamittareita saa lainaan monista venekaupoista ja useimmissa koneissa se on ihan plugandplay zydeeminä. itte luotan siihen että ostaa vaan ja kokeilee..ja hyvä tulee, ehkä

joumae
Viestit: 1
Liittynyt: 14.07.2007 12:45

Viesti Kirjoittaja joumae » 14.07.2007 12:49

Olisin kanssa kiinnostunut piirrustuksista. Tarttis saada saunalautan kylkeen tuommoisen mäkärän. Jos on vielä tallella niin joumae@hotmail.com

Kiitos!

juhotin
Viestit: 22
Liittynyt: 18.03.2007 17:29
Paikkakunta: kuivanto

Viesti Kirjoittaja juhotin » 17.07.2007 21:17


JuhaL
Viestit: 81
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 18.07.2007 0:03

Hienoa, Ootko testannu huippuja millää? Motivaation puutetta vähä kyllä esiintyy, Mäkärän pohjassa ja kyljissä nyt 3 kerrosta lakkaa, huomenna kanteen pitäs alotella. Rattisysteemit pitäis väsätä ja sellasta pientä näpräystä. Ratista puheen ollen, laita juhotin jossain vaiheessa kuva rattiviritelmästäsi jos on aikaa. Eniten kuitenkin V*****aa kun hain yhden "tosihyvän" punaraitamercuryn jota on ny sepitetty viimesen kahen päivän ajan. Tänään ensimmäiset koeajot kuitenkin sai tehdä. Ajomukavuus jäi kauas 9.9 jammusta. Noh, vähä pitää säätää vielä, kaasuvipu on alkupäästä todella jäykkä, eikä rasvauskaan auttanut. Osa jossa tyhjäkäyntiruuvi on (oli) katkesi ja siihen pitäis kehitellä jotain, vaihdevivusta ei oo mitään jäljellä, mutta eipä sitä mäkärässä kaipaakkaan. Tosiaan tuossa moottorissa ostohetkellä melkein kaikki oli kunnossa (piti olla täys peli), mutta perä oli liian uudesta koneesta jossa vaihdevipu toimii eripäin. No, boori poikki kyrpämyllyllä ja sähköliimalla takas eri asentoon ja perä kasaan, vaihteen sai toimimaan väärinpäin, eli kun pakki on päällä mennään eteenpäin. Tämän takia pakkilukko, ja pakki/vapaa kaasurajoitin piti poistaa.
Noh, eipä se vesikään kiertäny. Siipipyörässä ei kehumista, mutta toimii, vesipumpun siipipyörän allaoleva muoviosa oli perää avattaessa väännety rikki, ja tiivisteestä puuttui pala. Liimalla ja ja uudella tiivisteellä siitä onneksi selvittiin. Myös "wash" reiästä puuttui muoviruuvi ja jengat rikottu , sikaa täyteen niin toimii. Pakkilukko täytyisi viritellä toimimaan toisinpäin, kun muuten pakittaessa kone kippaa. Toivottavasti nyt ei enään kauheasti tarvi sepittää, tai oli kyllä viimenen mercury tässä talossa.

Laitetaan ny jotain mäkäräkuvia ku ei oo muistanu laittaa:

http://www.sunpoint.net/~juhal2007/Makara/Makara4.jpg
http://www.sunpoint.net/~juhal2007/Makara/Makara5.jpg

Väristä ei tullu aiva toivotunlaista, mutta voihan sen joskus maalata, Eikä tuo värillinen lahonsuoja maalin allakaan haitaksi ole.
http://www.sunpoint.net/~juhal2007/Makara/Makara6.jpg

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 18.07.2007 14:33

joo hienoja paatteja on pojat rakennelleet. mutta eihän se koneen vika ole jos on laitettu väärä vaihteisto. minulla olisi tiedossa noita pikku merkun osia jos on tarvis.

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22.01.2004 3:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 18.07.2007 16:02

jansix kirjoitti:eihän se koneen vika ole jos on laitettu väärä vaihteisto.
Joo, kannattaa kattua peiliin, jos ostaa jonkun piloille sepittämän moottorin ja sitten alkaa haukkua ja yleistää ;)
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

JuhaL
Viestit: 81
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 18.07.2007 17:09

Ei sieltä peilistä sen kummempia näy ku ennenkää.

No joo, onhan tuo ihan hyvä kone, ja paljon kaikkia erikois ominaisuuksia mitkä puuttuvat monista uudemmistakin eri merkkien malleista. Olishan tuo sepitettävänäkin paljo mukavempi jos kaikki osat olis niinkuin pitää, tai no sittenhän ei tarvisi sepittää :)


Edit: Tuo on tosiaan ensimmäinen merkkuuri mulla ja tieto/taito vähäistä. Kun tuon kans hetken räplää, ei sitä koskaa tiä kuinkakova mercurykuume vielä tulee...

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 18.07.2007 17:42

Hyvän näköinen punaraita sulla olikin 4.8:n perässä ja siinähän sitä on hyvä testailla ja säätää, kunnes saat mäkärän ajokuntoon, onhan se tietty harmillista, jos kone ei olekkaan luvatussa kunnossa ja niinkuin ymmärsin sen piti olla timmi peli. Toisaalta me pohojalaaset voimma vähän ylipistellä ja sanua jotta, mikä kristus on kunei yhtää aharista.

juhotin
Viestit: 22
Liittynyt: 18.03.2007 17:29
Paikkakunta: kuivanto

Viesti Kirjoittaja juhotin » 18.07.2007 19:26

meikäläinen ostin ton siniraidan * keltaisenporssin kautta yhdeltä yöllä eli pimeellä. kone oli mahallaan trukkilavan päällä ja äijä sanoi että on ajellut mutta pientä häikkää voi olla kaasarissa. no, kokeilin narusta etää männät on tallella ja eikun auton kyytii. himassa yritin koekäyttää konetta mutta kohtuu laihoin tuloksin ja ei muuta kun kone liikkeeseen diaknoosiin ja korjaukseen..tulos: puola rikki, kaasari tulvii, vesi ei kierrä ja naru jäi käteen toisella vedolla..eli oli sekin äijä vähä kusettaja :)
nyt kone on kyllä kuin uusi ja antaa ihan kelpo kyytiä mäkärälle..nopeuksia en ole mitannu mutta ostin just navin millä vois kattoa. ottaa vakiopotkurilla niin herkästi ylikiekkaa kone että ei viitti kauaa ajaa kovaa. kait se yli 30 solmua menee heittämällä..
sulla juhaL on muuten enemmän mäkärän näkönen toi ku mun epoksimäkärä. jouduin alussa muuten leikkaamaa pohjien etuosasta puolineliötä pois kamaa etupäästä että pohjat ja laidat istu yhteen edestä :) sen verran maltoin kattoa ohjeita että otin ne mittakaavat ja mallit .) noo, eikai se oo niin justiinsa

JuhaL
Viestit: 81
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 18.07.2007 21:03

Joo on tuo suurinpiirtein ohjeiden mukaan tehty, vaikka pieni virhe tuliki välilaipioiden leikkauksessa, ja tein sitte loputki samalla virheellä ettei haittaa, eli pohja on vähä liian leveä. Ei sen pitäsa vaikuttaa muuten kun että kantaa enemmän :) Pääsit muuten paljo helpommalla kun teit erilailla. Noiden muotojen kans meinas olla vähä ongelmia saada symmetriseksi ja yleensä se taivutus. Riman saa taivutettua ja ruuvaa kiinni ja istuu ihaulemaan päivän aikaansaantia... NAPS, PErr****. Noh pari rimaa katkes asennuksen jälkeen hetkenpäästä, mutta ne sai liimattua sikalla takas ja ei sen jälkeen saanu edes yrittämällä katkeamaan samasta kohtaa uusiksi. Juhotin, meneekö tuo sun mäkärän perä kokoajan noin "syvällä" ? kuvissa näyttää menevän, vai onko kuvat kiihdytysvaiheessa otettuja?

juhotin
Viestit: 22
Liittynyt: 18.03.2007 17:29
Paikkakunta: kuivanto

Viesti Kirjoittaja juhotin » 19.07.2007 11:14

sattumalta noi kuvat on otettu just kiihytyksess, tai ainaki toi yks..ei oikeen saanu kuvattua kaukaa laani kuvaa kun eijoo kunnon kameraa ja zoomia. musta tuntuu että vene ei paljoa kosketa vettä ku ajelee reippaassa liu-ussa koska taakse jäävä aalto on tosi matala ja pitkänmallinen, eli sikäli menee kyllä aika kivasti.. kyllähän se paikallaa vähän saattaa hörpätä vettä jos itte könyää takana mutta onneks tuli laitettua toi ratti noin eteen. saatoin joo ehkä päästä sua helpommalla tota tehdessä mutta kyllä pari kertaa oli veitsi jo ranteen päällä..noi kun koskaan ei suju silleen miten on ajatellu..nyt teen kuljetuskelkkaa peräkärryyn millä ton voi raahata koneineen päivineen jontkaan..eijo kyl helppoo aina tää veneily

JuhaL
Viestit: 81
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 20.07.2007 21:25

Kokeilimpa kuinka punaraita kulkee, 4.8m puuvenettä 9.9(15)hp yamaha kuljetti noin 15s yhden ihmisen kuormalla, merkkuuri kuljetti samaa venettä vain 16.5s ja kiihtyi niin pirusti, mutta kun kyytissä oli 2 ihmistä, vauhtiin se ei vaikuttanut, kun taas yamahalla vaikuttaa monta solmua. Eli nousua sais vissiin olla paljo lisää.

JuhaL
Viestit: 81
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 21.07.2007 22:12

Eka koeajo tehty keskeneräsenä, ilman rattia ja kauko-ohjausta 9.9 jammulla jossa liian pieni nousu potkuris, tulossa siis 20hp merkkuuri ku kerkee...

http://www.sunpoint.net/~juhal2007/Maka ... koeajo.wmv

Edit: Korjasin linkin

Vastaa Viestiin