Liukuestettä kanteen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Liukuestettä kanteen

Viesti Kirjoittaja Jommi » 11.09.2003 23:49

Tarkoituksena olisi tehdä lakattu teak-kansi vähemmän liukkaaksi. Mitä keinoja yleisimmin käytetään? Muovikuulia, kvartsihiekkaa, pähkinänkuorirouhetta?

Kantta aletaan juuri pinnoittaa - tarkemmin sanoen ei kuitenkaan normaalilakalla vaan polyuretaanipinnoitteella. Näyttää lakatulta mutta on joustavampi ja kestävämpi. Viimeiseen kerrokseen pitäisi sekoittaa tai sirotella jotakin, mutta mitä?

Kiitollisena tiedoista,
Jommi.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Kannen liukkaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 15.09.2003 17:39

Moi
Niin - teakkia käytetään kansissa siksi että se on puu joka kestää säätä ilman mitään suojaavia kerroksia kuten lakkaa. Teak-kansi jätetään lakkaamatta ja öljyämättä juuri siksi että se ei olisi liukas. Aika ajoin teak-kansi harjapestään kuolleen pintasolukon poistamiseksi (joka on märkänä liukas).Harvemmin teak-kansi tulee hioa, mutta joskus, jotta saadaan kovemmat syyt kuluneen pehmeämmän luston pinnan tasoon.
Minusta ainakin purjeveneeseen kuuluu käsittelemätön ja kauniisti harmaantunut teak-kansi ilman mitään käsittelyjä. Teakhan on rasvainen puu jossa lakat ym. pysyvätkin huonosti. Jos halutaan lakattu kansi kannattaisi ehkä käyttää jotain muuta puuta kuten Oregon pine tai lehtikuusi, joissa lakka pysyy hyvin.
Miksi haluat lakata teak-kannen?
Maalasin joskus vaneri veneen kannen ja siihen sekoitin jotain Hempelin liukastuksenesto jauhetta, olisko ollut juuri sitä lasipalloa. Se ainakin toimi maalin joukossa hyvin. Mahtaa kyllä tehdä lakkapinnasta samean!
Terv:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jommi » 16.09.2003 0:35

Olen täysin samaa mieltä. Teak-kantta ei pitäisi lakata. Mutta olen harkinnan jälkeen tullut siihen tulokseen että nyt on pakko. Vene on vuodelta 1964, kaunis 36´ kahvelikuunari. Kansirimojen (alunperin noin 60x20 mm, nyt ohuimmillaan 15 mm) alla on vaneri. Saumat on täytetty polysulfidimassalla ja ne ovat täysin hyväkuntoiset ehkä 80%:n osalta. Loppuosa on vaikea pitää tiiviinä koska massaura on puun kulumisen vuoksi tullut niin matalaksi. Ne pitäisi siis jyrsiä syvemmiksi. Helppo juttu siellä mihin mahtuu jyrsimellä, mutta paljon jäisi ihan käsipelillä tehtäväksi.

Jos siihen hommaan ryhtyy, kannattaa kyllä avata kaikki saumat saman tien, koska vanha massa alkaa joka tapauksessa olla tiensä päässä, ja pätkittäin tehden ei voi koskaan olla varma että kaikki tarpeellinen tuli tehdyksi.

Lisäksi on paljon halkeamia joista ei tiedä vuotavatko vai eivät. Jotkut varmasti vuotavat. Pitäisi siis löytää kaikki halkeamat ja tehdä niihin upotukset.

Tapituksia on uusittu ja syvennetty toista sataa, mutta ne pitäisi uusia kaikki koska jotkut varmasti vuotavat.

Alusvaneri on kosteaa joillakin alueilla mutta ei nähdäkseni pilalla ja kansipalkit ovat todennäköisesti kaikki vielä hyväkuntoisia.

Näkisin, että edessä olisi täydellinen kansisaumaremontti, kaikkien kiinnitysruuvien tarkastus/syventäminen ja kaikkien halkeamien korjaus tai muutamien rimojen uusiminen. Siis iso juttu, joka veisi minulta yhden talven ja vähän kesääkin. Näitä hommiahan ei tehdä päätoimisesti, ellei olla venepuuseppiä. Sitä paitsi tein juuri vastaavan homman kaksi vuotta sitten toisen veneen kanssa (olen nimittäin ns. kahden veneen loukussa).

Yritän siis olla ovela ja siirtää tätä työtä 5-10 vuoden päähän. Jokin pintakäsittely tarvitaan. Tavalliset maalit ja lakat eivät käy, koska ne kovettuvat eivätkä seuraa saumojen liikettä. Yksikomponenttisten, kosteudesta kovettuvien polyuretaanipinnoitteiden murtovenymä on noin 300%, ne tarttuvat hyvin ja väitetysti (siis toivottavasti) kestävät hyvin ultraviolettisäteilyä. Yleensä ne ovat pigmentoituja koska suurin käyttöalue on teollisuushallien yms. betonilattiat. Tiedän vain kaksi joita saa kirkkaina, saksalaiset Coelan ja Oldodur. Coelan markkinoi veneisiin tarkoitettua tuotesarjaa. Oldodur on halvempaa koska siitä puuttuu ns. veneilykerroin. Pinnoituksessa pyritään 0,5-1,0 mm paksuuteen (3-5 sivelyä). Tiedän puuvenemiehiä Englannissa ja muualla jotka sanovat että siihen loppuivat kannen vuotamiset.

No niin, tällaisesta kannesta siis tulee lakatun näköinen, mikä ei ole yhtä kaunista kuin käsittelemätön, harmaa teak-kansi. Ei varsinkaan sitten kun pinta alkaa olla naarmuilla. Siitä tulee myös vaarallisen liukas ellei viimeiseen sivelyyn lisätä jotain jauhetta. Oli se mikä hyvänsä niin se ottaa myös pinnasta kiillon, jolloin kuluminen ehkä näkyy vähemmän. Skarntäkit ja jotain muuta voi tietysti jättää kiiltäväksi.

Tällainen on tämä tarina. Mutta siis mitä jauhetta pitäisi laittaa? Ajattelin että joku on varmasti käyttänyt jotakin ja saanut siitä kokemuksia.

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 17.09.2003 10:06

Kyllä lakkaaminen on tuossa tapauksessa ihan hyväksyttävä ratkaisu. Muista vain että lakka ei ole varsinainen vesieriste, eli pienestäkin halkeamasta menee vesi läpi. Jos kansi siis notkuu niin paljon ei voi lakallakaan auttaa. Voi käydä niinkin että kun vesi on lakan alla niin puu kuivuu huonommin ja tilanne pahenee vain nopeammin... Vahdi siis tarkkaan että mitä siellä tapahtuu.

Classic Boatissa oli juuri pari kuukautta sitten juttua jostain kaverista joka oli vetänyt kantensa Coelanilla. Kehui kovasti, vaikka myönsikin että muovisen näköinenhän siitä tuli. En millään muista lehden nueroa, mutta kotisivuilta http://www.classicboat.co.uk/cb/home.htm voisi etsiskellä.

Olen itse lakannut yhden tiikkikannen vähän samoista syistä Tonkinoisilla ja kyllä siitä hyvä tuli. Ei luista pahasti hyvien kenkien alla ja on nätti. Irtoilevat tapit ovat pysyneet yhtä vaille paikallaan (pahimmat alueet korjattiin jo uusintatapituksella), lakka on saumojen kohdalla ehjää ja nurkat ovat pysyneet kuivina ja lakkapinta ehjänä. On kestänyt nyt kolme kesää ihan hyvin enkä näe mitään syytä ettei se kestäisi vähintän viittä lisää ilman mitään komplikaatioita.

Eli ei ne muovit ole millään tavalla ainoa vaihtoehto. Coelania käytetään usein siksi että se on vähän liimamainen, se menee varsinkin umpitiikkisten kansien (vanerittomien, siis) väleihin ja tiivistää nekin joltisestikin. Vanerikannella (jos vaneri on kunnossa eikä pehmennyt rakentellisesti kelvottomaksi) tämä ei ole niin välttämätöntä.

Yksi liukuestevaihtoehto on suola. Viimeiseen lakkakerrokseen sotketaan mukaan suolaa. Lakan kuivuttua pinta hiotaan hyvin, hyvin hienolla hiekkapaperilla auki niin että suolarakeet paljastuvat alta. Huuhdotaan suola pois ja pinta on valmis. Hiekkakannella pinnan epätasaisuudet pistävät kannesta ylös ja kuluttavat vaatteita, köysiä ja kenkiä. Suolakannella pitävä pinta muodostuu pienistä montuista ja niiden reunoista eikä kansi ole niin häijy varusteille.

Kokeile johonkin pikkupalaan ja katso että tykkäätkö ulkonäöstä. Mutta kuten sanottua, ainakaan oman kokemukseni mukaan Tonkkari ei ole hengenvaarallisen liukas hyvillä kengillä. Kannella oleva ruffin katon emalimaali sen sijaan on ihan tappava luistinrata...

Pekka

vartijo2
Viestit: 106
Liittynyt: 15.04.2003 9:12

Viesti Kirjoittaja vartijo2 » 18.09.2003 8:34

Moi.

Olen samaa mieltä Pekan kanssa tosta Tonkinoisin käytöstä.
Itselläni on tonkkarilla lakattu oregon kansi joka on vielä hieman kaareva ja hyvin on tossu pitänyt, myös märällä kannella. Ja onhan se paljon näyttävämpi kun on tasainen lakkapinta.

Hyviä esimerkkejä lakkakansista näkee juuri restauroiduissa kutosissa joissa monessa on nykyisin lakkakansi. Hyvin on kansihenkilökunta pysynyt kisan tiimellyksessä mukana ilman mitään liukuesteitä ja ne kannet eivät ole mitään helppoja paikkoja työskennellä kun on hiemankin keliä.

Eli mietti kaksi kertaa ennenkuin laitat lakan sekaan mitään rakeita.
Terv. Jouni Vartiainen

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jommi » 18.09.2003 15:47

Kovasti kiitoksia tähänastisista kommenteista. Tonkinois on se lakka jota yleensä käytän. Nyt kun sen sanotte, niin olisihan se saattanut olla joissakin suhteissa hyvä vaihtoehto. Se ei vain tullut edes mieleen koska joitakin vuosia sitten tei pyhän päätöksen että lakatut osat vähennetään minimiin.

Maalaaminen esim. harmaaksi olisi myös ollut yksi vaihtoehto, mutta luulen että maalattu vanha teak-kansi on vielä pahemman näköinen kuin polyuretaanilla pinnoitettu.

Lakattu kansi ei ehkä sittenkään ole hirveän liukas, mutta Oldodurilla vedetty on taatusti liukas märkänä. Sitä on jo laitettu kolme viidestä sivelystä joten paluuta ei ole. Liukuesteeksi on tällä haavaa kaksi ehdokasta: Hempelin tai Internationalin "muovikuulajauhe" ja Tikkurilan Panssarimaalin Liukueste. Jälkimmäinen on väriltään harmahtavaa jauhetta. Siinä lienee piikarbidia tms. koska se on vähän terävämpää kuin ensinmainitut. Tein pari koetta ja se myös jarruttaa hieman paremmin.

Suolakin oli todella mielenkiintoinen ehdotus. Se tulee vielä kokeiltavaksi mutta nyt alkaa olla aika vähissä.

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 18.09.2003 17:26

Hep, laita sen Coelanin päälle kerros pari Tonkinoisia, noin alkuun. Kokeilet sitten ajan kanssa pikku näytepaloille noita muita liukuesteitä ja valitset parhaan. Lisäät sen sitten keväällä tai ensi kauden jälkeen. Lakataanhan ne epoksikannetkin tavallisella lakalla, jo UV-syistä, kyllä minusta tuollaisen pehmeänkin polyuretaanin päälle voi laittaa öljylakan.

En ole ikinä nähnyt hyvää, lakalle soveltuvaa liukuestettä. Rumia ovat kaikki, enemmän tai vähemmän. Ainakin kokeilisin ensin pienille paloille että mikä miellyttää omaa silmää, toiset niistä ovat niin likaisen ja tuhruisen näköisiä että hyi olkoon. Tuon kokoisen veneen kannessa huonosti valitun ruman liukuesteen poisto on kallis pieti... :)

Pekka

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jommi » 19.09.2003 22:12

Ennakkoluuloton ajatus. Lakkaa liukuesteeksi! Kuulostaa hurjalta, mutta ymmärrän kyllä ideasi. Saisin ostetuksi aikaa ja voisin valita myöhemmin sopivimman liukuesteen. Ajan ostamisestahan tässä koko projektissa on kysymys.

Itse asiassa lakka voisi pysyä kauemmin polyuretaanin kuin puun päällä. Sitten olisin kyllä naimisissa sen lakan kanssa. Uskon (siis toivon) että uretaani kestäisi 10 vuotta. Sinä aikana jotuisin kuitenkin monta kertaa korjailemaan lakkausta.

Mutta asia on nyt kyllä laitettu mietintään. Kiitokset.

Vastaa Viestiin