Perkins 236

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
isomakke
Viestit: 52
Liittynyt: 19.04.2003 9:27
Paikkakunta: Turku

Perkins 236

Viesti Kirjoittaja isomakke » 24.04.2003 0:16

Tilanne on seuraava;vanha BMC-moottori oli uppoamisen seurauksena ryytynyt jumiin ja moottori vaihdetaan Perkins 236:seen jonka nappasin leikkuupuimurista.Marinoinnista olisi pari peruskysymystä joihin toivoisin viisaampien antavan vinkkejä,tiedän kyllä että valmiita marinointipaketteja on saatavilla,mutta lompakko sanoi ei siihen ajatukseen.1:Veneessä on makeaavettä varten kölijäähdytys,pitääkö ennen termostaattia järjestää ns. ohivirtaus kölijäähdytykseen,eli ts. tuleeko ongelmia jos makeavesi lähtee jäähdytysputkistoon vasta kun kone on käyntilämpötilassa?2:ideana on käyttää merivettä ensin öljynlauhduttimen-,sitten vaihteiston öljynlauhduttimen läpi ja ajaa lopulta pakoputkistoon,toimiiko näin vai käykö joku yksikkö turhan kuumana?Merivesipumpuksi 1/2"Jabsco,kytketäänkö kampiakseliin vai riittääkö nokkaakselin kierrokset?Kokeilu on aina työlästä ja uskon että joku on tapellut asian kanssa ennekin...

kuunari
Viestit: 14
Liittynyt: 22.05.2003 23:50
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja kuunari » 27.05.2003 17:42

onkohan kyseessä perkins 4.236 ?. on olemassa mahdollisuus että moottoriöljy tai merivaihde ei saavuta oikeaa toimintalämpötilaa, kun lauhduttimiin johdetaan kylmä merivesi. yleensä niihin tulee merivesi viimeiseksi vähän lämmenneenä. 4.236 koneessa ei tehdastekoisena ole pumppu kampiakselin päässä vaan koneen" kyljessä". kölijäähdytyksen tehosta ei koskaan tiedä ennenkuin kokeilee. termariin voi porata laippaan pienen reiän,jos on epäilyjä,näin tulee pieni kierto.

isomakke
Viestit: 52
Liittynyt: 19.04.2003 9:27
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja isomakke » 28.05.2003 23:32

kiitos kommentista.Herätti kysymyksen Velvet Driven oikeasta öljyn lämpötilasta.Atf dexron type2 öljyä aattelin käyttää.Pitänee laittaa lauhduttimet kolmitieventtiilien kera sivukiertoon että saa säädeltyä jäähdytystehoa.Jabscon paras toiminta alue on ymmäärtääkseni n.2000rpm,,liittyen kiinnityspaikan valintaan.Hommasin kuitenkin sähkötoimisen jabscon tähän hätään.

kuunari
Viestit: 14
Liittynyt: 22.05.2003 23:50
Paikkakunta: pori

perkins 236

Viesti Kirjoittaja kuunari » 29.05.2003 20:43

"velvetin" lämpötiloista mainitaan ohjekirjassa näin. paineen pääkanavassa on oltava 7,7-10,5 kp/cm2 mootorin kierrosluvun ollessa 450-2000r/min ja vaihteiston lämpötilan noustua normaaliin käyttölämpötilaan 65-74 celcius asteeseen.lämpötilan ollessa alhainen paine voi nousta 14-17,5 kp/cm2. suurin käyttölämpötila on 88 celciusta. dexron atf on oikea öljy.

Vastaa Viestiin