Tulppa hajoaa wikessä

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
pekkal
Viestit: 8
Liittynyt: 09.09.2003 13:19
Paikkakunta: VAASA

Tulppa hajoaa wikessä

Viesti Kirjoittaja pekkal » 09.09.2003 13:24

Minulla oli W2:ssa ongelmia käynnin kanssa. Kun kone lämpeni niin kone sammui. (silumiini)Kaasari kuumeni älyttömästi joten laitoin tällä palstalla neuvotun 10mm pakeliitin imusarjaan ja vaihdoin myös kaasarin messinkiseen. Nyt toimii ok aina siihen asti kun kone lämpenee jolloin etumaisen pytyn tulppa hajoaa eikä anna enää kuin pientä kipinää. Tulpat NGK-A6. bensa 98. Sytky ok. Mikä neuvoksi ?

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05.06.2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 10.09.2003 10:25

Morjentes!
Kuinka tulppa hajoaa? palaako se? Onko sulla magneetto vai virranjakaja koneessasi? Onko puola vanha?
Itselläni hajosi puola(eli siis kuumeni liikaa ja kiehutti öljynsä pihalle, jolloin ei enää kipuna oikein riittänyt kuin lyhyempää johtoa kakkospytylle!)
Etuvastus ja latauksen säätö auttoi kummasti...

Jos sulla on puola, koita lämpiääkö kovasti ajon aikana ja katso kertyykö öljyä puolan päälle... jos helppo irroittaa, koita "hölskyykö" se?
Ongelmaa kasvattaa se kun nykyiset tarvikepuolat on suunniteltu nelisylinterisiin nopeakäyntisiin autonmoottoreihin, niin tälläsellä kakspyttysellä louskuttimella tuppaa induktointiaika kasvaan liian suureksi..

pekkal
Viestit: 8
Liittynyt: 09.09.2003 13:19
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja pekkal » 10.09.2003 11:06

kojote kirjoitti:Morjentes!
>Kuinka tulppa hajoaa? palaako se? Onko sulla magneetto vai >virranjakaja koneessasi? Onko puola vanha?
No magnettohan siinä. Tulppa hajoaa siten että ei tuu kuin pientä kipunaa sen jälkeen kun kone on lämmennyt kuumaksi. Ja sitten ei jaksa käydä kuin yhdellä.

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05.06.2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 10.09.2003 11:27

Oletko koittanut usealla tulpalla? tai siten että kun rupee ryppyileen, niin vaihda tulpat keskenään? Eli että voisi varmistua siitä että syy olisi varmasti tulpassa, eikä kipinänsynnyttäjässä eli magneeton puolassa...
Magneetossahan on myös korkeajännitekela joka saattaisi myös olla syyllinen kyseiseen ongelmaan.... Eli magneeton lämmetessä kela oikosulkee ja kipinä heikkenee niin ettei enää jaksa lyödä kuin toisessa...
minkälaisessa kunnossa magneetto noin muuten on?

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05.06.2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 10.09.2003 11:30

Lisää kysymyksiä:
Onko sulla häiriönpoistajat tulpanhatuissa? oletko kokeillut suoraan johdolla eli ohittamalla tulpanhattu? ( onnistuisi siten että kun kone ryppyilee niin kierrä tulpanhattu irti ja vie ihan käsipelillä johto tulppaan kiinni...)

Jarmo
Viestit: 129
Liittynyt: 23.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jarmo » 10.09.2003 12:13

Moi!
Mulla oli sama juttu vikun kanssa ja kirjoittelin siitä tälle palstallekin. Mun ongelma parani sillä, että otin vanhat bensamoottoriöljyt pois ja laitoin dieselmoottoriöljyn tilalle. Kone kävi heti huomattavasti viileämpänä.

pekkal
Viestit: 8
Liittynyt: 09.09.2003 13:19
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja pekkal » 10.09.2003 12:46

Kaikki on toiminut ok kipinän puolesta n. 2 vuotta kunnes nyt vaihdoin kaasarin ja laitoin pakeliitin lämpöongelmien takia. Tulppa hajos sitten melkein heti ja sitten vaihdoin tuliterät tulpat ja sama juttu. Ja aina samassa pytyssä (etumainen). Täytyy ilmeisesti tsekata magneeton kela ja magneetto muutenkin...

pekkal
Viestit: 8
Liittynyt: 09.09.2003 13:19
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja pekkal » 10.09.2003 12:49

kojote kirjoitti:Lisää kysymyksiä:
Onko sulla häiriönpoistajat tulpanhatuissa? oletko kokeillut suoraan johdolla eli ohittamalla tulpanhattu?
Tota vois kokeilla. Mutta voisikohan tää liittyä siihen kaasarinvaihtoon millään tavalla... Kaasari ei enää lämpene --> kone ei sammu sen takia --> tulppa lämpenee liikaa --> kone sammuu sen takia ??

pekkal
Viestit: 8
Liittynyt: 09.09.2003 13:19
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja pekkal » 10.09.2003 12:50

Jarmo kirjoitti:Moi!
Mulla oli sama juttu vikun kanssa ja kirjoittelin siitä tälle palstallekin. Mun ongelma parani sillä, että otin vanhat bensamoottoriöljyt pois ja laitoin dieselmoottoriöljyn tilalle. Kone kävi heti huomattavasti viileämpänä.
Mulla on kyllä ollu dieselöljyt aina.

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05.06.2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 10.09.2003 15:14

Nooh...... doda doda....hmmm?
Olishan tietennii se mahis että ykköspytylle menis niin laihaa seosta, että sen takia lämpötila nousis ja rikkois tulppaa.... ehkä... toisaalta kuitenkin wiken imusarja on niin yksinkertanen ja mutkaton laite että ongelma luulis näkyvän myös kakkospytyn tulpassa...?
mä kyl melkein testailisin enstex sytytysjärjestelmän...
pidähän meidät ajantasalla kun tutkit niin osataan(?) kertoo lisää hyviä(?) ideoita ja neuvoja... ;-)

josefo
Viestit: 2
Liittynyt: 08.10.2003 13:46
Paikkakunta: Helsinki

W1 käy huonosti lämpimänä

Viesti Kirjoittaja josefo » 08.10.2003 20:38

Moi,

Huomasin omassa Wikessäni, että kesällä kone kävi huonosti eikä käynnistynyt läpmimänä kuin vaihtamalla tulppa viileään (ei siis uuteen). Syksyllämällä ongelmat hävisivät.

Voisiko syy olla muutaman asteen muutos jäähdytysveden (eli meriveden) lämpötilassa?

Palstalla ehdottettu magneeton läpikäynti saattaa silti olla minunkin tapauksessa aika kova juttu. Tietäisikö kukaan miten homma hoituu, kun en itse ole asian parissa ikinä puuhastellut.

Kiitoksia vinkeistä
t: Joski

Vastaa Viestiin