Maali epoksin päälle?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Maali epoksin päälle?

Viesti Kirjoittaja Northling » 13.05.2017 0:28

Moro

Mun käsityksen mukaan on juuri niin että polyesteri- tai vinyyliesteri-hartsit eivät tartu kunnolla epoksihartsipintaan.
Kun taas epoksi tarttuu tiukasti polyesteriin.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Maali epoksin päälle?

Viesti Kirjoittaja CC » 13.05.2017 1:59

Donna 28 kirjoitti:Jouduin ostamaan metallitikkaat veneeseen. ensi vuonna ne vaihtuvat kyllä puu tikkaisiin, mutta aisaan. Olisi pitänyt lukea tämäkin keskustelu ennen maalaamista. tein näin. Karhensin ensin santapaperilla rst -tikkaan pinnat, pyhin pölyt. Sitten ruiskutimme epoksipinnan tähän metallipintaan. Maaliliike suositteli näin. he jättivät mainitsematta, että epoksiakin olisi pitänyt vähän karhentaa ja tuo vaha pestä pois.
Nyt tikkaisiin on tullut jo aika monta kosketusta, eikä epoksikaan ole pysynyt metallipinnassa kiinni. No, kaipa kärsin nahoissani, etten saanut aikaiseksi teettää talvella kunnollisia mahonkiportaita taakse. Nahoissani kärsin myös sen, etten ole teettänyt niitä paljon puhumiani katoksia
ja/tai saanut Webastoa liitettyä veneen sähköverkkoon. Viimemainittu pitää tehdä ennen syyskylmiä.
Donna 28 :)
Rosteripinnan maalauksessa epäonnistuminen ei ole häpeä. Kun se vaan ei tahdo kotikonsteilla koskaan olla tartunnaltaan täydellinen. Epoksipohjamaalit eivät yleensä vaadi karhentelua jonkun tietyn ajan puitteissa, eivätkä kyllä mitään pesujakaan. Vaan aina kannattaa vähän hioa, tartunta ei ainakaan huonone. Mutta se ei vaikuta sen epoksin metallissa pysymiseen. Sekin pitäs karhentaa hyvin, ja maalata vielä nopsaan ennen oksidikerroksen syntymistä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: Maali epoksin päälle?

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 13.05.2017 8:44

Northling kirjoitti:Moro

Mun käsityksen mukaan on juuri niin että polyesteri- tai vinyyliesteri-hartsit eivät tartu kunnolla epoksihartsipintaan. Kun taas epoksi tarttuu tiukasti polyesteriin.

Nortti
Jep, tuon säännön kanssa pelataan varman päälle, mutta taitaa kuitenkin olla paljolti pohjatöistä kiinni. Hionnasta ja pesusta lähinnä. Ilmeisesti ne kuitenkin vetää topparia myös epoksilla laminoitujen veneidenkin päälle jossain määrin.

Taidan tästä itse lähteä hartsipurkkia avaamaan ja toivoa että viikko sitten epoksi fillerillä pyöristämäni kulmat eivät aiheuta ongelmia hartsin alla. Filleri on toki hiottu 80:llä muotoonsa ja ei juuri tuki enää paperia. Kuten tuossa jo mainitsinkin vesipesu on vähän haastavaa sisätiloissa.
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Maali epoksin päälle?

Viesti Kirjoittaja Maa » 13.05.2017 19:00

Moi !
Minä laitoin kanteen ( vaneri, puu) hempel sealer ja sen päälle epoksi , puhdistus , hionta , hempelin 2 k valkoinen maali , sen kuivuttua teippasin 2cm. Teipillä " raidat " joidenka välit telasin valkoisella johon oli sekoitettu hempelin liukueste "hiekkaa"
Siittä tuli kivan näköinen ja on kestänyt n.15 vuotta .
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Maali epoksin päälle?

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 14.05.2017 0:44

Mistä hankit tuon veneesi katoksen.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Vastaa Viestiin