Neuvoja kaarien vaihtoon...

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
original73
Viestit: 5
Liittynyt: 17.05.2005 19:14
Paikkakunta: Tampere

Neuvoja kaarien vaihtoon...

Viesti Kirjoittaja original73 » 17.05.2005 19:33

Tarvis vähän vinkkejä kaarien vaihtoon... Ostin jokin aika sitten vanhan limisaumaisen tasaperäisen soutupaatin mitoiltaan 4,50 pituus ja 1,50 levee. Perästäpäin neljä vikaa kaarta poikki, kaks tosi pahasti, joka tapauksessa ne pitää vaihtaa. Kaariainesta jo on mut ongelma on siinä, et voiko niitä mitenkään painaa paikoilleen ilman höyryttämistä, koska mulla ei oo mahdollista niitä höyryttää? Uudet kaaret on saarnia ja tarkoitus olisi laittaa niitä kaks päällekkäin, ovat sen verran ohkasia.
Antekaapa hyvviä neuvoi tyhmiälle ett pääsihis kallaan:)


Original73

venenaula
Viestit: 271
Liittynyt: 10.06.2004 18:11
Paikkakunta: East FInn

Saarnikaaret?

Viesti Kirjoittaja venenaula » 17.05.2005 21:56

Miten niin et voi höyryttää?

original73
Viestit: 5
Liittynyt: 17.05.2005 19:14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja original73 » 18.05.2005 0:11

En voi höyryttää, KOSKA ei oo laitteita, ENKÄ tiedä miten/mistä moinen härveli kasataan!?!? että näin... et juu niin voisko joku täs vähän avittaa??

Marko Aalto
Viestit: 51
Liittynyt: 18.05.2005 6:25
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Marko Aalto » 18.05.2005 6:36

Paina yksi kaari kokeeksi pohjaan asti. Jos hirvittää, niin laita kaaret muutamaksi päiväksi likoon (umpisukkeliin), niin norjistuvat.
Mikäli kaaret menevät suoraan painamalla kylkeä vasten, niin olisi hyvä liimata nuo "liuskat" yhteen jollain kunnollisella liimalla, ettei niiden väliin jäisi turhaan vedelle tilaa.
Mikäls joudut kuitenkin kastelemaan ne, niin joudut käyttämään jotain kosteudesta pitävää liimaa - polyuretaania. (Siis ei tiivistemassaa, vaan polyuretaaniliimaa)

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 18.05.2005 8:16

Kaarien liotus todella toimii ihan hyvin. Kun teet kaariaihioita, niin sahaa ne niin pitkiksi että taivutettaessa jää vielä muutamankymmenen sentin pätkä laidan yli, niin on helpompi vääntää.

Liottamiseen sitten joko laittele kaaret järveen taikka mereen, tai sitten tee verstaalla parista laudanpätkästä ja rakennusmuovista pitkänmallinen kaukalo, johon saat kaaret uimaan.

Höyryttäminenkään ei ole mikään kumma konsti, esim. sivulla http://users.tkk.fi/~traivio/kaaret/kaaret.html on yksi helppo höyrytyslaitteisto näytettynä.

Jos tosiaan teet ne kaaret ohuemmista lapuista niin neuvo liimata ne yhteen polyuretaanilla on oikein hyvä. Siihen vielä lisäyksenä että kannattaa vetää kaaren alle pellavaöljyä, niin liimaroiskeet on monin verroin helpompi poistaa.

Toisaalta, jos teet remontin oikein niinkuin pitää ja otat vanhat kaaret pois (etkä siis tee vain uusia sivuun), niin poistettujen kaarien alle kannattaa joka tapauksessa laittaa niin paljon kyllästettä kuin mahtuu.

Kaarien vaihdosta on juttua myös osoitteessa http://www.puuvene.net/phuhta/artikkelit/kaaret.htm

Pekka

jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 18.05.2005 9:21

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ainakaan Puukeskuksesta ostettu saarni ei taivu ilman höyrytystä kovinkaan isolle mutkalle.

Ideana höyryttämisessä on saada puussa oleva ligniini pehmenemään, jolloin puu muuttuu helposti muovailtavaksi. Pelkkä kylmä vesi ei välttämättä tehoa aivan yhtä hyvin. Minun käsityksen mukaan liottamisen tehtävä on enemmänkin lämmön johtumisen parantaminen kuivuneeseen puuhun höyrytettäessä kuin puun muovailtavuuden parantaminen. Jonkin verran se kuitenkin auttaa - onhan tuore puu (enemmän vettä) premmin muovailtavissa kuin kuiva puu. Taivutettavuuteen vaikuttaa tietysti myös kaarien materiaalivahvuus, joka Kuunari kaarissa oli muistaakseni n. 13 mm. Ohuemmat kaaret taipuvat varmaankin helpommin.
Janne

http://www.freewebs.com/kuunari/

"motto vaan veneen perään"

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

äärimmäinen

Viesti Kirjoittaja Northling » 18.05.2005 10:54

Moi
Eikö äärimmäisen pitkälle vietyä höyryttämistä ole keittäminen?
Kaarenpätkät laatikkoon ja teekeittimestä kiehuvaa vettä päälle??
Eiköhän alkais taipumaan kun tunninkin valelee, jos ei kauhean paksua yritä taivuittaa.

t:aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Juhot
Viestit: 30
Liittynyt: 06.04.2004 22:25

Viesti Kirjoittaja Juhot » 18.05.2005 11:39

Moi !

Vaihdettiin isäukon kanssa soutuveneeseen lähes kaikki kaaret, uudet (valkotammea) pantiin viemäriputken pätkään likoomaan pariks viikkoo. Yritettiin taivuttaa paikoilleen ja tuntui niin tiukalta että jotain tarttis muutakin tehä kuin liottaa! Isäukko muisti että hän armeijassa taivutti suksenkärkiä (puisia) lämmittämällä niitä avotulella! Retkikeitin tulille, kädet levälleen ja kaari käsien väliin ja sitten jännittämällä hauista ja samalla varovasti lämmittäen kaarta alkoi taipua! En tiedä oliko siintä liottamisesta mitään hyötyä? Mutta lämmittäessä sen kyllä tunsi käsissä kun rima alkoi taipua ja antaa periksi, pari kaarta tosin katkesi kun puussa oli semmoinen ”pihkasempi” kohta !

Juho.T

jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 18.05.2005 13:00

Eräskin veneentekijä sanoi, että männystä tehdyt kaaret taipuvat hyvin, kun ne laittaa edellisenä iltana vesitiiviiseen putkeen, kaataa päälle kuumaa vettä, niin että kaikki kaaret peittyy ja laittaa putken pään kiinni. Aamulla kaarien pitäisi olla taivutettavissa. Samaa voisi varmaankin kokeilla saarnikaarille.

Putki kannattaa varmaankin eristää ympäriinsä, että vesi pysyy lämpimänä mahdollisimman pitkään.

Niin ja kuunariin lisättiin aikoinaan sisarkaaria niin, että saarnirimat laitettiin vesitiiviiseen metalliputkeen, putkeen kaadettiin jonkin verran vettä, putki suljettiin ja sen jälkeen putken alapää laitettiin nuotioon. oliskohan rimat olleet putkessa tunnin verran, jonka jälkeen ne saatiin taivutettua muotoonsa. Tosin tuolloin ei taivutettu kokonaisia kaaria, vaan kaaren pätkiä katkeneen kohdan viereen.
Janne

http://www.freewebs.com/kuunari/

"motto vaan veneen perään"

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 21.05.2005 8:13

Edellä jo useita virityksiä, yksi lisää; Peltiseen räystäskouruun (ensin irti räystäältä) päät ja kaasutohottimella tulta alle= pitkä keittoastia=saarni taipuu helposti.

Matti

III
Viestit: 34
Liittynyt: 21.05.2005 9:40
Paikkakunta: vesanto

Viesti Kirjoittaja III » 21.05.2005 9:50

Puun kimmomoduuli laskee ja plastisuus lisäääntyy ainoastaan puunsyiden kyllästymispisteeseen saakka joten ihan ylenpalttisesta liottamisesta ei enää ole suurta hyötyä. Kuumentaminen taasen muuttaa ligniinin ja hemiselluloosan ominaisuuksia ja sitä kautta laskee kimmomoduulia ja lisää plastisuutta, toki kuumentaminen myös nopeuttaa veden tunkeutumista trakeidien soluseinämiin.

Vastaa Viestiin