Mahongista

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Jussi H
Viestit: 6
Liittynyt: 29.07.2003 11:24

Mahongista

Viesti Kirjoittaja Jussi H » 01.09.2003 8:27

Olen miettimässä mahonkiveneen hankintaa ja kuullut erilisia mielipiteitä mahongin puolestaa ja vastaan. Moni tuntuu luottavan mahonkiin kestävänä materiaalina ja kirjallisuus tukee tätä käsitystä. Toiset taas pitävät mahonkia vaativana hoitaa ja etenkin telakoida oikein talveavasten. Minulla on aiempaa kokemuksta mäntyveneistä. Löytyykö tämän palstan käyttäjiltä vastauksia seuraaviin kysymyksiin?

1. Mitä eroja mahonkiveneen hoitamisessa on esim. mäntyveneeseen verrattuna?
- Olen kuullut ja lukenut, että mahonkivene tulisi nostaa hyvissä ajoin kuiville (viimeistään syyskuun lopussa) jäätymisvaurioiden estämiseksi
- Eräs mahonkiveneen omistaja kertoi, että veneen kylki on vaalentunut auringossa ja aikoi ottaa sen puulle ja käsitellä. Onko kyseessä ulkonäköön tai mahongin terveyteen liittyvä työ ja millä aineilla väri palautetaan kun pinta on puulla?

2. Onko jokin kikka, jolla tiedän onko mahongin ydin terve?
- Eräs veistäjä varoitteli, että mahongissa on kova ulkokuori vaikka ydin olisikin mennyt mujuksi jäätymisen jälkeen. Tälläistä kohtaa on kuulemma vaikea löytää koputtelemalla ja poraamaan ei ymmärrettävästi voi ryhtyä ainakaan vieraiden veneitä.

3. Miten vaurioitunut mahonkin vaihdetaan?
- Mahonkilajikkeiden kestävyys kuulemma vaihtelee kovasti ja uudemmat lajikkeet (esim. Brasilia) ovat kuulemani mukaan huonompia kuin esim. Honduras, jonka saatavuus puolestaan on nykyään ilmeisesti heikkoa.
- Yksi veistäjä taas kertoin, että ei nykyään suosittele vedenalaisiin osiin vaihdettavaksi mahonkia lainkaan vaan mahonki kannattaisi tällöin korvata jollain muulla puulajikkeella, jos ryhtyy korjaustöihin.
- Osaako joku neuvoa, miten erotan vaikkapa Hondurasin muista lajikkeista vanhassa veneessä.
JH

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05.06.2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 01.09.2003 12:23

Klikkaappa puukeskuksen osoitetta (osoitehirviötä!) alla! on ainakin tietoa mahongista....
http://w3.puukeskus.upm-kymmene.com/pks ... enDocument

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16.04.2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 02.09.2003 11:57

Moro!
Tuohon ykköskohtaan sanoisin, että mahongin vaaleneminen on paremminkin ominaisuus kuin vika, eli itse en vaalenemisen vuoksi lähtisi venettä hiomaan. Puu sinänsä ei vaalenemisesta huonone.
Minulla on myös 2 mäntyvenettä, enkä ole huomannut olennaisia eroja käsittelyn suhteen, samat hommat tuntuvat toimivan molemmille. Tämä perustuu tietty omaan kokemukseen.

t.Matti

Vastaa Viestiin