Mitä uuden mäntyveneen sisään?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
mikerius
Viestit: 26
Liittynyt: 04.02.2005 0:33
Paikkakunta: Helsinki

Mitä uuden mäntyveneen sisään?

Viesti Kirjoittaja mikerius » 13.05.2005 22:38

Olen lueskellut jos jonkinmoisia juttuja, siitä mikä on oikea käsittely veneen sisäpuolelle. Tällä hetkellä en tosiaankaan tiedä mitä tehdä.

Veneeni on uusi ja kyllästetty pellavalla. Mitä te suosittelittisitte? Lakkaa? Maalia, ferrex? Entä pilssi, vaatiiko erityistoimenpiteitä?

puupaatti_1_
Viestit: 69
Liittynyt: 20.03.2005 16:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja puupaatti_1_ » 13.05.2005 23:37

eihän sinne sisälle yleensä mitään hirveesti laiteta

Avatar
laitinenp
Viestit: 383
Liittynyt: 11.01.2004 0:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja laitinenp » 14.05.2005 9:50

Niin ja jotta asia ei olisi yksinkertainen riippuu se esimerkiksi siitä onko vene katettu, onko se liimattu tasasauma vai tavallinen limisauma. Purkkareita rakentanut arvostettu Eino Antinoja kuulemma kyllästi veneen pellavaöljyllä huolellisesti. Lopuksi imeytymätön öljy pois ja kun vene on kuivanut sisärunko ja pilssi lakattiin (!). Lyijymönjä jätti hänen mukaansa huokoisen, likaantuvan pinnan. Antinoja rakensi vain tasasaumaveneitä ja liimasi laudat toisiinsa. (Pysyyköhän niissä pilssi aivan kuivana?)

Aika hyvä, riskitön ratkaisu on tosiaan olla tekemättä mitään kuten edellinen kirjoittaja ehdottikin.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 14.05.2005 10:14

Minä olen pähkäillyt tuota hurrien tapaa maalta vene sisältä - meillä ukot meinaa että vene lahoaa muutamassa vuodessa mutta hurreilla näkyy melkein jokainen paatti kestävän vähintään 80 vuotta. Siellä on yllättävän paljon vesillä 20-30 luvuilla tehtyjä veneitä jotka on maalattu sisäpuolelta.
Jokin logiikkakin siinä maalaamisessa on mutta en vielä ole hoksannut sitä- joku meinasi että tottakai ne maalataan että kestää - kyllästeet eivät haihdu puusta ja huoltoväli on pidempi mutta maalamisen takia uudelleen kyllästys on työläämpää kun molemminpuolinen maali pitää rapata pois.
Suomenkin "hurrilassa" on paljon molemmin puolin maalattuja veneitä - oiskohan se maalaaminen geeneissä ;) ;) ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jvaatain
Viestit: 203
Liittynyt: 25.06.2003 18:03
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja jvaatain » 14.05.2005 14:37

Uskoisinpa, että maali suojaa puuta premmin auringon UV -valolta kuin mikään muu piinnoite ja tämän takia maalattu puu kestää huomattavasti pidempään kuin esim lakattu puu. Eihän lakkojen UV -suojakaan ole mitään muuta kuin tummempaa pigmenttiä lakan seassa. Mitä enemmän pigmenttiä lakkaan on laitettu, sen parempi UV -suoja sillä on. Ja, kun maalissa sitä pigmenttiä on enemmän kuin missään lakassa, on maalatun puun kestävyyskin parempi.

Kuunarissa pilssi on alunperinkin maalattu ja muu sisäpuolen laudoitus lakattu. Kun raaputtelin laudoitusta puhtaaksi, parhaiten olivat säilyneet maalatut laudat ja huonoiten ne laudat, jotka oli lakattua ja jotka olivat joutuneet kovimpaan auringonpaisteeseen.

Jos siis haluat kestävän ja helppohoitoisen sisäpuolen, maalaa se. Jos taas haluat (minun mielestä) paremman näköisen sisäpuolen, mutta ei niin kestävän, lakkaa se. Ja jos haluat helposti uudelleen käsiteltävän, mutta (minun mielestä) ei välttämättä niin kauniin sisäpuolen, käsittele se pellavaöljykyllästyksen jälkeen vernissalla. Voi tietysti käyttää Owa -järjestelmää (Ensiksi Owa 1 ja sitten Owa 2), josta minulla ei ole itsellä kokemuksia, mutta josta joku muu voisi kertoa tarkemmin. Käsittääkseni Owa -systeemin huollettavuus on parempi kuin tavallisen lakkapinnan.
Janne

http://www.freewebs.com/kuunari/

"motto vaan veneen perään"

Vastaa Viestiin