Huurujen poisto ikkunoista
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: 16.03.2005 20:22
- Paikkakunta: Raahe
Huurujen poisto ikkunoista
En yhtäkkiä löytänyt haulla aiheesta mitään keskustelua. Eli kysynpä tässä vaan että onko hyviä kikkoja pitää ikkunat auki sisäpuolisesta "sumusta"! Jotain puhallinta tms..? Ei nimittäin kovin mukavaa ajaa pelkällä korvakuulolla...
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: 14.10.2003 1:36
- Paikkakunta: Etelä-Savo
Re: Huurujen poisto ikkunoista
Tälläinen puhallin esimerkiksi sisäpuolelle, tuulilasin alle.tuke kirjoitti:En yhtäkkiä löytänyt haulla aiheesta mitään keskustelua. Eli kysynpä tässä vaan että onko hyviä kikkoja pitää ikkunat auki sisäpuolisesta "sumusta"! Jotain puhallinta tms..? Ei nimittäin kovin mukavaa ajaa pelkällä korvakuulolla...
http://kauppa.osaset.com/product_info.p ... cts_id=411
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25.02.2005 11:44
tuplalasit
Tuosta aiheesta oli muistaakseni kirjoitusta jossakin; venemessuilla olleessa Project3 puuveneessä oli muistaakseni tuplalasit - vai olikohan joku muu vene . Mutta kuitenkin ... käyttämällä kaksinkertaisia laseja pitäisi tuon huuruilmiön poistua . Huuruhan tulee siitä kun veneen ulkopulella ilma on kylmempää kuin sisällä, jolloin ilman vesihöyry tiivistyy laseihin. Tuplalaseilla lämpötilaero veneen sisäilman ja lasin pinnan välillä ei ole niin kovin suuri.
Joskus tuli pikkupoikana levitettyä glykoli-jäähdytysnestettä Ladan takalasin pintaan - ei kyllä huuruuntunut koko talvena, mutta oli muuten glykolista tuhruinen . Noita glykoleita tai pesuaineita jos käyttää niin kannattaa muistaa että ne saattavat vaurioittaa akryylisiä tai polykarbonaattilaseja jos ruuduissa on "pänninkiä" ( taivutettu/pakotettu kylmänä muotoon), (uskokaa pois, jos ootte nähneet Saarioisten mainoksen missä pensa huutaa muille - meiän äiti on tehny teiän äitien ruuat - niin asiantuntemus on tässä asiassa samaa luokkaa :-) . Ongelma tipautti aikoinaan DC-8 matkustajakoneita .
Joskus tuli pikkupoikana levitettyä glykoli-jäähdytysnestettä Ladan takalasin pintaan - ei kyllä huuruuntunut koko talvena, mutta oli muuten glykolista tuhruinen . Noita glykoleita tai pesuaineita jos käyttää niin kannattaa muistaa että ne saattavat vaurioittaa akryylisiä tai polykarbonaattilaseja jos ruuduissa on "pänninkiä" ( taivutettu/pakotettu kylmänä muotoon), (uskokaa pois, jos ootte nähneet Saarioisten mainoksen missä pensa huutaa muille - meiän äiti on tehny teiän äitien ruuat - niin asiantuntemus on tässä asiassa samaa luokkaa :-) . Ongelma tipautti aikoinaan DC-8 matkustajakoneita .
Mile
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Tuo ihmeaine Faity toimii jopa jääkiekkokypärän visiirissä...
Ja sehän on varmasti niitä ongelmallisimpia paikkoja huurtumaan vaihtoaitiossa ollessa - mulla tosin tahtoi huurtua aika usein myös jäähyaitiossa ;)
Ja sehän on varmasti niitä ongelmallisimpia paikkoja huurtumaan vaihtoaitiossa ollessa - mulla tosin tahtoi huurtua aika usein myös jäähyaitiossa ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: 16.03.2005 20:22
- Paikkakunta: Raahe
- vanhami
- Viestit: 507
- Liittynyt: 16.04.2003 14:35
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Jälkiasenteinen ilmastointikone voisi auttaa tässäkin asiassa. Ainakin emännän autossa, kun lähtee ajamaan ja ikkunat on huurussa, niin pistää ilmastoinnin päälle, niin huuru häviää kuin taikaiskusta. ;)
Itseasiassa tuo ei ole vitsi, vaan suunnittelin kiiskeen ihan tosissani pääkoneen akselilta voimansa ottavaa ilmastointikonetta. Siitä olisi vedetty yksi haaraletku isoon kylmäboxiin, jossa olisi ollut kylmäakku, joka olisi jäähtynyt aina matkan aikana ja luovuttanut kylmää satamassa.
Suosittelen sellaista moottorin nestekiertoon kytkettävää kennosto/puhallinyhdistelmää hyvin asennettuna ja kunnollisilla ilmayhteillä tehtynä. On vippaskonsteja toimivampi ratkaisu.
Mika
Itseasiassa tuo ei ole vitsi, vaan suunnittelin kiiskeen ihan tosissani pääkoneen akselilta voimansa ottavaa ilmastointikonetta. Siitä olisi vedetty yksi haaraletku isoon kylmäboxiin, jossa olisi ollut kylmäakku, joka olisi jäähtynyt aina matkan aikana ja luovuttanut kylmää satamassa.
Suosittelen sellaista moottorin nestekiertoon kytkettävää kennosto/puhallinyhdistelmää hyvin asennettuna ja kunnollisilla ilmayhteillä tehtynä. On vippaskonsteja toimivampi ratkaisu.
Mika
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25.02.2005 11:44
kondenssivesi
oletkos huomannut kun autojen alle kesähelteillä tulee aina lätäkkö vettä ilmastointilaitteesta?
homma perustuu siihen että ilmasta liika vesi kondensoituu siellä jäähdytinkennossa -( sen voi helposti johtaa veneen ulkopuolellekin ) - mutta homma toimii , vielä kun sitä kerran jäähdytettya ja kuivattua ilmaa uudelleen lämmittää lämmittimessä niin se kuivuu entisestään - tämä on aivan toimiva konsti myös muun kosteuden poistoon veneen sisätiloista. .. ei tosin syrjäytä pilssipumppua jos sitä kosteutta tulee vähän liikaa :-)
homma perustuu siihen että ilmasta liika vesi kondensoituu siellä jäähdytinkennossa -( sen voi helposti johtaa veneen ulkopuolellekin ) - mutta homma toimii , vielä kun sitä kerran jäähdytettya ja kuivattua ilmaa uudelleen lämmittää lämmittimessä niin se kuivuu entisestään - tämä on aivan toimiva konsti myös muun kosteuden poistoon veneen sisätiloista. .. ei tosin syrjäytä pilssipumppua jos sitä kosteutta tulee vähän liikaa :-)
Mile