Terve
Mitä pitää tehdä lahoamaan alkaneelle emäpuulle? Huomasin kauhukseni vesillelaskun jälkeen, että emäpuussa oli lahoa sisäpuolella noin metrin matkalla siellä täällä. Lahoa oli etupäässä emäpuun keskellä eli reunat vaikuttivat täysin terveiltä. Laho ei välttämättä ole päässyt kovin syvälle, mahdollisesti sentin pari syvyyteen.
Kyseessä on vanha tervattu soutuvene, jolla ei varmasti ole rahallista arvoa paljonkaan, mutta tunnearvoa sitäkin enemmän. Kannattaisiko laho puu kovertaa pois, kyllästää paljastunut puu ja täyttää lopuksi kolo jollain massalla?
Korjausehdotuksista kiittäen,
Ripa
Emäpuussa lahoa
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: 01 Touko 2003 20:39
- Paikkakunta: uusikaupunki
- Viesti:
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Köli pitää venettä koossa ja jos se on puhki laho, niin vene ei pitkälle ui. Soutuveneen kokoisissa veneissä voi vielä pikkuvikoja paikkailla, mutta isommissa yleensä menee koko puu vaihtoon.
Tein yhteen huushollin veneistä vähän samantyyppisen remontin, sivu löytyy osoitteesta http://www.puuvene.net/phuhta/Manta.htm . Voit joko vaihtaa osan emäpuusta taikka sitten taltata sisäpuolelta lahon kohdalle upotuksen, johon sovitat puisen listan joka liimataan epoksilla kiinni ja varmistetan läpiruuveilla. Listan asentaminen kaarien alle vaan tahtoo olla hyvin vaikeaa.
Kävin juuri irroittamassa yhden kaverin soutuveneestä koko kölin ja tässä lähiviikkoina pitäisi tehdä uudet osat tilalle. Koko kölin vaihtaminen ei ole kovinkaan helppo "ensimmäinen projekti", mutta jos taltta pysyy näppärästi kädessä niin niiden paikkojen vuoleminen pohjaan on ihan hyvä talven puhdetyö.
Mitään massaa sinne lahoihin tai taltattuihin paikkoihin ei totta vie sovi laittaa. Näillä plasticpadding-korjauksilla on pilattu tähän mennessä jo ihan riittävästi veneitä.
Pekka
PS. Älä muuten kyllästä noita osia ennen liimausta, eihän rasvaisessa puussa mikään liima pidä. Kunnon kyllästys vasta remontin jälkeen.
Ja Puuvene-lehdessä 4/02 oli artikkeli tuollaisten paikkapalojen tekemisestä, tosin tässä käsiteltiin vain veneen ulkopuolelle tehtäviä paikkoja. Systeemi on kuitenkin sama kölipuussakin. Soita toimitukseen ja tilaa artikkeli taikka koko lehti, uskoisin siitä olevan hyvinkin apua.
Tein yhteen huushollin veneistä vähän samantyyppisen remontin, sivu löytyy osoitteesta http://www.puuvene.net/phuhta/Manta.htm . Voit joko vaihtaa osan emäpuusta taikka sitten taltata sisäpuolelta lahon kohdalle upotuksen, johon sovitat puisen listan joka liimataan epoksilla kiinni ja varmistetan läpiruuveilla. Listan asentaminen kaarien alle vaan tahtoo olla hyvin vaikeaa.
Kävin juuri irroittamassa yhden kaverin soutuveneestä koko kölin ja tässä lähiviikkoina pitäisi tehdä uudet osat tilalle. Koko kölin vaihtaminen ei ole kovinkaan helppo "ensimmäinen projekti", mutta jos taltta pysyy näppärästi kädessä niin niiden paikkojen vuoleminen pohjaan on ihan hyvä talven puhdetyö.
Mitään massaa sinne lahoihin tai taltattuihin paikkoihin ei totta vie sovi laittaa. Näillä plasticpadding-korjauksilla on pilattu tähän mennessä jo ihan riittävästi veneitä.
Pekka
PS. Älä muuten kyllästä noita osia ennen liimausta, eihän rasvaisessa puussa mikään liima pidä. Kunnon kyllästys vasta remontin jälkeen.
Ja Puuvene-lehdessä 4/02 oli artikkeli tuollaisten paikkapalojen tekemisestä, tosin tässä käsiteltiin vain veneen ulkopuolelle tehtäviä paikkoja. Systeemi on kuitenkin sama kölipuussakin. Soita toimitukseen ja tilaa artikkeli taikka koko lehti, uskoisin siitä olevan hyvinkin apua.