Puupurjeveneeseen keulapotkuri

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10.06.2003 9:09
Paikkakunta: Joensuu

Puupurjeveneeseen keulapotkuri

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 25.08.2003 20:57

Itseänikin arveluttaa tämä ajatus, mutta kun se pälkähti päähän, niin pitäähän sitä telakkaparlamentissa testata. Onko sulaa hulluutta asentaa vanhaan puupurjeveneeseen keulapotkuri? Tiedän, tiedän, hyvä merimiestaito jne... mutta entä jos todella tuntuisi tarvitsevan sitä?

tt

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 26.08.2003 15:45

Ainakin teknisesti keulapotkuri on mahlottoman vaikea rakentaa puuveneeseen. Keulan jäykkyydestä suuri osa tulee keulapuusta ja kylkien keulapuun kanssa muodostamasta kulmasta. Jos tähän rakenteeseen porataan reikä niin lujuus romahtaa pieneen osaan alkuperäisestä. Keulapotkurin reikä pitää siis tehdä tavattoman ylös, jotta keulapuun muodostamaa tukirankaa ei rikota.

Toinen ongelma on lautojen katkeaminen asennuspaikalla. Potkurin putki pitäisi sijoittaa kahden laudan sauman kohdalle, niin ettei kumpikaan lauta katkea kokonaan. Tällöinkin jäljelle jäävän laudan leveys on hyvin vaatimaton ja rakenteellinen lujuus kärsii. Laudat ovat kapeita keulassa ja voi olla että ei löydy paikkaa, jossa kokonainen lauta ei mene poikki asennettaessa. Sen paikkaamiseen tarvitaan jos jonkinlaista tukea ja lastoittamista.

Kolmanneksi puuveneiden keulat ovat usein melko pyöreitä poikkileikkaukseltaan ja syväys keulassa on hyvin matala. Kun putki pitää asentaa hyvin ylös keulapuun väistämiseksi niin aletaan ensinnä olla aika lähellä vesirajaa ja toisekseen kyljen muoto putken pään kohdalla on peräti hankala paitsi asennuksen, myös hydrodynamiikan suhteen. Vedenvastusta tulee valtavasti, kun tuollaista "sierainta" työnnetään veneen keulassa veden läpi. Pitkäkeulaisessa veneessä keulan liikkeet aallokossa nostavat keulan ja potkurin putken usein ylös vedestä jolloin putken iskeytyessä veteen se jarruttaa vauhtia tehokkaasti.

Kaikki ongelmat on varmasti ratkaistavissa, mutta projekti on kyllä huomattavan lähellä sitä sulaa hulluutta. Jos hommaan soveltuvassa veneessä keulapotkuri nostaa jälleenmyyntihintaa niin tässä kyllä jälleenmyyntihinta saattaa laskea keulapotkurin hinnan verran. Ottaen huomioon miten pahasti keula pitää teurastaa potkuriasennusta varten niin ainakaan itse en koskisi tuolla tavalla tärveltyyn veneeseen edes pitkällä (tuli)tikulla.

Valitettavan jyrkkä tyrmäys. Kyllä se varmasti tehtävissä on, mutta vene tahtoo olla sellaisen fileoinnin jälkeen aika entinen. Ainakin elinikä tippuu huomattavasti.

Kyl maar se vaan on niin että se merimiestaidon hankinta on helpompaa... :)

Pekka

Tuomasjukka
Viestit: 159
Liittynyt: 10.06.2003 9:09
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Tuomasjukka » 26.08.2003 17:20

Kiitos! Keskityn kiltisti merimiestaitoon (ja gastin kouluttamiseen...).

tt

Vastaa Viestiin