Wood Carver työkalu ja suurtehoruuvinväännin

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Wood Carver työkalu ja suurtehoruuvinväännin

Viesti Kirjoittaja Mile » 27.04.2005 9:59

Joku kertoi kokeilleensa rälläkkään kiinnitettävää Wood Carver - nimistä työkalua ; kävin etsimässä, mutten löytänyt ,. Onko tarkempaa kuvausta, minkä näköinen, kokoinen, ja mistä löytyi?


Ihan vinkkinä ellei ole jo kaikilla käytössä , niin hyvä "suurteho" ruuvinväännin syntyy kun kiinnittää ruuvinväänninkärjen vanhaan kunnon käsikäyttöiseen poranvääntimeen - vartalon paino varren päällä ja vääntömomenttia hauiksen mukaan ( yleensä riittävästi) . Räikällä varustetulla mallilla pääsee vähän ahtaanpaankin paikkaan , ja pienellä käsiräikkävääntimellä sinnekin minne ei akkuvääntimellä mahdu.
Mile

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 27.04.2005 10:28

Nykymalli siitä työkalusta on sellainen pyöreä pellinpalanen, halkaisija ehkä noin 12 cm, tyypillisesti kai kullanvärinen, jonka reunaan on muotoiltu julmat hampaat. Tästä

http://www.arbortech.com.au/support/PDF ... ochure.pdf

prosyyristä näet mallia.

Vanhempi versio on pyöreä peltilevy, jonka ympärille on kietaistu pätkä moottorisahan teräketjua. Minulla on sellainen, halkaisija on noin 15 cm.

Vanhassa versiossa on ainakin se hyvä puoli, että sen voi teroittaa kuten moottorisahan, uuden teroituksesta en tiedä.

Olen nähny tuollaisen kullanvärisen ainakin Rautian hyllyssä, pakattuna muistaakseni kuplapakkaukseen punaisella pahvipohjalla.

Hannu

pinja
Viestit: 81
Liittynyt: 12.01.2005 23:36
Paikkakunta: Perniö/Teijo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pinja » 27.04.2005 10:57

oliskos tallanen http://www.sorvisoppi.com/kuvat/SEK_KEIND_JYR.JPG

KWC-1 K a i n d l W o o d c a r v e r
Kulmahiomakoneeseen moottorisahan hammastuksella oleva terä. d=115mm 51,30 €
http://www.sorvisoppi.com

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

kiitoksia

Viesti Kirjoittaja Mile » 27.04.2005 11:45

kiitokset vinkeistä !

pitää käydä kaupassa ... tarvinnee vähän harjoittelua ennen kuin uskaltaa veneen kylkeä alkaa ajamaan ;-)

pitäis asentaa keulapotkuri - ja tehdä siihen tunnelin taakse veneen runkoon väistöt ettei aallot iske liian pahasti tunneliin ajossa. Nousulista myös työn alla keulaan - terävä keula painuu aaltoon vähän turhankin syvään, ja toisaalta toimii roiskelistana vastatuulessa että jäis keulan kuohut alas. Listat teen laminoimalla paikalla ja sitten uskollisella Boschin höylällä muotoon.

- Mile
Mile

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 27.04.2005 14:08

Se Kaindl on kyllä ihan käypäinen laitos, mutta en mä sillä kyllä veneenkylkeä rupeaisi teurastamaan ihan ensihätään. Aika karu laite se on, tarkassa työssä kunnon veistoraudalla sa huomattavan paljon parempaa ja tarkempaa jälkeä - ja sillä se Kaindlinkin jälki pitää loppujen lipuksi siistiä.

Minkälaiseen rakenteeseen niitä vauhtimutkia olet vuolemassa, ei puuveneen laudoituksen paksuudesta kovin paljon voi pyöristystä ottaa?

Pekka

p.s. Se vintilänvarren käyttö ruuvinvääntimenä on muuten todella hyvä konsti. Mulla on yhden kirvesmiehen jäljiltä jopa muutama ihan teetetty ruuvarinterä sellaiseen poraan sopivalla neliökannalla. Varsinkin suorauraisissa tuo lipsahtaa huomattavasti harvemmin kuin ruuvinväännin.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

vanerivene

Viesti Kirjoittaja Mile » 27.04.2005 14:46

Vaneriveneen keulaan ; keulapotkuri ja nousulistapari - tai siis yksi lista kummallekin puolelle.

Eihän tuo rungon levy kovin paksua ole ( 9mm) , mutta tarkoitus on väistön kohdalle laminoida lisää tavaraa sisäpuolelle , jotta on mistä ottaa. Tunnelin etupuolelle paan puolikuun muotoisen "kiilan" ohjaaman veden vähän aukosta sivuun , ja tunnelin takapuolelle väistön ( tai kattoo ny).

Nousulistat tulee lehtikuusesta ( sattui löytymään sopivan kokoista Salon Puutavara - liikkeestä; oli muuten pahuksen hyvää palvelua!) - sahaan ensin sopivaann leveyteen, sitten höylällä kantit muotoon , sitten epoksilla tai sikalla kiinni runkoon + messinkiruuveilla sisäpuolelta ja epoksia pintaan ( ympäri puun) - sillä ajatuksella että kolhiintuvat käytössä kumminkin, teen helposti vaihdettavat ( runko on muuten pinnoitettu lasikankaalla ja epoksilla).
Mile

Vastaa Viestiin