Epoksin kulukki ?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Antti
Viestit: 5
Liittynyt: 15.04.2003 7:35

Epoksin kulukki ?

Viesti Kirjoittaja Antti » 23.04.2003 9:00

Olen liimaamassa tammirimoja vanerin päälle turkkilevyiksi. Pinta-alaa on arvioilta n. 3-4 neliötä. Kuinka paljon tarvitsen epoksia liimaukseen? Minulla ei ole mitään käsitystä sen kulukista liimaukssa. Epoksi on kuitenkin niin arvokasta ettei sitä viitsi ostaa ylimäärin varastoon pölyttymään vaikka se kyllä taitaa säilyä ihan hyvin.

Toinen kysymys koskien samaista lattiaa on se, että mikä lakka olisi hyvä tammirimoituksen päälle? Lattia ei ole paljon tekemisissä kosteuden kanssa.

Antti

Pekka Huhta
Viestit: 936
Liittynyt: 14.04.2003 10:33
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pekka Huhta » 23.04.2003 9:33

Katselepa noiden liimojen kulunkeja Corebrosin sivuilta, http://wwnet.fi/corebros/ . Sieltä voit vähän hahmotella myös eri aineiden hintaeroja.

Turkin lakkaaminen on samanlainen juttu kuin kannenkin lakkaaminen, jalansija siinä menee. Olen itse lakannut kanteni Tonkinoisilla ja se pitää verrattain hyvin ja Hempelin kovapintaiseen emaliin ruffin katolla verrattuna suorastaan loistavasti. Pehmeänä lakkana naarmut näkyvät taas jonkin verran.

Joku kertoi käyttäneensä liikuntasaleihin tarkoitettua parkettilakkaa, joka kuulemma on asiasta tehden kestävää ja "tahmeaa", eli ei lipsu märkänäkään. Merkkiä en kyllä tiedä.

Myös hiukan mattapintainen lakka voisi olla kohtuullisen hyvä, siinä ei ainakaan väistämättömät naarmut ja elämisen jäljet näy niin pahasti.

Pekka

vartijo2
Viestit: 106
Liittynyt: 15.04.2003 9:12

Turkin lakkaus

Viesti Kirjoittaja vartijo2 » 23.04.2003 10:05

Tein viime keväänä uudet turkkilevyt moottoripaatin ulkotilaan umpitammesta. Ulkotila on aika suuri, n. 2,7m x 1,5m. Kyllästyksen jälkeen lakkasin levyt Sadolinin kiiltävällä venelakalla, taitaapi olla alkkydilakkaa vai oisko polyuretaanilakkaa, no ei sen väliä siis ei kuitenkaan öljylakkaa. Lakka on kestänyt erinomaisesti, ei naarmuja eikä muita kulumia. Tossun alla on pitänyt hyvin myös märkänä joten voisinpa suositella.
Toki moottoripaatissa ei tule kallistelua samassa määrin kuin purjeveneessä jossa ulkotilan turkilla tiikki on ainut oikea matsku.
Tonkinoisia olen käyttänyt rimakanteen ja runkoon mutta katsoin sen liian pehmeäksi turkille jossa kuitenkin pyöritellään kaikenlaista roipetta ja romua alvariinsa.
Onnea ja menestystä projektille.
Terv. Jouni Vartiainen

Vastaa Viestiin