Tiikkikansi vuotaa
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18.04.2005 14:11
Tiikkikansi vuotaa
Veneeni on n.40 vuotias purkkari ja sen ongelma on vuotava tiikkikansi. Alapuolella on ollut kovalevy joka on jossakin vaiheessa -mielestäni hyvä juttu-poistettu.Olen vaihtanut sika saumoja loputtomasti ja suureksi osaksi vuoto onkin hyvin vähäistä. Styyrpuurin puolella kuitenkin vuotaa ja viime kesänä muodostui sisäpinnalle parissa kohtaa valkoista hometta, joka on pesiytynyt em. kovalevyn rippeisiin. Millä aineella kannattaa alapuolta käsitellä että laho ja home saadaan kuriin? Itse ajattelin käyttää Valttia tms. Olen alkanut myös epäillä että jotkut tiikkirimoista vuotavat vaikka sauma pitää. Tiedän että kyllästämistä ei suositella mm. liukkauden takia, mutta voisiko se auttaa em. ongelmaan? Entä lakkaaminen- sekään ei ole tyylinmukaista mutta en millään viitsisi ruveta uusimaan kantta vielä
- Vandrock
- Viestit: 354
- Liittynyt: 20.02.2005 22:27
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Minun paatissa mahonkirimakeula ja -perä on alkujaan rakennettu tyhjän päälle. Nykyään kai kansi tehtäisiin ensin vanerista ja sitten rimat päälle. Teinkin vastaavan rakenteen keulaan jälkikäteen: leikkasin sopivia vaneripaloja, esiporasin niihin kiinnitysruuvit ja sikana sikaa. Vanerit alapuolelta kanteen kiinni. Ei vuoda, ei lahoa. Takakansi on toistaiseksi jäänyt ennalleen -- ja vuotaa sateella.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: 26.04.2003 17:55
Tiikkikansi tehdään tosiaan "oikeaoppisesti" ilman alusvaneria naulaamalla rimat toisiinsa ja kansiparreihin, ja se pitää vettä ilman poppaskonsteja kunhan saumamassa on sopivaa ja rakenne on riittävän vankka ettei se pääse elämään. Ennen tiivisteenä oli narua ja pikeä, nykyään teippiä ja sikaa tms.
Vesi voi kulkeutua sauman sisällä pitkänkin matkan ja sopivan paikan tullen sitten tippuu alas....
Tiikkikannen idea kyllä katoaa jos sen lakkaa....
Vesi voi kulkeutua sauman sisällä pitkänkin matkan ja sopivan paikan tullen sitten tippuu alas....
Tiikkikannen idea kyllä katoaa jos sen lakkaa....
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25.02.2005 11:44
mitenkäs teak-öljy
teak-huonekaluja ainakin ennen vanhaan puunattiin teak-öljyllä ...
tuli mieleen että jos teak on liiaksi kuivunut ( luontainen öljy haihtunut tai muuten kulkeutunut pois) ja puu päässyt ravistumaan, että voisikohan sen mahdollisesti kyllästää uudelleen teak-öljyllä?
Tuo teakin öljyhän haittaa liimojen tarttumista teakiin; ohjeissa neuvotaan poistamaan öljyt teakin liimattavista pinnoista asetonilla. Mutta liimauksen jälkeen lisätty öljy ei ilmeisesti enää haittaa. Bright work - kirjassa oli juttua teakin öljyämisestä - öljytty pinta tosin on sateella liukas ; toisaalta puun voinee kyllästää öljyllä, ja poistaa pinnasta liika öljy asetonilla pyyhkimällä liukkauden vähentämiseksi.
tuli mieleen että jos teak on liiaksi kuivunut ( luontainen öljy haihtunut tai muuten kulkeutunut pois) ja puu päässyt ravistumaan, että voisikohan sen mahdollisesti kyllästää uudelleen teak-öljyllä?
Tuo teakin öljyhän haittaa liimojen tarttumista teakiin; ohjeissa neuvotaan poistamaan öljyt teakin liimattavista pinnoista asetonilla. Mutta liimauksen jälkeen lisätty öljy ei ilmeisesti enää haittaa. Bright work - kirjassa oli juttua teakin öljyämisestä - öljytty pinta tosin on sateella liukas ; toisaalta puun voinee kyllästää öljyllä, ja poistaa pinnasta liika öljy asetonilla pyyhkimällä liukkauden vähentämiseksi.
Mile
-
- Viestit: 605
- Liittynyt: 16.07.2003 10:57
- Paikkakunta: Turku
Tiedän toki, mutta juuri näissä uudemman sukupolven ruotsalaisissa retkiveneissä (Vindöt ja sen sellaiset) kannet on jo veistämöllä rakennettu aluskannen varaan. Rakennetta tutkimalla näkee hyvin nopeasti, onko vaneri istutettu kanteen ennen vai jälkeen rimoituksen, ts. meneekö vaneri balkvägareiden päälle. Kirjoitit, että jossain paikoissa on vielä vanerin jäänteitä jäljellä. Ehkä nämä on juuri niitä paloja, joiden purkaminen on ollut mahdotonta nurinkurisessa järjestyksessä...Tiikkikansi tehdään tosiaan "oikeaoppisesti" ilman alusvaneria naulaamalla rimat toisiinsa ja kansiparreihin[...]
k
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18.04.2005 14:11
Joo, se levy on tukirakenteiden ja rimakannen välissä joten ei se kokonaan sieltä pois lähde. Levy muuten ei ole tässä tapauksessa vaneria vaan kovalevyä joka taisi olla uusi kokeilu 60-luvulla. Mielestäni se on aika onneton materiaali tähän käyttöön koska se on märkänä kuin pahvia ja kuivuu hitaasti.
Saatan kokeilla teak öljyä joka tapauksessa saumauksen jälkeen- kiitos vaan vinkistä. Olkoon sitten vähän liukas. Vuotaminen pitää saada loppumaan joka tapauksessa ettei paatti lahoa.
Onko muuten kokemusta jyrsimen käytöstä rakojen putsaamisessa- onko vaikeaa ja pitääkö käyttää ohjurilautaa tms. Miten välttää niitä nauloja, kuinka syvää uraa kannattaa jyrsiä ?
Saatan kokeilla teak öljyä joka tapauksessa saumauksen jälkeen- kiitos vaan vinkistä. Olkoon sitten vähän liukas. Vuotaminen pitää saada loppumaan joka tapauksessa ettei paatti lahoa.
Onko muuten kokemusta jyrsimen käytöstä rakojen putsaamisessa- onko vaikeaa ja pitääkö käyttää ohjurilautaa tms. Miten välttää niitä nauloja, kuinka syvää uraa kannattaa jyrsiä ?
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25.02.2005 11:44
tuskin menee ilman ohjuria
ohjuri pitää olla ainakin tappijyrsimellä ... pyörivä terä aiheuttaa sivuttaisvoiman = haukkaa helposti .... että tulee kuin kännissä juosten kustu ilman ohjuria!
kuulemma tosi kovat jätkät ajaa vapaalla kädellä .. mutta tuskin kannattaa maineen takia pilata koko kantta.
jossakin näin vehkeen, missä rälläkän tapaiseen oli laitettu sirkkelin terän näkönen pieni terä ja siinä tietenkin kovat suojukset... tehty noiden rakojen ajamiseen ... taisivat käyttää myös huonekalupuolella kun tekivät uria hyllyn laatikoiden pohjalevyille ..
kuulemma tosi kovat jätkät ajaa vapaalla kädellä .. mutta tuskin kannattaa maineen takia pilata koko kantta.
jossakin näin vehkeen, missä rälläkän tapaiseen oli laitettu sirkkelin terän näkönen pieni terä ja siinä tietenkin kovat suojukset... tehty noiden rakojen ajamiseen ... taisivat käyttää myös huonekalupuolella kun tekivät uria hyllyn laatikoiden pohjalevyille ..
Mile
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 18.03.2004 16:27
- Paikkakunta: Helsinki
Moi
Havsörnin kanen teak rimat ovat naulattu kiinni kaariin ja toisiinsa. Eli jos kanen pinnassa näkyy nauloja (rimaan nähden poikittain), on kansi kulunut tienä päähän. Samasta syystä ei kannata lähestyä uria jyrsimellä, jyrsinterä vaurioituu naulan kohdalla. Ja mikäli naula menee poikki ei kannen rakenne kestä pekän saumamassan varassa. Sitä kovalevyä käytettiin jossain vaiheessa ruotsissa kanen alla käsittääkseni ihan ulkonäkö syistä. Teakkansi on tälaisessa tapuksessa ihan massivipuukansi. Olin purkamassa yhtä tällaista kantta ja se oli tehty ruostuvilla nauloilla mikä vuoksi rakenne oli alkanut petää. Vene ei ollut havsörn. Oman havsörnini kanen vaihdoin menneenä talvena ja se oli tehty pronssisilla kampanauloilla. Kyseesä oli iso havsörn, ja siinä oli vaneri teakin alla.
Oikein nopeakieroksinen jyrsin ja pieni tappiterä ovat hyvä väline jyrsimiseen, vaikka vapaallakädellä. Keskittymistä siinä kyllä vaaditaan.
Havsörnin kanen teak rimat ovat naulattu kiinni kaariin ja toisiinsa. Eli jos kanen pinnassa näkyy nauloja (rimaan nähden poikittain), on kansi kulunut tienä päähän. Samasta syystä ei kannata lähestyä uria jyrsimellä, jyrsinterä vaurioituu naulan kohdalla. Ja mikäli naula menee poikki ei kannen rakenne kestä pekän saumamassan varassa. Sitä kovalevyä käytettiin jossain vaiheessa ruotsissa kanen alla käsittääkseni ihan ulkonäkö syistä. Teakkansi on tälaisessa tapuksessa ihan massivipuukansi. Olin purkamassa yhtä tällaista kantta ja se oli tehty ruostuvilla nauloilla mikä vuoksi rakenne oli alkanut petää. Vene ei ollut havsörn. Oman havsörnini kanen vaihdoin menneenä talvena ja se oli tehty pronssisilla kampanauloilla. Kyseesä oli iso havsörn, ja siinä oli vaneri teakin alla.
Oikein nopeakieroksinen jyrsin ja pieni tappiterä ovat hyvä väline jyrsimiseen, vaikka vapaallakädellä. Keskittymistä siinä kyllä vaaditaan.
-
- Viestit: 628
- Liittynyt: 15.06.2004 13:56
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Minä olen aina ymmärtänyt, että tiikkikannen idea on se, että se ei ole liukas. Kunhan sitä ei ole käsitelty mitenkään. Ja tiikki kestää siedettävästi käsittelemättömänä. Jaa, hiekalla sitä kai voi kuurata...htg kirjoitti:Tiikkikannen idea kyllä katoaa jos sen lakkaa....
Tiikkikansi on työkalu niille, jotka liikkuvat kannella silloinkin kun se on kallellaan, ei mikään näyttelykoriste ;-)
Hannu
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Tuossa kaislassa on pari kesää vedelty tiikkiöljyä kanteen juuri samasta syystä, ettei se imisi vettä, mutta ei se öljy siinä kestä kun muutaman päivän ja se on haihtunut taivaan tuuliin. Keväällä rimat oli läpimärkiä. Nyt sitten tein kokeen että kyllästin takakannen impregillä ja sitten saumaan muutamat raot umpeen ja kattelen sitä kesän miten se käyttäytyy, jos toimii niin ens keväänä vedän impregit kaikkiin kansiin.
Tuolla kuvia eri vaiheista---> http://groups.msn.com/japeveneet/kaisla ... hotoID=435
Sanokaa vaan että nyt on kansi pilattu mutta pitää se aina kokeilla ennenkuin uskoo.
Tuolla kuvia eri vaiheista---> http://groups.msn.com/japeveneet/kaisla ... hotoID=435
Sanokaa vaan että nyt on kansi pilattu mutta pitää se aina kokeilla ennenkuin uskoo.