Tiikkikansi vuotaa

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Tiikkikansi vuotaa

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 24.04.2005 3:23

Veneeni on n.40 vuotias purkkari ja sen ongelma on vuotava tiikkikansi. Alapuolella on ollut kovalevy joka on jossakin vaiheessa -mielestäni hyvä juttu-poistettu.Olen vaihtanut sika saumoja loputtomasti ja suureksi osaksi vuoto onkin hyvin vähäistä. Styyrpuurin puolella kuitenkin vuotaa ja viime kesänä muodostui sisäpinnalle parissa kohtaa valkoista hometta, joka on pesiytynyt em. kovalevyn rippeisiin. Millä aineella kannattaa alapuolta käsitellä että laho ja home saadaan kuriin? Itse ajattelin käyttää Valttia tms. Olen alkanut myös epäillä että jotkut tiikkirimoista vuotavat vaikka sauma pitää. Tiedän että kyllästämistä ei suositella mm. liukkauden takia, mutta voisiko se auttaa em. ongelmaan? Entä lakkaaminen- sekään ei ole tyylinmukaista mutta en millään viitsisi ruveta uusimaan kantta vielä

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 25.04.2005 9:10

Moi,

Ainakin oman veneeni rimakansi on alun alkujaankin rakennettu vanerikannen päälle siten, että se varmasti alkaisi vuotamaan, mikäli tämän vanerin kaapisi alakautta pois. Kerro, mikä vene on kyseessä?

k

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 25.04.2005 15:50

Minun paatissa mahonkirimakeula ja -perä on alkujaan rakennettu tyhjän päälle. Nykyään kai kansi tehtäisiin ensin vanerista ja sitten rimat päälle. Teinkin vastaavan rakenteen keulaan jälkikäteen: leikkasin sopivia vaneripaloja, esiporasin niihin kiinnitysruuvit ja sikana sikaa. Vanerit alapuolelta kanteen kiinni. Ei vuoda, ei lahoa. Takakansi on toistaiseksi jäänyt ennalleen -- ja vuotaa sateella.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Kansi

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 25.04.2005 21:31

Vene on Havsörn 1
Käsitykseni mukaan tiikkikannen pitäisi sinällään pitää vettä. Vesi siellä tiikin ja levyn välissä tuntuu pahalta.

htg
Viestit: 42
Liittynyt: 26.04.2003 17:55

Viesti Kirjoittaja htg » 25.04.2005 21:56

Tiikkikansi tehdään tosiaan "oikeaoppisesti" ilman alusvaneria naulaamalla rimat toisiinsa ja kansiparreihin, ja se pitää vettä ilman poppaskonsteja kunhan saumamassa on sopivaa ja rakenne on riittävän vankka ettei se pääse elämään. Ennen tiivisteenä oli narua ja pikeä, nykyään teippiä ja sikaa tms.

Vesi voi kulkeutua sauman sisällä pitkänkin matkan ja sopivan paikan tullen sitten tippuu alas....
Tiikkikannen idea kyllä katoaa jos sen lakkaa....

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

mitenkäs teak-öljy

Viesti Kirjoittaja Mile » 26.04.2005 8:58

teak-huonekaluja ainakin ennen vanhaan puunattiin teak-öljyllä ...

tuli mieleen että jos teak on liiaksi kuivunut ( luontainen öljy haihtunut tai muuten kulkeutunut pois) ja puu päässyt ravistumaan, että voisikohan sen mahdollisesti kyllästää uudelleen teak-öljyllä?

Tuo teakin öljyhän haittaa liimojen tarttumista teakiin; ohjeissa neuvotaan poistamaan öljyt teakin liimattavista pinnoista asetonilla. Mutta liimauksen jälkeen lisätty öljy ei ilmeisesti enää haittaa. Bright work - kirjassa oli juttua teakin öljyämisestä - öljytty pinta tosin on sateella liukas ; toisaalta puun voinee kyllästää öljyllä, ja poistaa pinnasta liika öljy asetonilla pyyhkimällä liukkauden vähentämiseksi.
Mile

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 26.04.2005 9:20

Tiikkikansi tehdään tosiaan "oikeaoppisesti" ilman alusvaneria naulaamalla rimat toisiinsa ja kansiparreihin[...]
Tiedän toki, mutta juuri näissä uudemman sukupolven ruotsalaisissa retkiveneissä (Vindöt ja sen sellaiset) kannet on jo veistämöllä rakennettu aluskannen varaan. Rakennetta tutkimalla näkee hyvin nopeasti, onko vaneri istutettu kanteen ennen vai jälkeen rimoituksen, ts. meneekö vaneri balkvägareiden päälle. Kirjoitit, että jossain paikoissa on vielä vanerin jäänteitä jäljellä. Ehkä nämä on juuri niitä paloja, joiden purkaminen on ollut mahdotonta nurinkurisessa järjestyksessä...

k

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 26.04.2005 10:31

Joo, se levy on tukirakenteiden ja rimakannen välissä joten ei se kokonaan sieltä pois lähde. Levy muuten ei ole tässä tapauksessa vaneria vaan kovalevyä joka taisi olla uusi kokeilu 60-luvulla. Mielestäni se on aika onneton materiaali tähän käyttöön koska se on märkänä kuin pahvia ja kuivuu hitaasti.
Saatan kokeilla teak öljyä joka tapauksessa saumauksen jälkeen- kiitos vaan vinkistä. Olkoon sitten vähän liukas. Vuotaminen pitää saada loppumaan joka tapauksessa ettei paatti lahoa.
Onko muuten kokemusta jyrsimen käytöstä rakojen putsaamisessa- onko vaikeaa ja pitääkö käyttää ohjurilautaa tms. Miten välttää niitä nauloja, kuinka syvää uraa kannattaa jyrsiä ?

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

tuskin menee ilman ohjuria

Viesti Kirjoittaja Mile » 26.04.2005 10:49

ohjuri pitää olla ainakin tappijyrsimellä ... pyörivä terä aiheuttaa sivuttaisvoiman = haukkaa helposti .... että tulee kuin kännissä juosten kustu ilman ohjuria!

kuulemma tosi kovat jätkät ajaa vapaalla kädellä .. mutta tuskin kannattaa maineen takia pilata koko kantta.

jossakin näin vehkeen, missä rälläkän tapaiseen oli laitettu sirkkelin terän näkönen pieni terä ja siinä tietenkin kovat suojukset... tehty noiden rakojen ajamiseen ... taisivat käyttää myös huonekalupuolella kun tekivät uria hyllyn laatikoiden pohjalevyille ..
Mile

mrmatti
Viestit: 12
Liittynyt: 18.03.2004 16:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mrmatti » 26.04.2005 11:33

Moi
Havsörnin kanen teak rimat ovat naulattu kiinni kaariin ja toisiinsa. Eli jos kanen pinnassa näkyy nauloja (rimaan nähden poikittain), on kansi kulunut tienä päähän. Samasta syystä ei kannata lähestyä uria jyrsimellä, jyrsinterä vaurioituu naulan kohdalla. Ja mikäli naula menee poikki ei kannen rakenne kestä pekän saumamassan varassa. Sitä kovalevyä käytettiin jossain vaiheessa ruotsissa kanen alla käsittääkseni ihan ulkonäkö syistä. Teakkansi on tälaisessa tapuksessa ihan massivipuukansi. Olin purkamassa yhtä tällaista kantta ja se oli tehty ruostuvilla nauloilla mikä vuoksi rakenne oli alkanut petää. Vene ei ollut havsörn. Oman havsörnini kanen vaihdoin menneenä talvena ja se oli tehty pronssisilla kampanauloilla. Kyseesä oli iso havsörn, ja siinä oli vaneri teakin alla.
Oikein nopeakieroksinen jyrsin ja pieni tappiterä ovat hyvä väline jyrsimiseen, vaikka vapaallakädellä. Keskittymistä siinä kyllä vaaditaan.

hannuvartiala
Viestit: 628
Liittynyt: 15.06.2004 13:56
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuvartiala » 26.04.2005 13:04

htg kirjoitti:Tiikkikannen idea kyllä katoaa jos sen lakkaa....
Minä olen aina ymmärtänyt, että tiikkikannen idea on se, että se ei ole liukas. Kunhan sitä ei ole käsitelty mitenkään. Ja tiikki kestää siedettävästi käsittelemättömänä. Jaa, hiekalla sitä kai voi kuurata...

Tiikkikansi on työkalu niille, jotka liikkuvat kannella silloinkin kun se on kallellaan, ei mikään näyttelykoriste ;-)

Hannu

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18.04.2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 26.04.2005 16:24

Oolrait !
Ne naulat on vielä aika syvällä ja ajattelinkin jyrsiä vain sen verran että ei osu niihin. Onko typerä ajatus - pitääkö jyrsiä pohjaa myöten?

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 26.04.2005 16:37

Tuossa kaislassa on pari kesää vedelty tiikkiöljyä kanteen juuri samasta syystä, ettei se imisi vettä, mutta ei se öljy siinä kestä kun muutaman päivän ja se on haihtunut taivaan tuuliin. Keväällä rimat oli läpimärkiä. Nyt sitten tein kokeen että kyllästin takakannen impregillä ja sitten saumaan muutamat raot umpeen ja kattelen sitä kesän miten se käyttäytyy, jos toimii niin ens keväänä vedän impregit kaikkiin kansiin.
Tuolla kuvia eri vaiheista---> http://groups.msn.com/japeveneet/kaisla ... hotoID=435
Sanokaa vaan että nyt on kansi pilattu mutta pitää se aina kokeilla ennenkuin uskoo.

htg
Viestit: 42
Liittynyt: 26.04.2003 17:55

Viesti Kirjoittaja htg » 26.04.2005 18:40

Nyt on kannet pilattu..... ;-)

Jommi
Viestit: 245
Liittynyt: 15.04.2003 0:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jommi » 26.04.2005 21:38

Ambrosio, kerro mitkä on kansiriman mitat ja mikä on nykyisen sauman leveys ja syvyys. Ja mitähän massaa siellä saumassa mahtaa tällä hetkellä olla?

Vastaa Viestiin