Vannasputken tiivistys/kiinnitys kölin.

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Matti..

Vannasputken tiivistys/kiinnitys kölin.

Viesti Kirjoittaja Matti.. » 09 Touko 2025 00:06

Moro. Mulla on kuidutettu vanerivene puukölillä. Viimekesänä tuli vettä aika hanakasti koko kesän pilssiin ja vuotopaikaksi selvisi nyt keväällä todennäköisesti halkeama lasikuidussa perälaakerin vieressä. Ajelin kuitua huoletta isolta alalta pois ja perälaakeria irrottaessa pyörähti koko vannasputki kun itsetehty ja laakeripesä hitsattuna putkeen kiinni. Sain putken revittyä kokonaisuudessaan pois ja nyt olis kölipuu kuivunut varmaan 3kk. Vannasputken lävistys terve ja ylimääräset mönkät sain jatkovarrellisella kuppiharjalla pois. Milläs täs kannattas alkaa sitä vannasputkea kiinnittelemään uudelleen? Onko olemassa sopivan juoksevaa liimamassaa että sais perille saakka? Vannasputki kulkee kölissä noin metrin matkaa. Vahoista sun muista ei löydy kokemusta eikä mistään oikein varmaa tietoakaan.
Viimeksi muokannut Matti.., 09 Touko 2025 00:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Lindqvist

Re: Vannasputken tiivistys/kiinnitys kölin.

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 09 Touko 2025 16:13

Hej Matti ! Minä tekisin niin että kun köli nyt on tyhjä ja putki poissa niin minä poraisin noin 4 reikää ylhältä ja putsaisin reiät että näkyy tunneliin .Ja sitten putki j aksila takaisin ja kiinni moottoriin ja ulko boksi paikalle kiinni ruuvattuna ja tiivistää taka tukilaakeri rivellä ja sitten sama juttu etutukilaakerilla . Ja sitten kun kaikki on kiinni ja paikalla niin täyttää 4 reiästä lasikuituhartsilla koko tila pienillä suppilolla ja varmistaa ett tarvittava määrä menee sinne ja täyttää koko tilan.Ja ei niin paljon kovettajaa että se ei ota kiinni ennen kuin se on täynnä. Sillä se täyttyy hiljaa mutta ilma tulee pois joisktakin reiästä . Noin minä olen tehnyt.
Viimeksi muokannut Lindqvist, 09 Touko 2025 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Lindqvist

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 09 Touko 2025 16:30

Ja vielä vähän mutta joudut varmaan paikkamaan halkemia kölin alla tai stevissä ulkopuolelta missä se on jäätynyt rikki.

Matti..

Viesti Kirjoittaja Matti.. » 11 Touko 2025 02:33

Steevistä on haljennut ja irtonainen lasikuitu poistettu että saatu alta puu kuivaksi. Se hartsi olis kyllä varmaan helpompi saada sinne ainakin kuin sikamassa mutta voiko tulla ongelmia jos jostain syystä vielä pääsis vaikka pilssin kautta puu kastumaan ja turpoamaan? Hartsi kun ei anna yhtään periksi. Jos siihen hartsiin päätyisin niin kuinka vähällä kovetteella mahtaa hartsi vielä kovettua?

Lindqvist

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 11 Touko 2025 08:46

Hej Matti ! Jo köli puun turpominen ej pitäisi olla suurempia liikkeitä ja se turpoaa kumminkin pilssivedestä mutta kyllä se on se jäätyminen joka on suurin uhka. Kyllä varmasti voisi onnistua sikamassalla kin se vain ei ole yhtä juoksevaa. Kokeile sekoittaa koe sekoituksia missa saisi kuivumisaika noin 4 tuntia . Täytetty tila kuumenee paljon joka nopeuttaa kuivumisen jos on on normalisti kovettajaa. Pääasia että saat työskennellä ilman hosumista.
Yleensä stevi jähtyy halki kyllä nopeasti uudestaan mutta jos vene nostetaan että se saa kuivua ennen talvea niin vähentää halkemista.

Vastaa Viestiin