Millä täyttäisitte vannasputken reiän (vannasputken lisäksi

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
JussiAalto

Millä täyttäisitte vannasputken reiän (vannasputken lisäksi

Viesti Kirjoittaja JussiAalto » 28 Syys 2024 08:46

Mitä vannasputken ja sen pitkän porauksen väliin tiivisteeksi? Ajattelin valaa sulan steariinin, mitä mieltä?

Lindqvist

Re: Millä täyttäisitte vannasputken reiän (vannasputken lisäksi

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 29 Syys 2024 10:45

Hej Jussi Aalto ! Olen täyttänyt sen lasikuituhartsilla. Tarkistaa ensin jos putki on ehjä ja jos se on messinkiä tai rostfri niin ei mitään hätää mutta jos se on galvanoitu niin paras uusia. Galvanoitu on sentakia että jos vene naulattu kuumasinkkillä niin ei naulan päät häviä sisäpuolelta. Kun putki on ok niin sisä tuki laakeri pitää olla kiinni kinteässä systemissä ja ulko flennssi pitää olla kiinni pulteista ei saa hölskyä. Ja jos pultinreijät ei vedä niin ottaa pultit pois jruuvaa ulkoboxi pois ja tukkii putken ja reiän väli esm. puuvilla rivellä tiiviiksija ruuvaa ulkoboxi paikalle ja lyö puutikkuja pultinreikään täyteen ja ruuvaa pultit uudestaan kiinni. Ja sitten poraat reiän sisäpuolelta steevissä joka loppuu vannasputkessa putsaa reikä että se on avoin. Ja sitten pieni suppilo reikään ja kadat sinne juoksevaa hartsia reikä täyteen saa tulla jotain tippoja mielellään ulospäin takana ulkoflensissä että näkyy täyttyykö reikä kunnolla.

Terveiset Peter Lindqvist

JussiAalto

Viesti Kirjoittaja JussiAalto » 29 Syys 2024 13:04

Kiitos vastauksesta!
Putki on minusta ihan virheettömässä kunnossa, materiaali on messinki tai pronssi, yhtään ei vaikuta syöpyneeltä. Sama tilanne perälaakerin kanssa.
Ehkä minä vaihdan tosiaan ajatuksen vahasta tuohon hartsiin🤔
Parafiini/steariini oli ajatuksena sillä että putken saa tarvittaessa pois lämmittämällä, mutta eikös hartsikin pehmene lämmöstä?

Miikap

Viesti Kirjoittaja Miikap » 04 Marras 2024 16:21

Itse olen kuullut että valuhartsi olis turvallisempi näihin täyttöihin

Qubik
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Qubik » 09 Helmi 2025 07:22

Se hartsin lämmittäminen siellä putken ympärillä ja kokomatkalta on hiukan haastellista. Epoksihartsilla kannattaa tehä, se on joustavampi kun vinyyliesteri yms pohjaset hartsit.
Vanhan koulukunnan veneissa käytetti tervaa sen tiivistamiseen. Toki se ei täytä eikä liimaa vannasputken ympärillä isoja rakoja, kuten hartsi, mutta vesitiivis on ja saa helpommin pois tarvittaessa.
Itse olen vaan yhteen veneseen sellaisen operaation tehnyt, n 8 vuotta sitten. käytin jostain tynnyrin pohjasta löydettyä kivikova tervaa/pikea sulatin sen ja sekoitin sinne n 10% painosta mehiläisvahaa. Sitten vannasputki kuumaksi kuumailmapuhaltimella ja kaato ylhältä.
Työn tilaaja käytti venetta muttama vuos, eikä vuotanut. Nykytilasta ei ole tietoa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin