Millä täyttäisitte vannasputken reiän (vannasputken lisäksi
-
Millä täyttäisitte vannasputken reiän (vannasputken lisäksi
Mitä vannasputken ja sen pitkän porauksen väliin tiivisteeksi? Ajattelin valaa sulan steariinin, mitä mieltä?
-
Re: Millä täyttäisitte vannasputken reiän (vannasputken lisäksi
Hej Jussi Aalto ! Olen täyttänyt sen lasikuituhartsilla. Tarkistaa ensin jos putki on ehjä ja jos se on messinkiä tai rostfri niin ei mitään hätää mutta jos se on galvanoitu niin paras uusia. Galvanoitu on sentakia että jos vene naulattu kuumasinkkillä niin ei naulan päät häviä sisäpuolelta. Kun putki on ok niin sisä tuki laakeri pitää olla kiinni kinteässä systemissä ja ulko flennssi pitää olla kiinni pulteista ei saa hölskyä. Ja jos pultinreijät ei vedä niin ottaa pultit pois jruuvaa ulkoboxi pois ja tukkii putken ja reiän väli esm. puuvilla rivellä tiiviiksija ruuvaa ulkoboxi paikalle ja lyö puutikkuja pultinreikään täyteen ja ruuvaa pultit uudestaan kiinni. Ja sitten poraat reiän sisäpuolelta steevissä joka loppuu vannasputkessa putsaa reikä että se on avoin. Ja sitten pieni suppilo reikään ja kadat sinne juoksevaa hartsia reikä täyteen saa tulla jotain tippoja mielellään ulospäin takana ulkoflensissä että näkyy täyttyykö reikä kunnolla.
Terveiset Peter Lindqvist
Terveiset Peter Lindqvist
-
Kiitos vastauksesta!
Putki on minusta ihan virheettömässä kunnossa, materiaali on messinki tai pronssi, yhtään ei vaikuta syöpyneeltä. Sama tilanne perälaakerin kanssa.
Ehkä minä vaihdan tosiaan ajatuksen vahasta tuohon hartsiin
Parafiini/steariini oli ajatuksena sillä että putken saa tarvittaessa pois lämmittämällä, mutta eikös hartsikin pehmene lämmöstä?
Putki on minusta ihan virheettömässä kunnossa, materiaali on messinki tai pronssi, yhtään ei vaikuta syöpyneeltä. Sama tilanne perälaakerin kanssa.
Ehkä minä vaihdan tosiaan ajatuksen vahasta tuohon hartsiin
Parafiini/steariini oli ajatuksena sillä että putken saa tarvittaessa pois lämmittämällä, mutta eikös hartsikin pehmene lämmöstä?
-
Itse olen kuullut että valuhartsi olis turvallisempi näihin täyttöihin
- Qubik
- Viesti:
Se hartsin lämmittäminen siellä putken ympärillä ja kokomatkalta on hiukan haastellista. Epoksihartsilla kannattaa tehä, se on joustavampi kun vinyyliesteri yms pohjaset hartsit.
Vanhan koulukunnan veneissa käytetti tervaa sen tiivistamiseen. Toki se ei täytä eikä liimaa vannasputken ympärillä isoja rakoja, kuten hartsi, mutta vesitiivis on ja saa helpommin pois tarvittaessa.
Itse olen vaan yhteen veneseen sellaisen operaation tehnyt, n 8 vuotta sitten. käytin jostain tynnyrin pohjasta löydettyä kivikova tervaa/pikea sulatin sen ja sekoitin sinne n 10% painosta mehiläisvahaa. Sitten vannasputki kuumaksi kuumailmapuhaltimella ja kaato ylhältä.
Työn tilaaja käytti venetta muttama vuos, eikä vuotanut. Nykytilasta ei ole tietoa.
Vanhan koulukunnan veneissa käytetti tervaa sen tiivistamiseen. Toki se ei täytä eikä liimaa vannasputken ympärillä isoja rakoja, kuten hartsi, mutta vesitiivis on ja saa helpommin pois tarvittaessa.
Itse olen vaan yhteen veneseen sellaisen operaation tehnyt, n 8 vuotta sitten. käytin jostain tynnyrin pohjasta löydettyä kivikova tervaa/pikea sulatin sen ja sekoitin sinne n 10% painosta mehiläisvahaa. Sitten vannasputki kuumaksi kuumailmapuhaltimella ja kaato ylhältä.
Työn tilaaja käytti venetta muttama vuos, eikä vuotanut. Nykytilasta ei ole tietoa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!