Sivu 2/2
Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen
Lähetetty: 08 Elo 2024 19:38
Kirjoittaja Silmaauki
Jaaha, ilo oli ennenaikaista. Tänään ajelulla jo vartin jälkeen hälytti lämmöistä. Lämmönvaihdin kädellä kokeillen todella kuuma. Sammutin koneen ja varovasti makeavesipuolen korkki auki. Painetta oli kovin ja siellähän vesi (se vähä mikä oli) kiehui. Lisäsin koneeseen vettä ja sen jälkeen ajossa kone jäähtyi huomattavasti. Kättä pystyi jo pitämään lämmönvaihtimen päällä.
Juuri hieman ennen lämpöjen hälytystä ihmettelin, miksi glygoli haisi? Nostin koneen suojakantta, mutta siinä en huomannut hajua.
Onkohan tuossa nyt lämmönvaihtimessa jokin mikroskoopinen halkeama, josta se pääsee häviämään merivesipuolelle. Tästä voisi johtua, että haistoin glygolia siinä ajaessa. Pakoputki kun on siinä ihan vieressä. Ehkä toi lämmönvaihdin on nyt jotenkin rikki.
Pienenä kevennyksenä lämmönvaihtimen osanumerolla googlatessani löysin tasan yhden paikan, jossa lämmönvaihtimelle löytyi hinta.
https://yacht-supply24.com/catalog/spar ... or-2-50he/
Ei toi pikkasen vajaa 35 000 euroa nyt niin paljon ole. :D
Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen
Lähetetty: 08 Elo 2024 19:40
Kirjoittaja Silmaauki
Tarkoitus olis nyt veneen noston jälkeen ottaa tuo lämmönvaihdin irti ja tarkistettavaksi/korjattavaksi.
Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen
Lähetetty: 09 Elo 2024 07:02
Kirjoittaja ms.venla
Minulla oli yhdessä koneessa keittämis ongelma, joka johtui siitä, että paisuntasäiliön korkki ei ollut tiivis. Kone vaati paineen, että vesi kiertää. Ilman painetta kiehui aina. Koneissa on omituisia ominaisuuksia välillä.
Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen
Lähetetty: 09 Elo 2024 20:50
Kirjoittaja Silmaauki
Ok, pitää tuokin huomioida.
Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen
Lähetetty: 11 Elo 2024 07:44
Kirjoittaja Qubik
Jäähtäri ei helposti meriveden puolelle häviä, kun merivesi on korkemmalla paineella. Impeller-pumppu tekee paineen, kiertovesipumppu ei. Joten kiehumiselle täytyy olla muu syy. Huono/väliä kiertovesipumppu, tukkeutunut lämmänvaihdin tai huono merivedenkierto.
Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen
Lähetetty: 11 Elo 2024 23:42
Kirjoittaja Silmaauki
Merivedenkierto ainakin mielestäni toimii. Lämmönvaihdinta olen epäillyt. Mutta miten tuon kirtovesipumpun ongelman voisi testata?
Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen
Lähetetty: 11 Elo 2024 23:44
Kirjoittaja Silmaauki
Mutta jos siellä on vuoto ja lämpö nousee lämmönvaihtimessa, niin silloin ehkä paine on suurempi ja jäähdytysneste menee merivesipuolelle?
Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen
Lähetetty: 12 Elo 2024 13:00
Kirjoittaja Qubik
Korkin päästöraja on 0,7 bar. Eli jokatapauksessa tulee korkista yli. Ainoa mahdollisuus on, että pakosarjassa on halkeama ja se painaa ne jäähtärit sinne ja sieltä pakoputkeen. Silliin on valkoinen savu hyvä merkki. Tyhjäkäynnillä ja kuumalla konella helposti havaittavissa
Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen
Lähetetty: 12 Elo 2024 18:07
Kirjoittaja meikäläinen
Oletko varma, ettei ole kannentiiviste entinen. Itsellä pari vuotta sitten samanlaiset oireet. Oli kannentiiviste mennyt, vuosi niin vähän glykolia, ettei näkynyt ulkoa päin. Nesteet hävisi pikkuhiljaa ja teki painetta paisariin.
Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen
Lähetetty: 12 Elo 2024 19:39
Kirjoittaja Silmaauki
Vielä en ole varma mistään. Hyvä kun vinkkejä satelee.
Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen
Lähetetty: 15 Syys 2024 11:49
Kirjoittaja Silmaauki
Tässä on kyljen kohdalla kapeassa kansilaudassa pieni lahovaurio. Lauta on haljennut, ja siitä lakkauksen pettäessä vesi päässyt halkeamaan ja sitten ajan kanssa lahottanut sen läpi. Puukolla kevyesti lahoa kaivellessa siinä on läpilaudan noin 10cm pitkä ja pari-kolme senttiä leveä laho. Miten tuollainen on paras korjata? Muistelisin nähneeni joskus videoita, joissa paikan laittoa puuhun on kuvattu, mutta nyt en taas löydä mitään. Täyteaineitakin varmaan on, mutta tuommoisen osalta varmaan paras on laittaa siihen puupalikkaa keskelle.
Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen
Lähetetty: 18 Syys 2024 21:06
Kirjoittaja ms.venla
Omassa veneessä vastaavaa halkeamaa vähän suurensin taltalla, sitten sekoitin mahonkipölystä ja epoksista massan jolla täytin kolon. Ainakin viime vuodet on toiminut hyvin tämä korjaus
Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen
Lähetetty: 24 Touko 2025 12:51
Kirjoittaja Silmaauki
Eipä tullut talven aikana tälle tehtyä mitään. Nyt kun tuota lahovauriota putsasin puhtaalle puulle, niin näyttää olevan isompi, mitä aluksi luulin. Pinta kun oli ehjä, mutta syvemmältä laho, niin pituus on noin 20 senttiä ja leveyttä kolmisen senttiä. Onko tuo epoksi tähän paras vaihtoehto, vai pitäisikö laittaa sopiva puupalikka ja saumat epoksilla, puukitillä tms.?
Entä kannattaisiko nyt tuon avatun reijän kohdalta paljaat puut kyllästää pellavaöljyllä?
Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen
Lähetetty: 24 Touko 2025 21:51
Kirjoittaja Silmaauki
Olen tässä googlailtuani kallistumassa siihen että laitan tuohon puupalikan, jonka liimaan epoksilla. Tämä lienee käypää tavaraa tähän hommaan.
https://www.materialshop.fi/epages/Mate ... ucts/10137
Mutta mites toi kolon ja paikkapalikan kyllästys pellavaöljyllä? Haittaako epoksin tarttumista?
Re: Kumpuselkä vuosimallia 2002 kunnostus kuuden vuoden varastoinnin jälkeen
Lähetetty: 10 Kesä 2025 09:24
Kirjoittaja flipper
Moro, voit soittaa myös Kumpuselälle ja kysellä ohjeita sieltä. Niin olen itsekin tehnyt useamman kerran. Mukava kaveri varmasti auttaa.